چهارشنبه، مرداد ۲۲، ۱۳۹۳

«استرس» هر دو باند برای قبضه کردن مجلس خبرگان

8:33:05 PM 1393/5/21
اجلاس مجلس خبرگان آخوندی
اجلاس مجلس خبرگان آخوندی


طی 3ماه گذشته بر سر مجلس خبرگان رژیم و انتخابات آتی که قرار است در اسفند94 انجام بگیرد، دعوای دو باند بر سر قبضه کردن آن به رسانه ها کشیده شده است و تضاد دیگری به تضادهای درونی لاعلاج رژیم افزوده شده است.
باند خامنه ای نگران این است که باند روحانی ـ رفسنجانی پس از قبضه کردن نهاد ریاست جمهوری رژیم در انتخابات آتی، خبرگان را از چنگ ولی فقیه بیرون بیاورد.
پس از این که مهدوی کنی رئیس فعلی خبرگان از دور خارج شد و به کما رفت، باند خامنه ای دچار این کابوس شد که ممکن است رفسنجانی کرسی ریاست خبرگان را به دست آورد.
باند خامنه ای چند تن از آخوندهای دانه درشت این مجلس را به صحنه فرستاد تا با خراب کردن چهره رفسنجانی، پیام ولی فقیه و باندش را به او برسانند که خیال قبضه کردن خبرگان و ریاست آن را از سر به درکند.
آخوند خزعلی عضو مجلس خبرگان، طی حمله کم سابقه یی به رفسنجانی هشدار داد که او و سایر دانه درشتهای خبرگان به او اجازه بازگشت به ریاست خبرگان را نخواهند داد.
خزعلی با اشاره صریحتری به رفسنجانی گوشزد کرد: «کسی که فتنه گران به دنبال او هستند، لیبرال شده است! با دشمنان نظام و رهبری همدست شده است ”.
آخوند احمد خاتمی عضو دیگر خبرگان هم هشدار داد:“ نگرانی این است که مبادا مجلس خبرگانی که در جایگاه تعیین رهبری است در بازیهای سیاسی بیفتد و این نگرانی دارد که افرادی از الآن آدمها را ببینند و حتی گاهی آنها را بخرند و یا گاهی تهدیدها و تحمیلهایی کنند ”.
آخوند محمد مؤمن یکی از اعضای دانه درشت خبرگان می گوید:“ همه اعضای فعلی خبرگان را تأیید صلاحیت نمی کنیم. وقتی آدم نابابی است جلوی او می ایستیم» (سایت حکومتی عصر ایران 31تیر 93).
وی همچنین گفته بود: ”شورای نگهبان مراقب است تا نامزد ها آدم بی پدر و مادری نباشند“. (روزنامه حکومتی ابتکار4مرداد93).
اکنون باند ولی فقیه برای رد صلاحیت رفسنجانی در انتخابات آتی خبرگان توجیهاتی از قبیل شرط سنی و وضعیت جسمی را دستاویز قرا رداده اند تا بلکه بتوانند رفسنجانی را رد صلاحیت کنند و او را از راه یافتن به این محلس بازدارند
روزنامه های باند رفسنجانی، متقابلاً بهانه ها و توجیهات باند خامنه ای، از جمله شرط سنی را مورد تمسخر قرار دادند.
روزنامه حکومتی اعتماد (16مرداد) طی مطلبی با عنوان «مخالفان هاشمی در مجلس خبرگان زیاد نیستند» به نقل از داریوش قنبری نماینده سابق مجلس ارتجاع نوشت: «ایجاد شرط سن با نام و فلسفه وجودی مجلس خبرگان سازگاری ندارد… در مجلس خبرگان کار اجرایی انجام نمی شود که به توان جسمی خاصی برای اعضا نیاز باشد.
روزنامه مردم سالاری (15مرداد) نیز در مطلبی خاطرنشان کرد که شرط سنی تیغ دو دمی است که در صورت به کار گرفتن آن، دست کم 27تن از اعضای کنونی خبرگان که بیش از 80سال دارند، حذف می شوند که در میان آنها تعدادی از به اصطلاح لیدرهای خبرگان نیز هستند. این روزنامه نوشت: «کهولت سن» ؛ واژه ای است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 به ویژه بعد از رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد ادبیات سیاسی ایران شد
در ادامه پاتک باند رفسنجانی ـ روحانی روزنامه حکومتی اعتماد (19مرداد) تلاش این باند برای حذف رفسنجانی از خبرگان را به طور طعنه آمیزی ”استرس“ نامیده وبا اشاره به مطرح کردن شرایط جسمی به جای شرایط سنی برای از میدان به درکردن رفسنجانی می نویسد: ”پروژه تعیین شرط سنی که در وهله اول برنامه یی برای از میدان به در کردن آیت الله هاشمی رفسنجانی به نظر می رسید حالا با توجه به اظهارات سیداحمد خاتمی گویا قرار است به شکل جدیدی در نظر گرفته شود. شکلی که شاید در آن شرط سنی در نظر گرفته نشود اما توان جسمی کاندیداها در نظر گرفته شود. پروژه شان اما شاید در ادامه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باشد که آیت الله هاشمی به بهانه نداشتن توان جسمی رد صلاحیت شد“
در جریان استرس و جدال هر دو باند بر سر خبرگان آخوندی، آنچه مشخص است سردرگمی ولی فقیه است.
خامنه ای اگر بخواهد به دلیل سنی یا جسمی رفسنجانی را رد صلاحیت کند با این معیار باید تعداد زیادی از افراد باند خودش را هم رد صلاحیت کند.
اما درصورتی که خامنه ای نتواند رفسنجانی را حذف کند سربرآوردن یک جریان قوی طرفدار رفسنجانی در مجلس آتی خبرگان حتمی که در پی آن، ریاست رفسنجانی نیز محتوم می نماید. این یعنی همان کابوس از دست دادن تاج و تخت ولایت فقیهی و این است منشأ استرسی که خامنه ای را چنین آشفته کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر