حجاج بیت الله حرام پس از حداقل یک روز اقامت در شهر خیمه ای "منا" پس از ادای مراسم "الترویه" از بامداد امروز نهم ذوالحجه به سوی صحرای عرفات برای انجام یکی از مهترین ارکان به راه افتادند.
مسلمانان اقصی نقاط جهان امروز، روز عرفه را که از مهمترین ارکان حج محسوب می شود در صحاری عرفات به نماز و دعا می گذارند.


کسانی که برای ادای فریضه حج به سرزمین مقدس رفته اند از امروز وارد صحرای عرفات میشوند تا به عبادت خداوند بزرگ بپردازند.

به گفته مقامات حج پادشاهی سعودی امسال حدود 1.5 میلیون مسلمان برای ادای فریضه حج وارد مکه مکرمه شده اند.

روز عرفه نهمین روز ماه ذیحجه، دوازدهمین ماه از تقویم هجری قمری، است و یکی از مراسم مهم مناسک حج است.

به گزارش خبرنگار العربیه از مکه، در اولین روز مناسک حج، نیروهای امنیتی و بیمارستانی پادشاهی سعودی موفق شدند که با نظارت و کنترل تمام امور مربوط به حجاج، این مراسم سالم و بدون پیش آمد ناگواری برگزار شود. وزارت حج سعودی تدابیر شدیدی را برای امنیت "ضیوف الرحمن" به معنی مهانان خدا، تدارک دیده اند تا این مراسم با امنیت و سلامت کامل برگزار شود.
حج به طور رسمی روز چهارشنبه هفتم ذیحجه زمانی که حجاج از مکه به سوی منا رفتند، آغاز شد. امروز جمعه پس از ادای نماز صبح و طلوع آفتاب همه حجاج از منا به سوی صحرای عرفات حرکت کردند. آنها تمام روز را تا پس از غروب آفتاب در صحرای عرفات با دعا و عبادات خواهند گذراند، پس از ان به سوی مزدلفه امده و شب را در آنجا اتراق خواهند کرد.
مسلمانان بر این باور هستند که روز عرفه روزی است که تمام گناهان در این روز توسط الله تبارک و تعالی بخشیده می شوند. بلال فیلیپس موسس دانشگاه اسلامی آن لاین به العربیه گفت:" حضرت پیغمبر (ص) فرموده است روز عرفه هم گناهان سال گذشته و هم سال آینده را پاک می کند".
وی افزود:" عرفه اساس و جوهر حج است".
وی افزود: " اگر یک حاجی روز عرفه را از دست بدهد دیگر هیچ چیزی آنرا جبران نمی کند و حج کامل نمیشود. بنابراین برای کسانی که برای ادای فریضه حج رفته اند، عرفات یکی از مهمترین ارکان حج است".
فیلیپس می افزاید:" برای کسانی که به حج نرفته اند، گرفتن روزه در این روز ثواب و اجر زیادی دارد".

چرا روز عرفه مهم است؟

براساس حدیث صحیح بخاری، پیغمبر معظم فرمود:" هیچ روزی نیست که الله انسان را از آتش جهنم محفوظ بدارد جز روز عرفه" .
پروفسور رضوان السید استاد اسلام شناسی دانشگاه بیروت می گوید، گر چه پیش از روز عرفه حجاج به مکه آمده و به طواف کعبه می روند، اما در حقیقت همه حجاج در یک زمان فقط در عرفات جمع می شوند تا به دعا و عبادات مشترک بپردازند.
السید افزود:"در همین روز در سال 632 میلادی بود که پیغمبر عظیم الشان معروفترین نطق خود را در حضور 114 هزار حاجی بیان داشت که به حجه الوداع مشهور است".
این همان روز بود که رسول اکرم وحی خدا را خواند که روز عرفه از مهمترین روزهای اسلامی است.
حج برای هر مسلمان در هر کجای دنیا که توان اقتصادی و جسمی دارد واجب و ادای آن حداقل یک بار در طول عمر فرض است.
مقامات پادشاهی سعودی برای جلوگیری از هرگونه عملیات تروریستی تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری مراسم حج به اجرا گدشاته اند. در همین حال وزارت بهداشت این کشور نیز تدابیر و برنامه کنترل شدیدی برای مبارزه با بیماری های واگیر از جمله ویروس ابولا به کار گرفته اند.