جمعه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۴

#ایران# شورای امنیت قطعنامه‌ای در حمایت و حفاظت از روزنامه‌نگاران تصویب کرد

 28-05-2015 

media

شورای امنیت سازمان ملل متحد، دیروز چهارشنبه ٢٧مه ٢٠١۵، با تصویب
قطعنامه‌ای در حمایت و حفاظت بیشتر از روزنامه‌نگاران، خواستار پایان دادن به مصونیت از مجازات کسانی شد که علیه روزنامه‌نگاران مرتکب جنایت می‌شوند. قطعنامه ٢٢٢٢ شورای امنیت، نگرانی عمیق این شورا را نسبت به تهدیداتی که علیه امنیت روزنامه‌نگاران وجود دارد، ابراز کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل متحد، این قطعنامه شورای امنیت، که در آن تأکید شده که « رسانه‌های آزاد و مستقل و بی‌طرف، از رکن‌های اصلی جامعه دمکراتیک هستد»، از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته تا جنایات علیه روزنامه‌نگاران، کارمندان رسانه‌ها و همکاران آنان را که در مناطق جنگی کار می‌کنند، بدون مجازات نگذارند.
کریستف دولوار دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز، که در نشست دیروز شورای امنیت حاضر بود، در سخنانی کوتاه از تصویب این قطعنامه قدردانی کرد و آن را تاریخی خواند.
وی با بیان این که بیش از ۷۰۰ روزنامه نگار طی ده سال گذشته کشته شده اند، از سازمان ملل خواست تا مأمور ویژه ای را در زمینه حفاظت از روزنامه نگاران منصوب کند تا کسانی که مرتکب جنایت علیه روزنامه نگاران می‌شوند تحت تعقیب قرار گیرند و مجازات شوند.
پس از قطعنامه ١٧٣٨ که در سال ٢٠٠۶ به تصویب رسید، این دومین سند شورای امنیت در باره وظایف و مسوولیت‌های دولت‌ها در حفاظت از روزنامه‌نگاران به شمار می‌رود.
در قطعنامه جدید شورای امنیت، بسیاری از توصیه‌های سازمان گزارش‌گران بدون مرز گنجانده شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر