یکشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۳

فوران ناگهانی آتش‌فشان در ژاپن "۳۱ قربانی گرفت"

گزارش شده است که در پی فعالیت ناگهانی یک آتش‌فشان در کوه انتاکه ژاپن در ٢٠٠ کیلومتری غرب توکیو ۳۱ نفر کشته شده‌اند. آنها کوهنوردانی بوده‌اند که در نزدیکی قله این کوه در ارتفاع ۳۰۰۰ متری سطح زمین قرار داشته‌اند.
فوران ناگهانی آتش‌فشان در کوه انتاکه ژاپن روز شنبه (۵ مهر/ ۲۷ سپتامبر) روی داد. امدادگران اعزامی به این کوه اعلام کرده‌اند که جسد بیش از ۳۰ نفر را یافته‌اند که قلب‌شان از تپش بازایستاده است. ایستادن قلب در زبان ژاپنی به معنی مرگ افراد است.


مقامات ژاپن همچنین اعلام کرده‌اند که در پی فوران این آتش‌فشان بیش از ۴۰ نفر زخمی شده‌اند. گفته می‌شود که بیشتر مجروحان دارای شکستگی استخوان هستند. هنوز صدها نفر در این کوه هستند که به تدریج توسط ماموران امدادگر به مناطق امن منتقل می‌شوند.

کوه انتاکه در جزیره "هونشو" در ٢٠٠ کیلومتری غرب توکیو، پایتخت ژاپن، قرار دارد و دومین قله بزرگ آتش‌فشان ژاپن پس از "فوجی‌" است. آخرین فوران آتش‌فشان قله انتاکه در سال ۱۹۷۹ میلادی روی داد.

قله انتاکه روز شنبه (۵ مهر/ ۲۷ سپتامبر) شروع به آتش‌فشانی کرد. گفته می‌شود قبل از آن هیچ علامتی مبنی بر فوران آتش‌فشان در آن دیده نشده است. با شروع فعالیت کوه انتاکه خاکسترهای آتش‌فشانی تا صدها متر به هوا پرتاب شدند.

شویچی موکای، یکی از شاهدان عینی این حادثه، گفت: «صدایی مثل رعد در آسمان شنیدیم و یک باره آسمان با خاکسترها سیاه شد. روی سطح کوه را ۱۵ سانتی‌متر خاکستر پوشانده است.»

۲۵۰ کوهنورد نیز که با شروع فصل پائیز به راهپیمایی در کوه انتاکه با ارتفاع ۳۰۶۷ پرداخته بودند، پس از شروع فعالیت آتش‌فشان، چندین ساعت در بخش‌های مختلف کوه ماندند و سپس موفق شدند خود را به دامنه رسانده و به مناطق امن منتقل شوند. گفته می‌شود کودکانی نیز در میان کوهنوردان بوده‌اند.

روز یکشنبه نیز از دهانه آتش‌فشان گازهایی خارج شد. انستیتوی هواشناسی ژاپن اعلام کرده است که پرتاب خاکستر و املاح آتش‌فشان می‌توانند تا چهار کیلومتر دورتر از دهانه آتش‌فشان فرود آیند. این انستیتو از شهروندان ژاپن خواسته است که موارد ایمنی را رعایت کنند.

عملیات امداد ماموران دولتی در روز شنبه به خاطر گازهای مسموم موجود در هوا قطع شد. همچنین حرکت بالگردها نیز در دامنه کوه به همین دلیل با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد. قبل از ظهر روز یکشنبه این امکان به وجود آمد که ماموران امداد ژاپن حرکت به سوی قله را برای یافتن کشتگان و مجروحان آغاز کنند.

این نخستین بار پس از سال ۱۹۹۱ است که آتش‌فشان در ژاپن به مرگ شهروندان منجر می‌شود. در سال ۱۹۹۱ میلادی در پی فوران آتش‌فشان کوه "اونزن" در جزیره کیوشو ۴۳ نفر کشته شدند.


نجات بازماندگان فوران آتش‌فشان با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو است نجات بازماندگان فوران آتش‌فشان با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو است
یکی از نجات‌یافتگان به خبرنگار شبکه تلویزیون ملی ژاپن --NHK گفت، او به همراه چندین نفر دیگر در کلبه‌ای در میان کوه پناه گرفته بوده‌اند که سقف کلبه شکسته و آنها مجبور شده‌اند خود را به زیرزمین کلبه برسانند و جان خود را نجات دهند.
فوران ناگهانی آتش‌فشان انتاکه سبب شد که روز شنبه (۵ مهر/ ۲۷ سپتامبر) بسیاری از پروازها در ژاپن لغو یا با تاخیر انجام شوند. پرواز هواپیماها اما در روز یکشنبه به حالت عادی درآمدند.

حدود ۵۵۰ سرباز، مامور پلیس و آتش‌نشانی در عملیات یافتن کوهنوردانی که در حادثه آتش‌فشان انتاکه گرفتار شده بودند، شرکت داشتند. مقامات ژاپن اعلام کرده‌اند که احتمال فوران مجدد این آتش‌فشان وجود دارد و به همین جهت از شهروندان خواسته‌اند که موارد ایمنی را رعایت کنند.
  • تاریخ 28.09.2014 
  • دویچه وله فارسی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر