چهارشنبه، مرداد ۲۲، ۱۳۹۳

پس از 8 سال.. سقوط مالکی با توافق نادر داخلی و خارجی

نوری مالکی
دبی-العربیه.نت فارسی
پس از کمتر از 24 ساعت از دریافت ماموریت برای تشکیل دولت جدید عراق، حیدر العبادی در را برای ادامه مشارکت نوری مالکی در زندگی سیاسی عراق باز گذاشت.

با این که نوری مالکی ابراز عقیده کرده که انتخاب حیدر العبادی به سمت نخست وزیری عراق، نقض قانون اساسی است و اعلام کرده در این باره به دادگاه عالی فدرال شکایت خواهد کرد، اما آقای عبادی با حمایت کم نظیر داخلی از سوی شیعیان، سنی ها و کردها، و خارجی از سوی کشورهای رقیب برخوردار شد.

حیدر العبادی سه شنبه 12 آگوست در سخنانی، نوری مالکی را «برادر و رفیق راه» توصیف کرد و از آن چه «دستاوردهای بزرگ» او نامید، تمجید کرد.

در عمین راستا عبادی از «فراکسیون های سیاسی عراق» خواست «هرچه سریعتر دیدگاه های خود را درباره تشکیل دولت آینده» ارائه دهند و «برای یافتن راه حال از مشکلاتی که عراق با آن ها دست به گریبان است» متحد شوند.

نخست وزیر منتخب عراق از «نیروهای امنیتی و داوطلبان» خواست به «دفاع از وطن» ادامه دهند و گفت: «از ایثارهای آن ها برای وحدت عراق و سلامت فرزندانش، تمجید می کنیم.».

او همچنین از مواضع مراجع دینی تمجید کرد و آن ها را «شجاعانه» توصیف کرد.

توافق داخلی بر سر عبادی

ابراهیم بحر العلوم عضو پارلمان عراق از گروه شیعه مجلس اعلای اسلامی و وزیر سابق نفت، در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: «نقطه عطفی که دهم آگوست در دادن ماموریت به شخصیتی جدید برای تشکیل دولت در تاریخ عراق ایجاد شد، عراق را به پیش از تاریخ دهم ژوئیه گذشته باز گرداند.»

آقای بحر العلوم اشاره به تاریخی دارد که در آن شبه نظامیان داعش در حمله ای ناگهانی، مناطق وسیعی از شمال عراق را تصرف کردند.

این شخصیت سیاسی عراقی تاکید کرد که موضع گیری های مراجع تقلید در نجف با تسریع در روند انتقال سیاسی در عراق و آغاز مرحله ای نو کمک کرد.

آقای بحر العلوم افزود: «عبادی شخصیتی قابل قبول از سوی همه طیف های سیاسی است. او شخصیتی جامع میان یک سیاستمدار و یک تکنوکرات را دارد. به علاوه او میانه رو است و به باز کردن فضای سیاسی ملی تمایل دارد؛ مساله ای که امروز و در این مرحله، از همه چیز مهمتر است. به این معنی که این تغییر دروازه امیدی است بار خروج عراق از بحرانی که سال ها گریبانش را گرفته است.»

از سویی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق از حیدر العبادی نخست وزیر جدید این کشور، اعلام حمایت کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در گفت و گوی تلفنی با جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که آماده است با «عبادی و دیگر رهبران عراق برای گردآوری همه فرقه ها در این کشور برای مقابله با چالش های امنیتی، اقتصادی و سیاسی، همکاری کند.»

کردها با نخست وزیری مجدد نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق مخالف بوده و بر کناره گیری او از این سمت اصرار می کردند.

در نتیجه تنش ها میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در دوره آقای مالکی، بودجه اقلیم قطع شده بود. این مساله اقتصاد کردستان را تحت تاثیر قرار داد.

شکست مالکی در تشکیل جلسه دولت

در همین حال، تدابیر شدید امنیتی که در دو روز گذشته بغداد پایتخت عراق را با استقرار نیروهای وفادار به مالکی فار گرفته بود، کاهش یافت. نیروهای مستقر در داخل و اطراف منطقه سبز بغداد، این اماکن را ترک کردند. یک منبع امنیتی در این باره گفته است: «خروج این نیروها از مناطقی که به آن ها اعزام شده بودند با دستور فرماندهان امنیتی صورت گرفته است.»

از سویی جلسه هفتگی هیئت وزیران در روز سه شنبه به دلیل عدم حضور اکثریت وزرا، به حد نصاب نرسید. حسین الشهرسانی و صالح المطلگ دو معاون نخست وزیر، از جمله غایبان بودند؛ مساله ای که ضربه دیگری به مالکی به شمار می آید.

از سویی نوری مالکی در جلسه با فرماندهان عالیرتبه نظامی، از آن ها خواست در مسائل سیاسی دخالت نکرده و تنها به وظایفشان عمل کنند. به نظر می رسد نخست وزیر سابق عراق می خواهد با این سخنان پاسخ کسانی را داده باشد که او را به تلاش برای کودتای نظامی متهم می کنند.

در روندهای قانونی، پاسخ دادگاه عالی فدرال به شکایت مالکی مانده است. اگرچه برخی منابع می گویند که دادگاه شکایت مالکی را فاقد اعتبار می داند و به سود العبادی رای خواهد داد. به هر حال باید منتظر پاسخ رسمی دادگاه بود.

رو گردانی بزرگترین گروه شبه نظامی شیعی از مالکی

در تحرکات گروه های شبه نظامیان هوادار مالکی، گروه شبه نظامی «عصائت اهل الحق» که بزرگترین گروه هوادار مالکی به شمار می آمد، حمایت خود را از حیدر العبادی اعلام کرد. این گروه در بیانیه ای اعلام کرد: «در سایه حوادث امنیتی خطرناکی که کشور را در بر گرفته و قرار گرفتنش در معرض شدیدترین حملات تکفری ها که سعی در هدف قرار دادن مردم، از میان بردن تار و پود جامعه و تجزیه وطن دارند، شاهد حوادث سیاسی بسیار خطرناکی هستیم که می تواند اوضاع را بدتر کند.»

این بیانیه افزوده است: «ما از فرزندان عراق با همه ادیان، مذاهب و قومیت هایش می خواهیم که به یکپارچگی مردمی و ارضی عراق پایبند باشند و فرصت را از دشمنان بگیرند.»

در ادامه بیانیه آمده است: «در اینجا می خواهیم به برخی نکات مهم اشاره کنیم. بارها بر حمایت جنبشمان از پست نخست وزیری تاکید کردیم که سهم اکثریت فرزندان وطن است. صرفنظر از این که از نظر قانونی کدام فراکسیون بزرگتر است، اما در حال حاضر، نماینده سیاسی این اکثریت، ائتلاف ملی است و پاسداری از اتحاد ائتلاف ملی، مسئولیت بزرگی بر دوش همگان است.»

ائتلاف ملی، گروه های شیعه عراقی حاضر در پارلمان عراق را در بر می گیرد. این ائتلاف حیدر العبادی را به عنوان نامزد خود برای پست نخست وزیر معرفی کرده بود. در حالی که نوری مالکی ائتلاف دولت قانون را که خود بخشی از ائتلاف ملی است، فراکسیون بزرگ پارلمان می داند.

حمایت های بین المللی از عبادی

از نخست وزیری عبادی، حمایت بین المللی گسترده ای نیز صورت گرفت. بیانیه هایی که کشورهای مختلف در این باره صادر و مواضعی که اعلام کردند، ضمن تاکید بر وحدت عراقی ها، خواستار تشکیل دولتی فراگیر در عراق با حضور همه طیف ها و جریان های سیاسی، دینی، مذهبی و نژادی شده است.

در تهران علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از روند قانونی طی شده در خصوص انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی شمخانی نماینده خامنه ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز سه شنبه 12 آگوست 2014 در همایش سالانه سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران از روند قانونی طی شده در خصوص انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق حمایت می‌کند.»

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه 11 آگوست 2014 گفت که عراق با انتخاب نخست وزیری، گامی مهم در مسیر مقابله با گروه تندروی داعش برداشت.

او همچنین خواستار تشکیل دولتی با حضور همه طیف ها و جریان های سیاسی شد به گونه ای که پاسخگوی خواسته های همه عراقی ها باشد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز با اعلام حمایت از حیدر العبادی و تاکید بر ضرورت تشکیل دولتی فراگیر از سوی او، به نوری مالکی نسبت به توسل به زور برای بقا در سمت خود هشدار داد.

ملک عبد الله بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه سعودی، پیام تبریکی برای حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق فرستاد.

در این پیام، ملک عبد الله بن عبد العزیز نوشته است: «بسیار خشنودیم که ریاست دولت جدید عراق را به شما تبریک می گوییم. از خداوند عزوجل می خواهم شما را موفق گرداند و در بازگرداندن اتحاد میان فرزندان ملت دوست و برادر عراق، حفط وحدت عراق، تحقق امنیت، ثبات و پویایی آن و بازگرداندنش به جایگاهش در جهان عربی و اسلامی، همراهتان باشد.»

وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه ای انتخاب العبادی به نخست وزیر عراق را گامی امیدوار کننده توصیف کرد.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انتخاب نخست وزیر جدید برای عراق را به عراقی ها تبریک گفت. آلمان نیز از بررسی کمک تسلیحاتی به عراق برای مقابله با گروه داعش خبر داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر