دوشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۳

تشدید کارزار رسانه ای نتانیاهو علیه ایران



بی بی سی : بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل از مذاکره کنندگان گروه ۱+۵ خواسته است که تسلیم ایران نشوند و به این کشور اجازه ندهند از فناوری غنی سازی برخوردار باشد.

آقای نتانیاهو سه هفته پیش از سرآمدن مهلت تعیین شده برای توافق ایران با گروه ۱+۵ در یک کارزار مطبوعاتی با نمایندگان رسانه های کشورهای طرف مذاکره با ایران مصاحبه کرده است.

 نتانیاهو در این مصاحبه ها بر خواسته اسراییل مبنی بر منع برخورداری ایران از هرگونه توانایی غنی سازی تاکید کرد.

به گفته او در صورتی که ایران همچنان از توانایی غنی سازی برخوردار باشد، هر لحظه که بخواهد می تواند به بمب هسته ای دست پیدا کند.

بر اساس بیانیه منتشر شده به وسیله دفتر نخست وزیر اسراییل، آقای نتانیاهو به شبکه اسکای نیوز بریتانیا گفت در صورت برخورداری ایران از فناوری غنی سازی هسته ای، هر لحظه که اراده کند می تواند بازرس های بین المللی را اخراج کند و به تولید اورانیوم غنی شده لازم برای تولید بمب هسته ای دست بزند.

آقای نتانیاهو گفت:‌ "آنها می توانند این کار را در عرض چند هفته یا چند ماه انجام دهند. این به ضرر بریتانیا، اروپا، ایالات متحده، روسیه، چین، اسراییل، عرب ها و همه جهان است."
بنیامین نتانیاهو همچنین خواستار آن شد که توافق هسته ای با ایران، همانند توافق شیمیایی با سوریه، این کشور را کاملا از برخورداری از فناوری مربوط منع کند.

همزمان، یک هیات بلند پایه اسراییلی برای رایزنی راهی واشنگتن شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یووال استاینیتز، وزیر امور استراتژیک اسراییل و یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی نخست وزیر این کشور قرار است مقام های آمریکایی را از دیدگاه اسراییل درباره توافق هسته ای احتمالی با ایران مطلع کنند.

بر اساس توافق موقت هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ که آذر سال گذشته به دست آمد، طرفین شش ماه فرصت دارند تا پیش نویس توافق جامع هسته ای را آماده کنند.

فرصت شش ماهه دو طرف بیست و نهم تیر، بیستم ژوئیه فرا می رسد ولی آنها همچنان بر سر "محتوا و نحوه نگارش توافقنامه جامع هسته‌ای" اختلاف دارند.
به گفته منابع آگاه عمده ترین مسئله مورد اختلاف، تعداد سانتریفوژهای ایران است.

بر این اساس، مسائل مورد اختلاف دیگر به میزان غنی‌سازی، نحوه اصلاح یا طراحی دوباره راکتور آب سنگین اراک، تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم و نحوه و زمان لغو تحریم‌ها مربوط می‌شود.


[تاريخ مطلب: نهم تير ۱۳۹۳ برابر با سی ام ژوئن ۲۰۱۴] پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر