منابع نظامی عراقی از سقوط هلیکوپتر حامل فیان دخیل نماینده ایزدی ها در پارلمام عراق خبر دادند.

خانم دخیل از این حادثه جان به در برد اما گزارش ها از زخمی شدن او حکایت می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هلیکوپتری سقوط کرده در عملیات خارج کردن ایزدی ها از مناطق کوهستانی که آن ها را شبه نظامیان داعش محاصره کرده اند، شرکت داشت.

بنا بر این گزارش به نقل از منابع نظامی عراقی «هلیکوپتر می 17 حامل کمک به آوارگان ایزدی در کو سنجار در شمال غرب عراق بود که به دلیل فشار ایزدی ها برای سوار شدن بر آن و افزایش بار آن، سقوط کرد.»

بنا بر این گزارش «این حادثه به کشته شدن یکی از افراد کادر پرواز و زخمی شدن پنج نفر دیگر از جمله خانم فیان دخیل نماینده ایزدی ها در پارلمان عراق انجامید.»

تلویزیون دولتی عراق هم در خبری فوری به نقل از قاسم عطا سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح گزارش داده: «هلیکوپتر در کوه های سنجار سقوط کرد که به کشته شدن یکی از خلبان ها و زخمی شدن خانم فیان دخیل انجامید.»

حمله نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش به مناطق محل زندگی ایزدی های عراق از جمله شهر سنجار، به فرار کردن ده ها هزار نفر از پیروان این آیین به مناطق کوهستانی انجامید. هم اکنون بسیاری از این آوارگان در مناطق کوهستانی در محاصره شبه نظامیان داعش قرار داردند.

وزیر حقوق بشر عراق هفته گذشته اعلام کرد که دستکم 500 تن از ایزدی ها توسط شبه نظامیان داعش، کشته شده اند. به گفته وزیر، شمار زیادی از این قربانیان، زنده به گور شده اند.

خانم فیان دخیل در سخنانی که ایراد می کند، نقش زیادی در جلب توجه جامعه جهانی به مساله ایزدی ها داشت. انتشار فیلمی ویدیویی که او را در حال سخنرانی همراه با گریه نشان می دهد، مساله ایزدی ها را بیش از پیش جهانی کرد.

هم اکنون هواپیماهای آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی در تلاشند تا به آوارگان ایزدی محاصره شده، کمک رسانی کنند. همچنین از هفته گذشته حملات هوایی محدود هواپیماهای نظامی آمریکایی به مواضع داعش آغاز شده است. برای این حملات دو هدف تعیین شده است؛ نخست حمایت از شهروندان، دیپلمات ها و مستشاران نظامی آمریکایی در اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق و دوم جلوگیری از نسل کشی اقلیت های ایزدی و مسیحی توسط شبه نظامیان داعش.