نمایندگان پارلمان افغانستان از افزایش نا آرامی ها در مناطق مختلف و همچنین فساد گسترده در ادارات دولتی این کشور به شدت انتقاد کرده و تاکید ورزیدند که حکومت به وعده هایش عمل نکرده است.
به گزارش خبرگزاری جمهور افغانستان، اعضای مجلس خاطرنشان کردند، بر حکومت "ننگ" است که به وعده هایش در خصوص تامین امنیت کشور عمل نکرده است.
براساس این گزارش، قاضی عبدالرحیم با اشاره به افزایش ناآرامی ها در این کشور به ویژه در بادغیس گفت:‌ " بر حکومت ننگ است که به وعده هایش درخصوص تامین امنیت عمل نکرده است،‌ روزی شود که مردم خود به پاخیزند و حکومت را به چالش بکشند".
محمدحسین شریفی بلخابی یکی دیگر از نمایندگان گفت: " بحث تامین امنیت در کشور افسانه شده است،‌ رهبران حکومت همه روزه مشغول جلسه و پالیسی سازی است، اگر امنیت نباشد این برنامه ها در کجا تطبیق می شود".
بلخابی افزود: "حکومت باید یک طرح عملی برای تامین امنیت روی دست گیرد، در این طرح یا از خیزش های مردم حمایت بکند و یا هم قوای هوایی را تقویت کند تا مخالفان از طریق هوا سرکوب شوند".
نقیب الله فایق نیز با اشاره به تقرری های جدید در وزارت دفاع ملی و ریاست امنیت ملی گفت: " از این حکومت، داعش بهتر است، داعش فکر فرامنطقوی دارد، اما این حکومت به قوم گرایی دامن زده و برخی اقوام را از صحنه عقب می راند".
این در حالی است که سه کمیسیون امنیت داخلی، امور دفاعی و امور خارجی مجلس افغانستان، قرار است روی یک طرح امنیتی جامع برای بهبود امنیت در کشور کار کنند.
انتقادها از افزایش نا آرامی ها در این کشور در حالی است که حکومت پس از 8 ماه به تاز گی توانست سرپرستی را برای وزارت دفاع معرفی کند.
عبدالرئوف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان، از معرفی نامزد وزیر دفاع ملی استقبال کرد و گفت: "حکومت هرچه زودتر اسناد تحصیلی این نامزد وزیر را برای بررسی بیشتر به مجلس بفرستد."
گفته می شود، روز چهارشنبه گذشته حکومت طی نامه ای رسمی معصوم استانکزی را به عنوان نامزد وزارت دفاع به مجلس معرفی کرده است.
رئیس مجلس از حکومت خواست که هر چه زودتر اعضای دیوان عالی و روسای مستقل را معرفی کند.
همچنین نمایندگان، وجود فساد گسترده در سطح دوایر دولتی این کشور را بی حد و بحرانی توصیف کردند.
علی اکبر قاسمی یکی از نمایندگان گفت: " فساد در دوران اشرف غنی بی حد زیاد شده است، در دوران حامد کرزی اینقدر فساد نبود. حالا همه کمر به فساد بسته اند".
عارف رحمانی با اشاره به تعلیق وظیفه چند مقام وزارت شهر سازی از سوی رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که با این قضیه همانند قضیه کابلبانک سطحی برخورد نشود.
رئیس جمهوری، اشرف غنی در یک اقدام امیدوارکننده، قضیه فساد در کابلبانک را دوباره بازگشایی کرد؛ اما آگاهان می گویند که رئیس جمهوری با این قضیه برخورد سیاسی کرد و بازگشایی دوباره آن، طوری که انتظار می رفت دستآوردی نداشت.
گفته می شود اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان روز شنبه چندین مقام بلندپایه را از کار برکنار و از این کشورممنوع الخروج کرد.