پنجشنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۴

#ایران# روهراباكر خطاب به كری: شما بجای عناصر دمكرات با سركوبگران مشورت كرديد



 
استماع در کنگره آمریکا درباره توافق اتمی با رژیم آخوندی
 
در ادامة روند بررسي توافق اتمي توسط كنگرة آمريكا، وزيران خارجه، خزانه‌داری و انرژی اين كشور در جلسة استماع کميته امور خارجی مجلس نمايندگان شركت كردند.
در جلسة استماع كميتة امور خارجي كنگره كه نزديك به 4 ساعت ادامه يافت، نمايندگان كنگره از هر دو حزب با تأكيد بر شكاف‌ها و كمبودهاي توافق اتمي نسبت به فريبكاري‌هاي رژيم تروريستي آخوندها هشدار دادند. بسياري از نمايندگان ارشد، از جمله رئيس و نايب‌رئيس كميته، نسبت به اين امر اعتراض كردند كه چرا دولت آمريكا علاوه بر موضوع اتمي، به مداخلات تروريستي رژيم و نقض حقوق بشر مردم ايران نمي‌پردازد و در اين رابطه از رژيم حسابرسي نمي‌كند. آنها خواهان اعمال محدوديت‌هاي شديد بر رژيم شدند تا جلوگيري از دستيابي آن به بمب تضمين‌دار بشود.
وزراي دولت اوباما بار ديگر از توافق وين دفاع كردند و با ذكر محدوديت‌هاي تحميل‌شده بر رژيم آخوندي تأكيد كردند كه رژيم تحت اين توافق، قادر به توليد سلاح اتمي نخواهد بود و هرگونه تلاشي در اين راستا، به‌دليل بازرسي‌هاي فشرده، قابل كشف است.
در اين جلسه دينا روهراباكر رژيم آخوندي را اصلي‌ترين حامي تروريسم دانست و با اشاره به سركوب اعمال‌شده بر نيروهاي دموكراتيك ايران هم‌چون سازمان مجاهدين توسط رژيم، توافق با سركوبگران مردم ايران را محكوم كرد و خواهان حمايت از نيروهاي دموكراتيك در ايران شد.
دينا روهراباكر-رئيس كميته اروپا و اروپا-آسيا در كنگره
روهراباكر: همة ما در اين نهاد از سركوب و رفتار بي‌رحمانه عليه مردم در داخل ايران مطلع بوده‌ايم؛ هم‌چون مجاهدين كه درد و رنج مي‌كشند و خود شما هم قبلاً به آن اشاره كرده‌ايد، به بي‌رحمي‌يي كه مخالفان رژيم با آن مواجه بوده‌اند.
روهراباكر: شما با عناصر دموكراتيك مشورت نكرديد...
كري: نه من اين‌را نگفتم، گفتم كه...
روهراباكر: شما به‌جاي آن با سركوبگران آنها مشورت مي‌كنيد.
كري: اين‌را نگفتم.
روهراباكر: .... در درازمدت آن‌چه صلح را در اين منطقه از جهان برقرار خواهد كرد، داشتن توافقات كوتاه‌مدت تسليحاتي با رژيم آخوندها و كسان ديگر كه از غرب متنفرند و از تروريسم حمايت مي‌كنند نيست، بلكه حمايت از عناصري در اين جوامع است كه خواهان صلح با غربند و نوعي از «جنگ مقدس» را عليه ما آماده‌سازي نمي‌كنند.
هم‌چنين قاضي تد پو رئيس كميتة تروريسم كنگره در سئوال و جواب از جان كري، به تغيير رژيم آخوندي فراخوان داد و گفت: بهترين اميد براي امنيت جهان اين است كه مردم ايران انتخابات آزاد داشته باشند و خودشان تصميم بگيرند كه خواهان چه حكومتي هستند.
 قاضي تدپو-رئيس كميته تروريسم در كنگره
تد پو: آيا سياست آمريكا هم‌چنان اين است كه (رژيم) ايران هرگز به سلاح هسته‌يي دست نخواهد يافت؟
كري: بله.
تد پو: سئوال بعدي: آيا اين سياست يا اعتقاد ما است كه بعد از توافق، چه تصويب بشود و چه نشود، آيا ما در آمريكا سياستي داريم كه خواهان ابراز تمايل تغيير رژيم توسط مردم ايران باشد؟ تا بتوانند اعتقاد خود را بيان كنند و انتخابات آزاد داشته باشند؟ آيا سياست ما شامل تغيير رژيم در ايران مي‌شود؟
كري: ....سياست ما امروز به‌طور مشخص روي پس‌زدن فعاليت‌هاي آنها متمركز است كه منطقه را بي‌ثبات مي‌كند، دوستان و متحدان ما را تهديد مي‌كند؛ و ما مشخصاً در همين رابطه آماده مي‌شويم تا مجموعه گام‌هاي مشخصي برداشته شود و يك اتحاد امنيتي جديد در منطقه تعريف شود.
تد پو: پس، مي‌خواهيم پس بزنيم، مي‌خواهيم اقدامات شرورانه را متوقف كنند، اما تغيير رژيم...، شخصاً نظرم اين است كه بهترين اميد براي امنيت جهان، از جمله در ايران اين است كه مردم ايران انتخابات آزاد داشته باشند و مردم ايران واقعاً در يك فضاي آزاد تصميم بگيرند كه چه حكومتي بايد داشته باشند.
اد رويس رئيس كميتة امور خارجي كنگره در سخنان افتتاحية خود نواقص توافق اتمي را مورد انتقاد قرار داد و از جمله خواهان بازرسي‌هاي شديدتر از سايت‌هاي رژيم شد.
وي هم‌چنين رژيم ايران را صاحب «بزرگ‌ترين شبكة تروريستي» جهان دانست و نسبت به سوء استفادة رژيم از پول‌هاي آزاد شده و به‌كارگيري آن براي فعاليت‌هاي تروريستي‌اش هشدار داد.
اليوت انگل عضو ارشد دموكرات در اين كميته: بر لزوم دسترسي فوري بازرسان به سايت‌هاي اعلام‌نشدة رژيم تأكيد كرد و از جمله گفت، حتي با وجود تحريم‌هاي سخت بين‌المللي، (رژيم) ايران، حزب‌الله، شبه نظاميان شيعي، حماس و رژيم اسد را تقويت كرده است... توافق اتمي اين واقعيت را از بين نمي‌برد كه (رژيم) ايران هم‌چنان يك عامل بي‌ثبات‌كننده در منطقه است و به سوخت‌رساني به تروريسم در سراسر جهان ادامه مي‌دهد.
وزير خارجة آمريكا در اين رابطه گفت، ما هيچ مانعي براي پس‌زدن فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كنندة (سپاه پاسداران) نداريم... (رژيم ايران) در ارتباط با بازرسي‌ها و پاسخگويي، تا ابد تحت محدوديت‌هاي شديدي قرار خواهد داشت...
كري با اشاره به محدوديت‌هاي اعمال‌شده بر رژيم در توافق وين گفت: به نظرم آنها قادر نيستند مخفيانه دست به توليد سلاح هسته‌يي بزنند...
پس از آن ايليانا رزلهتينن رئيس كميتة خاورميانه و شمال آفريقا در كنگرة با تأكيد بر لزوم برچيدن ساختار اتمي رژيم و با اشاره به دعاوي مقام‌هاي رژيم دربارة جلوگيري از بازرسي سايت‌هاي نظامي از جان كري پرسيد، آيا آژانس مي‌تواند به همة سايت‌هاي نظامي مظنون به فعاليت‌هاي اتمي دسترسي داشته باشد؟ و آيا بايد از رژيم ايران در اين رابطه اجازه بگيرد؟
جان كري در پاسخ گفت: بله آنها بايد (اين دسترسي) را فراهم كنند و اين بخشي از بازرسي‌ها از تأسيسات اعلام‌نشدة مشكوك است.... اگر آن‌را فراهم نكنند، توافق را نقض كرده‌اند و (تحريم‌ها) دوباره اعمال مي‌شوند...
پس از آن برد شرمن از اعضاي دموكرات كنگره با اشاره به حمايت رژيم ايران از ديكتاتوري اسد، حزب‌الله و حوثي‌ها تأكيد كرد كه براي متوقف‌كردن اين اَعمال، بايد تحريم‌هاي جديد اِعمال كرد.
جك لو وزير خزانه‌داري دولت اوباما در پاسخ به سئوال نمايندگان تأكيد كرد كه برخلاف برخي گزارش‌ها، قاسم سليماني سركردة سپاه قدس از ليست خارج نمي‌شود؛ وي افزود: «ما نهادهاي عمدة سپاه پاسداران را از ليست خارج نكرده‌ايم... ما نظام تحريم‌هاي خود را در ارتباط با تروريسم حفظ كرده‌ايم».
سپس تد دويچ از نمايندگان دموكرات كميتة امور خارجي كنگره، بر لزوم پاسخگويي رژيم به ابعاد نظامي برنامة اتمي‌اش تأكيد كرد و از كري پرسيد: آيا اين درست است كه پاسخ به ابعاد نظامي احتمالي، پيش‌شرط رفع تحريم (رژيم) ايران نيست؟
كري تصريح كرد: اين يك پيش‌شرط است... اگر آنها از (خواسته‌هاي) آژانس و تاريخ‌هاي مشخص‌شده براي ماه‌هاي اوت و سپتامبر تبعيت نكنند، رفع (تحريم) را دريافت نخواهند كرد...
جك لو نيز بار ديگر تأكيد كرد كه رفع تحريم شامل سپاه پاسداران و نيروي قدس نمي‌شود؛ وي گفت: اينها نهادهايي هستند كه به‌دليل اقدامات تروريستي و ايجاد بي‌ثباتي در منطقه نام‌گذاري شده‌اند و رفع (تحريم) نمي‌شوند... ما همة حقوق خود را براي نام‌گذاري شركت‌ها و اشخاص بر پاية تحريم‌هاي نظامي حفظ كرده‌ايم...
وزير خارجة آمريكا نيز بر ادامة ليست‌گذاري نيروي تروريستي قدس تأكيد كرد.
وي در بخش ديگري از اين جلسة استماع، در پاسخ به اعتراض‌هاي شديد و مكرر نمايندگان به تروريسم و نقض حقوق بشر رژيم آخوندي تصريح كرد، اين توافق فقط قرار است جلوي دستيابي رژيم به سلاح اتمي را بگيرد.
وزير خارجة آمريكا هم‌چنين، گفت: ما تماماً متعهديم كه رژيم ايران مواد (لازم را براي توليد) يك بمب اتمي هم به‌دست نياورد... اگر رژيم ايران توافق را به طور كامل اجرا كند، نخواهد توانست بمب اتمي توليد كند.
جو ويلسون نمايندة جمهوري‌خواه كنگره نواقص توافق اتمي را برشمرد و از جمله گفت كه اين توافق اقدامي در رابطه با نقض حقوق بشر و فعاليت‌هاي تروريستي رژيم انجام نمي‌دهد.
تام مارينو در اظهارات خود راه حل درست را افزايش تحريم‌ها دانست تا فشار بر رژيم آخوندي افزايش يابد و رژيم به‌لحاظ اقتصادي به‌زانو در بيايد.
دارِل آيسا Issa نيز تصريح كرد، تا زماني كه رژيم به صدور تروريسم و بي‌ثبات‌كردن حداقل 5 كشور خاورميانه ادامه مي‌دهد بايد تحريم‌ها را ادامه داد...
وي با اشاره به ادامة مداخله‌جويي‌هاي رژيم در كشورهاي منطقه گفت، آيا هيچ دليل وجود دارد كه ما... نبايد تحريم‌هاي بيشتري را اعمال كنيم؟...
در ادامة جلسة استماع در كميتة امور خارجي كنگره، مو بروكس وزير خارجة آمريكا را دربارة ماهيت تروريستي رژيم مورد سئوال قرار داد:
مو بروكس: آيا اعتقاد داريد كه (رژيم) ايران بزرگ‌ترين حامي تروريسم جهان است؟
كري: بله!
بروكس: آيا دولت اوباما خواهان آن هست كه از گزينة نظامي استفاده كند، براي جلوگيري از دستيابي رژيم ايران به سلاح هسته‌يي يا توليد، آزمايش و به‌كارگيري آن؟
كري: بله!
بروكس: (رژيم) ايران طي چند سال اخير چه اقداماتي كرده كه باعث شود باور كنيد، از توافق اتمي تبعيت خواهد كرد و يا اين‌كه بخواهد به يك عضو مسئول جامعة جهاني تبديل شود؟
كري: تنها چيزي كه تمايل به تبعيت از اين توافق را به ما نشان مي‌دهد اين واقعيت است كه آنها به‌طور كامل از توافق موقت طي 2 سال گذشته تبعيت كردند و اين‌كه ما آن‌چنان عواقب سختي را ايجاد كرده‌ايم كه عميقاً به‌سود آنها است كه تبعيت كنند...
كري: آنها سلاح هسته‌يي به‌دست نخواهند آورد. اطمينان خاطر دارم كه تحت اين توافق و تعهد پرزيدنت اوباما، آنها به سلاح هسته‌يي دست نخواهند يافت.
بروكس: آيا اين به‌دليل اين گفتة شما است كه اين دولت حاضر است هر ابزار لازم با ماهيت نظامي را به‌كار بگيرد تا از دستيابي (رژيم) ايران به سلاح هسته‌يي جلوگيري كند؟
كري: قطعاً اين تدابير نهايي آن است، اما معتقدم همة عناصر اين توافق، البته اگر به‌طور كامل اجرا شود، آنها را حتي از نزديك‌شدن به اين احتمال باز خواهد داشت.
در ادامة اين جلسه رندي وبر از حزب جمهوري‌خواه سياست مماشات‌جويانة دولت اوباما در قبال رژيم را مورد انتقاد قرار داد و خطاب به كري، گفت: شما بايد موضع بسيار قوي‌تري اتخاذ مي‌كرديد... بايد از رژيم ايران مي‌خواستيم، همة سانتريفوژهايش را برچيند، به آژانس دسترسي نامحدودِ 24 ساعته، 7 روز هفته و تمام روزهاي سال را بدهد، صدور تروريسم را به سوريه، عراق و هر جاي ديگر متوقف كند، تروريسم را رد كند و مرتكبان آن‌را مجازات كند و... حقوق مدني را در كشور خودشان برقرار سازد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر