جمعه، مهر ۱۱، ۱۳۹۳

جنايت شبه‌نظاميان مورد حمايت ايران در عراق


گفتگو با ناجح الميزان درباره جنايت شبه‌نظاميان مورد حمايت ايران در عراق
«مجري: امروز ديديم و شنيديم كه شبه‌نظاميان تروريستي جنايت‌هايشان را در استانهاي سني‌نشين به‌صورت مشمئزكننده و برخلاف ارزشهاي انساني ادامه مي‌دهند. در شروع، اين دوگانگي در برخورد با شبه‌نظاميان را چگونه ارزيابي مي‌كني؟

دكتر ناجح الميزان، از رهبران ائتلاف الكرامه: اين موضوع براي همه شناخته شده است ولي امروز الانبار در حال حركت در يك مسير است: در مسير داعش... موضوع امروز به اين شكل است كه شبه‌نظاميان از طرف دولت حمايت مي‌شوند. اين شبه‌نظاميان دولت را نمايندگي مي‌كنند و پرچم آن را بلند مي‌كنند، بدون ترس و واهمه از چيزي. آنها به‌صورت علني در همه محافل مي‌گويند كه ما شبه‌نظامي هستيم و از ما حمايتمي‌شود و قاسم سليماني به ما دستور مي‌دهد... ما به العبادي گفته‌ايم كه تو بر اساس اراده بين‌المللي و داخلي سر كارآمدي. پس چرا سني‌هاي مالكي را در دولت آوردي؟ چرا كساني كه در فراكسيون مالكي هستند را در دولت آوردي؟ الآن شروع كردند عليه العبادي توطئه كنند. بسياري از فرماندهان ارتش و افسران از مالكي پيروي مي‌كنند هدف آنها اين است كه دولت العبادي را واژگون سازند. نيمي از وزرا از سني‌هاي مالكي هستند. فرماندهان نظامي كساني هستند كه شبه‌نظاميان به آنها اعتماد دارند. اين مرد بايد دولتش را تصحيح كند. او بايد افراد فاسد، كساني كه با مالكي در ارتباط هستند و كساني كه مرتكب جنايت شده‌اند را عزل كند. آنها نمي‌توانند امنيت را به كشور بازگردانند بلكه بر عكس مي‌خواهند كشور را نابود كنند و دولت العبادي را واژگون سازند تا اين كه از مجازات فرار كنند. آنها جنايتهاي زيادي مرتكب شده‌اند. اگر امنيت برقرار شود و اگر دولت العبادي موفق شود، آنها به زندان فرستاده خواهند شد. العبادي بايد قبل از اين كه زمان را از دست بدهد موضع بگيرد. او بايد يك انقلاب در قانون اساسي ايجاد كند. يعني بايد افراد فاسد در بين وزيران را عزل كند. او بايد افسراني كه جنايت مرتكب شده‌اند و مردم را به قتل رسانده‌اند را عزل كند. او بايد شبه‌نظاميان را به اشد مجازات برساند...»
تلويزيون التغيير 9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014
تصرف شهرك حردانيه در شمال ضلوعيه توسط داعش
«فعالين كليپي را منتشر كردند كه در آن قسمتي از شهرك حردانيه واقع در شمال بغداد ديده مي‌شود كه مربوط به روز گذشته است كه توسط افراد داعش به كنترل درآمد. هم‌چنين در اين كليپ نشان دادهمي‌شد كه اين شهرك تقريبا خالي از سكنه بوده و پرچم داعش در مركز آن برافراشته شده بود. اين شهرك در شمال بخش ضلوعيه واقع در جنوب استان صلاح‌الدين مي‌باشد»
تلويزيون الجزيره 9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014
كنترل شهرك ربيعه و گذرگاه ربيعه توسط پيشمرگه ها
«به‌دنبال درگيريهاي شديدي عليه جنگجويان دولت اسلامي، نيروهاي پيشمرگه بر گذرگاه و شهر ربيعه در مجاور مرزهاي سوريه و عراق تسلط پيدا كردند. اما هم‌چنان در تردد آزادانه در داخل شهر به‌دليل اقدام دولت اسلامي در كاشت صدها بسته انفجاري و مين در راهها و ساختمانها مشكلاتي وجود دارد.
امير فندي گزارشگر الجزيره از اطراف شهر ربيعه: با پوشش هوايي تعيين‌كننده آمريكا، نيروهاي پيشمرگه توانستند كه بر شهرك ربيعه و گذرگاه مرزي عراق و سوريه تسلط پيدا كنند. اما هم‌چنان تردد آزادنه در داخل شهر به‌دليل صدها بسته انفجاري كه جنگجويان دولت اسلامي در راهها و ساختمانهاي شهر كاشته‌اند انجام پذير نيست.
احمد الزاويتي گزارشگر الجزيره: از روز گذشته درگيريها در ربيعه و گذرگاه ربيعه متمركز شده است و نيروهاي پيشمرگه در آن‌جا دست به پيشروي زده و كنترل آن‌جا را به‌دست گرفتند، در محور زمار نيز آتش باري بر مواضع دولت اسلامي با كاتيوشا و توپخانه نيروهاي پيشمرگه ادامه دارد. پيشروي به سمت زمار هنوز امكان پذير نشده است اما مثل اين‌كه زمار در حال حاضر از همه طرف در محاصره قرار دارد و اگر نيروهاي پيشمرگه بر نقاط بيشتري از ربيعه به سمت سنجار كنترل پيدا كند و اگر پيشمرگه‌ها توانستند بر سنجار كنترل يابند، زمار سقوط خواهد كرد. نيروهاي پيشمرگه از سد موصل نيز به سمت جنوب و زمار دست به پيشروي زده‌اند و زمار فعلاً در محاصره است. هم‌چنين نيروهاي پيشمرگه پيشرويهايي را در منطقه طوز خرماتو با همكاري شبه نظاميان بدركه به نيروهاي بسيج مردمي معروفند داشته‌اند، و توانسته‌اند بر مجموعه اي از روستاها كه مراكز اصلي مسلحين دولت اسلامي بوده است و روستاهاي تابع طوز خرماتو مانند حلوه كبري و حلوه صغري و بعضي ديگر از روستاها تسلط يابند. در مورد ساير محورها مثلاً اطراف مخمور و اطراف گوير و خازر اين اماكن كاملاً جبهه محسوب مي‌گردند، در روزهاي آينده احتمال صحبتهاي بيشتري در مورد سنجار خواهد شد، زيرا كه نيروهاي پيشمرگه از بعد از ربيعه شروع به پيشروي كرده‌اند و به مناطق نزديك به سنونو تابع سنجار و چسبيده به كوه سنجار رسيده‌اند، اگر پيشمرگه‌ها بتوانند وارد سنونو شوند خواهند توانست نيروهاي بيشتري را وارد جبهه جنگ كنند».
تلويزيون الجزيره 9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014
هزينه روزانه آمريكا در جنگ در عراق
«منابعي در ايالات متحده مي‌گويند كه جنگ عليه داعش براي آمريكا ماهانه سه ميليون دلار هزينه برمي‌دارد و ما شاهديم كه كمكهاي انساني به آوارگان كاهش پيدا كرده است
سؤال از ساموئيل برانن پژوهشگر برجسته آمريكايي از مركز بررسيهاي بين‌المللي و استراتژيك از واشنگتن و از مقامات سابق در وزارت دفاع آمريكا اين است كه چرا نيروهاي ائتلاف از مسؤليت انساني‌شان در قياس با اقدامات نظامي كوتاه مي‌آيند؟
ساموئل: ما از يك مسأله كاملاً اضطراري داريم صحبت مي‌كنم كه مسأله برگشت اراضي است كه عراقي‌ها به‌دليل كنترل نيروهاي دولت اسلامي بر آنها دچار زيان گشته‌اند، البته بايستي يك تعادل بين اين مسائل و چالشي كه در برابر پناهندگان سوريه اي قرار گرفته وجود داشته باشد. من فكر مي‌كنم كه كشورهاي درگير در اين جنگ اين‌طور نيست كه كمكهاي انساني آنطوري كه لازم است ارائه نداده باشند. من فكر مي‌كنم كه نبايستي از كشورهايي كه در اين جنگ درگير شده‌اند بخواهيم كه كمكهاي انساني بدهند، آمريكا تصميم به رويارويي با چالش نظامي گرفته است و مانع كشتارهاي بيشتر در عراق شود و اين كشتارها اگر دخالت نيروهاي نظامي آمريكايي نباشد تبديل به فاجعهمي‌شود. من فكر مي‌كنم كه مناسب نيست كه بگوييم آمريكا روي جنبه انساني تمركز ندارد، اين پشتيباني و كمك آمريكا به دولت عراق و نيروهاي كردي بود كه موجب توقف دولت اسلامي و ممانعت از كشتار بسياري از شهروندان شد.
سوال: اما آيا كاهش كمكهاي انساني به پناهندگان همزمان با افزايش كمكهاي نظامي آمريكا را نمي‌توان به‌عنوان يك اشكال انساني و اخلاقي مطرح نمود؟
ساموئل: من فكر مي‌كنم كه شما روش‌هاي كار را با مسأله پناهندگان سوريه اي و عراقي با هم قاطي مي‌كنيد، كساني كه اگر آمريكا دخالت نظامي نمي‌كرد در تعداد بسيار زياد و در وضعيت بدي قرار مي‌گرفتند. آمريكا روي به‌كار گيري ارتش و نيروي نظامي‌اش براي ممانعت از پيشروي دولت اسلامي متمركز است و با اينكار مانع افزايش پناهندگان و آواره‌هاي داخلي و به‌طور خاص در شمال عراقمي‌شود.
سوال: ببخشيد كه حرف شما را قطع مي‌كنم اما عملياتي كه اخيراً نيروهاي ائتلاف انجام داده‌اند موجب آواره و پناهنده شدن بسياري ديگر شده است و دهها هزار نفر در روزهاي اخير وارد تركيه شده‌اند؟
ساموئل: به‌نحوي اين حرف درست است و در جاهايي كه نيروهاي ائتلاف وارد شده‌اند پناهندگاني رو به افزايش گذاشته‌اند اما دليل آن پيشروي دولت اسلامي بوده است من فكر مي‌كنم كه شما در مورد شمال سوريه و مناطق كردي صحبت مي‌كنيد كه نيروهاي ائتلاف زياد در آن‌جا فعال نبوده‌اند و در نتيجه در آن‌جا در شمال سوريه نياز به وارد كردن ضربات هوايي بيشتري عليه دولت اسلامي وجود دارد، اما در داخل عراق حملات هوايي نيروهاي ائتلاف مانع افزايش پناهندگان شده است و به‌نحوي موجب ايجاد سدي در تسلط يافتن نيروهاي دولت اسلامي بر مناطقي نظير اربيل شده است».
تلويزيون الجزيره 9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014
پنتاگون.310 حمله هوايي. برعليه داعش در عراق و سوريه
«جان كربي سخنگوي وزارت دفاع آمريكا گفت كه هواپيماهاي نيروهاي ائتلافي كه واشنگتن آن را رهبري مي‌كند تاكنون 310 بمباران هوايي در عراق و سوريه انجام داده‌اند، كربي روشن ساخت كه 230 فقره از آنها در عراق و مابقي در سوريه انجام شده است وي اشاره كرد كه امكان ندارد كه بتوان نيروهاي دولت اسلامي (داعش) را در هر زمان و در هرمكان مورد هدف قرار داد.
جان كربي سخنگوي وزارت دفاع آمريكا: به نظرم مهم است اشاره كنم كه آنها را در هر كجا باشند مورد هدف قرار مي‌دهيم اين يعني نه اين‌كه ما آنها را در هركجا كه باشند و در هر زمان مي‌توانيم و بايد آنها را مورد هدف قرار بدهيم. ما بايد انتخاب كنيم ما بايد بين اهداف كه براي ما مهم است واهدافي كه بيشترين احتمال در آن وجود دارد كه شهروندان مورد اصابت قرار بگيرند تمايز قائل شويم مطمئناً تروريستها تاكتيكها و شيوه‌هاي ارتباط خود و روشهاي فرماندهي خود را تغيير داده‌اند ومواضع خود را خالي مي‌كنند با اينحال آنها هم‌چنان با گستاخي ادامه مي‌دهند كه اين ما را در برآورده كردن اهدافمان كمك مي‌كند»
تلويزيون الجزيره 9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014
براي محقق شدن امنيت و ثبات در استانهاي غربي نمي توان به ارتش عراق تكيه كرد
«احمد سليماني از رهبران فراكسيون متحدون گفت براي محقق شدن امنيت و ثبات در استانهاي غربي نمي‌توان به ارتش عراق تكيه كرد زيرا كه در مقابل حملات گروههاي تروريستي به اين استانها مقاومت نكرده است. وي گفت مسلح كردن مردم استانهاي غربي بهترين گزينه براي حفاظت از مناطق‌شان و از بين بردن داعش مي‌باشد. همچانكه قبلاً سازمان القاعده را از بين بردند خاطرنشان مي‌شود كه ارتش عراق در وضعيت كنوني‌اش نمي‌تواند حفاظت اين مناطق را تامين كند زيرا كه اشكالاتي از آن گرفته شده است و از جمله اين‌كه حتي براي چند ساعت نيز در مقابل حملات تروريستي مقاومت نكرده است».
تلويزيون التغيير 10 مهر 1393ـ2 اكتبر 2014
ارسال تجهيزات نظامي فرانسه عليه گروه داعش
«فرانسه جهت تقويت توانايي انجام حملات هوايي عليه شبه نظاميان داعش در عراق، يك ناوچه جنگي ضدهواپيما و جتهاي جنگنده بيشتري را به منطقه خليج فارس ارسال مي‌كند.
روز چهارشنبه وزارت دفاع [فرانسه] گفت، سه جت رافائل به‌زودي به 6 جتي كه هم اكنون در يك پايگاه هوايي در خارج ابوظبي هستند، خواهند پيوست».
خبرگزاري آسوشيتدپرس10 مهر 1393ـ2 اكتبر 2014
انفجار در بغداد. دستگيري در ديالي
«در بغداد: بر اثر انفجار يك خودروي بمب‌گذاري شده در منطقه بغداد الجديده دهها تن كشته و مجروح شدند. در ديالي: ارتش شبه نظاميان فرقه‌گرا تعدادي از اهالي عشيره بني ويس را دستگير كرد».
تلويزيون الرافدين 9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014
اثيل النجيفي: سيستم گارد ملي از وابستگان و افسران ارتش سابق تشكيل خواهد شد
«استاندار نينوا اثيل النجيفي گفت كه يك سيستم گارد ملي از وابستگان و افسران ارتش سابق براي مبارزه با داعش و برگرداندن امنيت به اين استان تشكيل خواهد شد. النجيفي در يك كنفرانس مطبوعاتي در اربيل از دولت مركزي خواست كه در تصويب قانون ويژه اين نيرو كه در تمامي استانهاي عراق تشكيل خواهد شد، سرعت بخرج دهد.
اثيل النجيفي: بله بايد بر اهالي منطقه تكيه كرد. اگر تعداد زيادي از اهالي اين منطقه از افسران ارتش سابق هستند و كساني كه رابطه اي با داعش ندارند بلكه مواضع ملي خوبي دارند مطمئناً ما نيازمند خدمات آنها هستيم و نيازمند اين است كه به سيستم امنيتي‌مان از وضعيت كنوني كه مي‌بينيم ياري رسانند. سيستم ارتش عراق به‌ اندازه كافي حرفه اي نيستند و بايد به يك سيستم حرفه اي امنيتي كه با يك هويت نظامي ممتاز شناخته شود، برگرديم».
تلويزيون الجزيره 9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014
فرانسه گفت واكنش به داعش را ارتقا مي‌دهد
«پرزيدنت اولاند روز چهارشنبه گفت فرانسه تعهد نظامي‌اش در جنگ عليه جنگجويان داعش كه كنترل بخشي از عراق را در دست دارند تقويت مي‌كند. در اطلاعيه رياست‌جمهوري وارد جزئيات اين كمكها نشده است.
پرزيدنت فرانسوا اولاند طي اطلاعيه‌يي گفت با تمامي امكانات از اپوزيسيون دموكراتيك در سوريه حمايت مي‌كند».
خبرگزاري رويتر 9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014
با مقاومت عشاير عراق جهاديها دفع شدند و 14نفر كشته شدند
«حمله جهادگراها عليه يك عشيره عراق كه چندين هفته عليه جنگجويان مقاومت كرده حداقل 7نفر كشته شدند. داعش نتوانسته است به ناحيه جبور وارد شود كه به‌خاطر نام عشيره جبور به اين نام خواندهمي‌شود و در شهر ضلوعيه در 90كيلومتري شمال بغداد قرار گرفته است. به‌گفته پليس ارشد در ضلوعيه در اين حمله آنها ناموفق بودند و تلفاتي هم متحمل شدند. در طرف حامي دولت نيز 30نفر مجروح شدند.
خبرگزاري فرانسه 9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014
سازمان ملل: ۱۱۰۰ در ماه سپتامبر در عراق كشته شدند
«به‌دنبال اقدامات تروريستي و خشونتها در عراق بيش از ۱۱۰۰ نفر در ماه سپتامبر كشته شدند. ۲۰۱۴ يكي از مرگبارترين سالها در عراق بوده است.
سازمان ملل ‌متحد روز چهارشنبه گزارش داد كه ۸۵۴ نفر از كشته شدگان غيرنظامي و ۲۶۵ نفر از اعضاي نيروهاي امنيتي عراقي بوده‌اند. در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۴ نزديك به ۱۲ هزار نفر در عراق كشته شدند كه تقريباً معادل مجموع تعداد كشته شدگان دو سال قبل است. اقدام پيكارجويان گروه سني «‌دولت اسلامي» كه بخشهاي وسيعي از شمال و غرب عراق را گرفته‌اند، يكي از عوامل اصلي افزايش تعداد كشته شدگان در عراق مخصوصاً در ماه ژوئن بوده است. در آن ماه نزديك به ۹۰۰ نفر از نيروهاي ارتشي عراق كشته شدند».
سايت صداي آمريكا9 مهر 1393ـ1 اكتبر 2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر