شنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۹۴

#ایران# روایتی از سه سال دوندگی کارگران آجر شیل برای دریافت حقوق

یک روایت تکراری: روایتی از سه سال دوندگی کارگران آجر شیل برای دریافت حقوق
حقوق معلم و کارگر
روایت کارگرانی که به بهانه تعطیلی و ورشکستگی  کارخانه ها و کارگاهها،  بیکار می شوند، روایتی تکراری است. این کارگران نه تنها پس از بیکاری تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی مناسب قرار نمی گیرند، بلکه کارفرما به بهانه کمبود بودجه و ورشکستگی، از پرداخت مطالبات معوقه آنها نیز خود داری می کند. این یک رویه تکراری است:  کارگران بیکار شده چند ماه دستمزد و حق بیمه بدهکارند و نهاد های مسئول در این زمینه مثل اداره کار هم پاسخگوی شکایات این کارگران نیستد. در این میان، فقدان تشکل های مستقل کارگری مانند اتحادیه ها و سندیکاها به شدت احساس می شود. تشکل هایی که بتوانند در یک چنین مواقعی و در اوضاع نابسامان اقتصادی فعلی، مدافع واقعی، سرسخت و اصولی منافع کارگران باشند. در شرایط فعلی، کارگران به ناحق بیکار شده هیچ حامی مشخصی ندارند.
ایلنا دو روز پیش، هفتم خردادماه، یکی از این روایت های تکراری را اینگونه روایت می کند:
کارگران اخراجی کارخانه آجر ماشینی«شیل» در کرستان از سه سال تلاش بی‌نتیجه برای دریافت مطالبات معوقه‌شان خبر می‌دهند.
بر طبق گزارش ایلنا، 18کارگر قرار دادی کارخانه آجر ماشینی «شیل» که از سال 91 با تعطیلی کارخانه بیکار شده اند، با ادامه یافتن بلاتکلیفی‌شان تا به حال چندین بار به نهادهای استانی و شهرستانی مراجعه کرده‌اند اما تا کنون از این رایزنی‌ها نتیجه‌ای حاصل نشده است.
کارگران می‌گویند؛ پس از آنکه کارخانه آجر ماشینی شیل به دلیل مشکلات مدیریتی تعطیل اعلام شد، 35 کارگر قراردادی و 150 کارگر فصلی بیکار شدند.
بنا بر این گزارش، پس از آنکه کارگران در نیمه دوم سال 91 به اداره کار سنندج شکایت کردند، کارفرما از حکم اداره کار برای پرداخت مطالبات کارگران تبعیت نکرد و پرونده به دادسرای سنندج ارجاع شد.
به گفته کارگران با ارجاع پرونده کارگران آجر شیل به دادسرای سنندج، بخشی از اموال کارخانه در سال 92 به نفع کارگران مصادر شد اما بعد از یکسال کش وقوس17 نفر از کارگران قراردادی با فروش اموال کارخانه توانستند به مطالبات خود دست یابند اما در این میان هنوز تکلیف 18 کارگر دیگر مشخص نشده است.
کارگران می‌گویند در طول سه سال گذشته بارها در مقابل کارخانه تعطیل شده و نهادهای مختلف دولتی تجمع کرده‌اند و اما صدای‌شان به جایی نمی‌رسد و هیچ مقام مسئولی به مطالبات‌شان توجهی نشان نمی‌دهد.
گفتنی است کارخانه آجر ماشینی «شیل» در 5 کیلومتری جاده سنندج به کرمانشاه واقع شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر