دوشنبه، مهر ۰۷، ۱۳۹۳

حامد کرزی کیست و چگونه به قدرت رسید؟


حامد كرزى فرزند عبدالاحد كرزى نواسۀ خيرمحمد خان از قوم پوپلزایی پشتون به تاريخ 3 جدی 1336 خورشیدی برابر با 24 دسامبر 1957 میلادی در روستای "کرز" درنزدیکی شهر قندهار درجنوب  افغانستان متولد شد.


حامد کرزی دوره ابتدایی را به مدرسه محمود هوتکی و سید جمال الدین افغانی سپری کرد و بعداً به مدرسه حبیبیه کابل شامل شد. حامد کرزی درسال 1355 خورشیدی برابر با 1976 میلادی از مدرسه حبیبیه فارغ شد و برای ادامه تحصیل رهسپار هندوستان گردید. کرزی در دانشگاه "سمله" هند در رشته روابط بین المللی و علوم سیاسی به درجه ماستر(کارشناسی ارشد) فارغ شد.

حامد کرزی داراى شش برادر و يك خواهر مى باشد و در اواسط سال 1988 میلادی برابر با 1378 خورشیدی با دوکتور زینب قریشی ازدواج کرد. ثمر ازدواج اش یک پسر و دو دختر می باشند، پسرش میرویس نام دارد.

پیوستن کرزی به صفوف مجاهدین

حامد کرزی درسال 1362 خورشیدی برابر با 1983 میلادی از هند به پاکستان رفت و برای مبارزه با تجاوز شوروی سابق به صفوف مجاهدین پیوست و مبارزه را با آنها آغاز کرد. بعد از شکست شوروی سابق از افغانستان و آغاز جنگ داخلی درکابل زمینه ظهور گروه طالبان نیز مساعد گردید که حامد کرزی مبارزه اش را با گروه طالبان هم ادامه داد.

زمانیکه گروه طالبان درسال 2000 میلادی عبدالاحد کرزی پدر حامد کرزی را در شهر کویته پاکستان ترور کرد، حامد کرزی مبارزه جدی خود را برای سرنگونی رژیم طالبان آغاز نمود.

حامد کرزی درسال 2001 میلادی با سه تن از هم فکران اش برای بسیج کردن مردم علیه طالبان به ولایت ارزگان افغانستان رفت و مبارزه خود را برای سرنگونی رژیم طالبان شدت داد.

کرزی چگونه به قدرت رسید

حامد کرزی بتاریخ پنجم دسامبر 2001 میلادی براساس فیصله نشست مهم و تاریخی بن آلمان به عنوان رییس ادارۀ موقت افغانستان انتخاب شد. پس از مدتی کرزی بتاریخ 13 جون 2002 میلادی ازسوی اعضای لوی جرگه(نشست بزرگان) به عنوان رییس دولت انتقالی اسلامی افغانستان برگزیده شد.

بعد از دوسال ریاست دولت انتقالی، نخستین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درسال 2004 میلادی برگزار شد که حامد کرزی نیز یکی از نامزدان این انتخابات بود. کرزی دراین انتخابات با کسب اکثریت آرا به عنوان رییس جمهور منتخب این کشور معرفی شد.

بعد از پنج سال حکومت کرزی، دومین انتخابات ریاست جمهوری این کشور درسال 2009 میلادی برگزار گردید که حامد کرزی بازهم دراین انتخابات نامزد بود و با کسب اکثریت آرا دوباره برای پنج سال دیگر رییس جمهور شد.

حکومت حامد کرزی درسال 2014 میلادی به پایان رسید و براساس قانون اساسی افغانستان، یک فرد بعد از دو دور ریاست جمهوری دیگر نمی تواند برای سومین بار خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند. حامد کرزی بصورت کل در چهار بار زمامداری، سیزده سال در افغانستان حکومت کرد.

حکومت کرزی درمسیر فراز و فرود

حامد کرزی سیزده سال درافغانستان حکومت کرد و دراین مدت چالشها و فرصتهای زیادی درمسیر حکومت اش وجود داشت.

موجودیت ناامنی، کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر، مداخله کشورهای خارجی بخصوص پاکستان، فساد گسترده اداری، ضعف در حاکمیت قانون و ناکام بودن فعالیت های شورای عالی صلح از جمله چالشهای می باشند که حامد کرزی در جریان حکومت اش با آن دست وپنجه نرم کرد.

ازسوی دیگر، حضور جامعه جهانی در افغانستان فرصتی طلایی را برای حکومت حامد کرزی به ارمغان آورد که کرزی می توانست با درایت ومدیریت مسلکی از قدرت نظامی و اقتصادی کشورهای جهان استفاده بنیادی کند اما ازاین فرصت نادر استفاده زیربنایی و آنچنانی نشد.

دست آوردهای حکومت کرزی

حکومت سیزده ساله حامد کرزی، تغییرات چشمگیری در بخشهای نظامی، آموزشی، حقوق بشر، دموکراسی، آزادی بیان، آزادی رسانه ها، تکنولوژی معلوماتی و مخابرات، حقوق زنان بوجود آورد که آزادی بیان و رسانه ها همواره یکی از بزرگترین دست آورد حکومت حامد کرزی یاد می شود.

اما؛ بخاطر نبود یک سیاست روشن و پالیسی مؤثر درحوزه¬های اقتصادی، مدیریت کمک¬های خارجی، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد اداری، روند صلح، مصالحه با طالبان و مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر همواره حکومت کرزی ازسوی فعالان سیاسی، اقتصادی و مدنی افغان وهم چنان کشورهای کمک کننده مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

حکومت جدید و میراث های بجای مانده کرزی

حکومت وحدت بتاریخ 28 سپتامبر سال 2014 میلادی فعالیت های خودرا رسماً آغاز می کند اما چالشهای زیادی درمسیر حکومت جدید افغانستان وجود دارد که همواره این چالش¬ها به عنوان میراث¬های تلخ و بجای مانده حامد کرزی یاد می شوند.

حکومت جدید افغانستان نیز با چالش های اقتصادی، امنیتی، مداخله کشورهای بیگانه بخصوص پاکستان، ضعف درحاکمیت قانون، فساد گسترده اداری، خروج کامل سربازان خارجی، کشت تولید و قاچاق مواد مخدر، فرار سرمایه¬ها از افغانستان، بی اعتمادی مردم نسبت به آینده، بی اعتمادی جامعه جهانی نسبت به افغانستان، ضعف درسیاست خارجی افغانستان، ناکام بودن شورای عالی صلح، چگونگی صلح با طالبان نیز روبرو خواهد بود. که اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید این کشور نیز درصحبت با رسانه ها دراین زمینه تشویش زیادی کرده است.

ازهمه مهم تر، پرسش های هم درمورد کارکرد و تقسیم قدرت حکومت وحدت ملی میان اشرف غنی و عبدالله وجود دارد که تاهنوز بی پاسخ مانده و این پرسش ها عبارت اند از:

1. آیا اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در جریان انجام وظایف و توزیع قدرت یکدیگر را تحمل خواهند کرد یا خیر؟
2. آیا قدرت برمحور عدالت و شایسته سالاری توزیع خواهد شد یا براساس تکت های انتخاباتی، حزبی و روابط؟
3. آیا حکومت وحدت ملی افغانستان تجلی دهنده وفاق ملی و انسجام مردمی در این کشور خواهد بود؟
4. آیا حکومت وحدت ملی در مبارزه با فساد گسترده اداری و ناامنی هم چنان در راستای تولید امید و اعتماد برای جامعه جهانی و مردم افغانستان نسبت به آینده این کشور موفق خواهد شد یاخیر؟ پاسخ این پرسش ها را می توان درگذر زمان جستجو کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر