اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید افغانستان امروز دوشنبه 29 سپتامبر 2014 درمراسم تحلیف اش سیاست خارجی حکومت اش را به پنج بخش تقسیم کرد.


به گزارش العربیه، اشرف غنی احمدزی افزود، سیاست خارجی برای افغانستان از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد و امنیت افغانستان با امنیت جهان گره خورده است.

اشرف غنی افزود: "درحلقه اول کشورهای همسایه است. بی ثباتی در این کشورها با بی ثباتی در کشورما ارتباط دارد. ما نیاز داریم که با کشورهای همسایه یک پیمان همکاری منطقه امضا کنیم. از خاک کشور ما علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و از آنها توقع داریم که از خاک شان علیه ما استفاده نشود."

غنی ادامه داد که حلقه دوم کشورهای اسلامی است. طبق وعده اولین سفر من رفتن به حج عمره خواهد بود و با کشورهای اسلامی درمورد چگونگی فراهم کردن ثبات و امنیت درمنطقه صحبت خواهد شد.

اشرف غنی درمورد حلقه سوم سیاست خارجی اش گفت:"حلقه سوم کشورهای آمریکا، کانادا و ژاپن هستند. صلح هدف استراتیژیک ما است. با جامعه جهانی منافع مشترک داریم."

او ادامه داد:"حلقه چهارم کشورهای آسیایی است. ما افغانستان را به چهارراه آسیا و پل در منطقه تبدیل خواهیم کرد. آسیا هنوزهم از مراکز عمده فقر در جهان است. تلاش ما آن که به تلاش قاره برای فقرزدایی برسیم."

اشرف غنی درمورد آخرین حلقه سیاست خارجی حکومت اش گفت:"حلقه پنجم سازمانهای بین المللی است. ما نیت، برنامه و اراده به اصلاحات داریم. ما امیدواریم که با تامین ارتباط با این پنج حلقه به امنیت، توسعه و تحول برسیم."

رییس جمهور جدید افغانستان درمورد امنیت این کشور گفت:"تا حال امنیت به معنای فیزیکی آن مطرح شده، اما مفهوم مهم آن امنیت بشری است. رسیدن به اقتدار ملی و حاکمیت ملی تا زمانی که وابسته باشیم بسیار دشوار است. تا حال ما در واردات خارجی وابسته هستیم."