جمعه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۴

#ایران# کنفرانس در کنگره ایالات متحده - بحران اتمی و دخالتهای رژیم در منطقه اعدامها و نقض حقوق‌بشر در ایران

تاريخ: AM 7:20:01 1394/5/9

کنفرانس در کنگرهٴ ایالات متحده - بحران اتمی و دخالتهای رژیم در منطقه



قاضی تد پو –رئیس زیرکمیته تروریسم در کنگره آمریکا
برد شرمن – از اعضای ارشد دموکرات در کمیته امور خارجی
مایک کافمن - عضو برجستهکمیته قوای مسلح
رندی ووبر - عضو کمیته خارجی کنگره
سفیر جوزف دیترانی - فرستاده ویژه در مذاکرات شش کشور با کره شمالی
سفیر جیمز اسمیت - سفیر آمریکا در عربستان سعودی (2009 – 2013)
سفیر لینکلن بلومفیلد – مدیرکل پیشین وزارت دفاع آمریکا در امور سیاسی-نظامی
نینا ایستون - سردبیر ارشد مجله فورچون، مشاور ارشد در مرکز مطالعات استراتژیک
و دکتر مایک ماکوفسکی - مدیر بنیاد دو حزبی سیاست‌گذاری تا سال 2013


هم‌زمان با بررسی توافق اتمی وین در کنگره آمریکا، شماری از نمایندگان کنگره، از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در همکاری با جوامع ایرانیان در آمریکا، کنفرانسی درباره بحران اتمی و دخالتهای تروریستی رژیم آخوندی درمنطقه، اعدامها و نقض حقوق‌بشر در ایران و بررسی راه کارهای ضروری برای تضمین جلوگیری از دستیابی رژیم به به بمب اتمی و مقابله با دخالتهای این رژیم در امور کشورهای منطقه برگزار کردند.
در این کنفرانس که در ساختمان کانون مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، دهها تن از مشاوران کمیته‌های خارجی، قوای مسلح، اطلاعات، مالی و مشاوران کمیته‌های ذیربط از سنای آمریکا، نمایندگان سفارت‌خانه‌های خارجی، دانشجویان دانشگاه جرج واشینگتن، کالج روابط بین‌المللی و نمایندگان جوامع ایرانیان شرکت داشتند.

گزارشی از سخنرانی‌های این کنفرانس:
پس از افتتاح این کنفرانس توسط سفیر بلومفیلد، رندی ووبر در سخنرانی خود درباره رژیم آخوندی، گفت:
نمی‌توانید با دیکتاتورهایی مذاکره کنید که حقوق مدنی و حقوق افراد را به‌رسمیت نمی‌شناسند. اکنون رژیم تروریستی (حاکم بر) ایران را داریم و آنها خواهان قدرت اتمی هستند. همه شما شاهد جنبش مردمی در سال 2009 بودید، اما شما رژیمی را دارید که مصمم به آسیب‌رساندن به مردم خود در ایران است. رژیم تروریستی (حاکم) بر ایران برای مدتی بسا طولانی یک طرف‌ حساب بد بوده است. آیا می‌توانیم به این رژیم تروریستی و ولی‌فقیه آن اعتماد کنیم؟ مطلقاً خیر.
ما خواهان زندگی و حیات برای مردم ایران هستیم. ما خواهان این هستیم که از شر این رژیم سرکوبگر خلاص شویم.
به خواسته آنها تن ندهید. طناب را دور گردنشان تنگ‌تر کنید. وادارشان کنید مردم ایران را آزاد کنند.
سپس سفیر لینکلن بلومفیلد در سخنرانی افتتاحیه خود تصریح کرد که دلیل اصلی تن‌دادن رژیم به مذاکرات فشار تحریم‌ها نبوده است؛ بلکه علت اصلی ترس رژیم از قیامهای مردمی مثل قیام سال 2009 بوده است.
سفیر بلومفیلد با یادآوری بیانیه امضا شده از سوی 38 شخصیت آمریکایی هم‌زمان با گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس گفت: من شما را تشویق می‌کنم به (این بیانیه) نگاه کنید. شما می‌توانید خیلی چیزها از این مقاومت یاد بگیرید. به‌راستی از طریق آنها بود که در سال 2002 نسبت به برنامه مخفی تسلیحات اتمی (رژیم ایران) مطلع شدیم.

سفیر جیمز اسمیت سخنران بعدی این کنفرانس در اظهارات خود از جمله گفت: برخی می‌گویند تا 120هزار شهروند ایرانی توسط رژیم ایران از سال 1979 کشته شده‌اند. این عدد تقریباً با تعداد کل قربانیان تروریستی از 11سپتامبر رقابت می‌کند.
وی سپس با یادآوری تجارب خودش به‌عنوان سفیر آمریکا در عربستان به دخالتهای تروریستی رژیم در کشورهای منطقه پرداخت و اضافه کرد: برای سالها سعودیها نسبت به حمایت (رژیم) ایران از حوثیها در یمن شکایت می‌کردند و تنها الآن غرب نسبت به درجه حمایت (رژیم) ایران به اشراف رسیده است. در جنوب نفوذ (رژیم) ایران بر دولت سودان باعث انتقال تسلیحات به غزه شده و از تنوعی از نهادهای افراط‌گرا در منطقه هم حمایت کرده است. بحران ناشی از این به‌سود داعش نتیجه مستقیم استراتژی بی‌ثبات‌سازی (رژیم) ایران است.
علاوه بر این، عربستان سعودی به‌صورت مستقیم هدف حمله (رژیم) ایران قرار گرفته است. حمله سایبری علیه [شرکت نفتی] آرامکو به‌خوبی مستند شده است و همچنین سوءقصد علیه سفیر عربستان در آمریکا در خاک آمریکا. سیاست (رژیم) ایران همچنین باعث شده که آمریکا قیمت هنگفتی بدهد. نقش آنها در بمب‌گذاری بیروت در 1982، بمب‌گذاریها در آفریقا و نقش آنها در مرگ صدها سرباز آمریکایی در عراق همگی گواه این واقعیت است که (رژیم) ایران مورد حسابرسی قرار نگرفته است.
جیمز اسمیت درباره شکل‌گیری ائتلاف توفان قاطع علیه دخالتهای رژیم در یمن، گفت: این بیانگر اولین اقدام کشورهای خلیج (فارس) است که (به رژیم) ایران می‌گویند، دیگر بس است. من این پیام را تحسین می‌کنم.
وی سپس به تن‌دادن رژیم به توافق اتمی وین پرداخت، و افزود: قدم اول تعهد تبعیت از مفاد توافقنامه و حسابرسی از (رژیم) ایران در این رابطه است. هر گونه تخلف باید به‌صورت مستقیم، علنی و در برابر جامعه بین‌المللی مورد برخورد قرار گیرد. ما باید ائتلاف را حفظ کنیم تا در برابر هرگونه تخلف، تحریمها را دوباره اعمال کنیم.
بلومفیلد: با تشکر از سفیر. به نظرم اکنون یک ویدئوی کوچک از خانم رجوی داریم.
پیام مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت
در ادامه این جلسه، پیام مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران به کنفرانس در کنگره آمریکا پخش شد.
رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خود ضمن قدردانی از اعضای کنگره به‌خاطر حمایتشان از مردم ایران و رزم‌آوران آزادی در لیبرتی، اظهار داشت:
اخیراً رژیم آخوندی نقض حقوق‌بشر در ایران را افزایش داده است. اعدام‌ها، از جمله اعدام‌های علنی به‌طور گسترده صورت می‌گیرد و زندانیان سیاسی را مورد حمله و اذیت و آزار قرار می‌دهند. از سوی دیگر محاصره ضدانسانی علیه لیبرتی را شدت بخشیده‌اند.
حقیقت این است که ملاها به‌دلیل ضعف کامل، پای توافق اتمی آمدند. نارضایتی مردم ایران و فعالیت و افشاگری مقاومت و از سوی دیگر فشار تحریمهای بین‌المللی، آنها را وادار به ورود به مذاکرات کرد.
ما به افشای برنامه هسته‌یی ملاها افتخار می‌کنیم و به آن ادامه می‌دهیم. چون تماماً برخلاف منافع مردم ایران است. رژیم ایران همزمان با توافق اتمی، علاوه بر تشدید نقض حقوق‌بشر و سرکوب لیبرتی برای گسترش و تشدید دخالتهایش در منطقه خیز برداشته است.
رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در ادامه پیام خود به کنفرانس در کنگره آمریکا، تصریح کرد:
خانمها، آقایان
اکنون پس از دو سال مذاکرات، ما یک توافق در برابر خود داریم. این توافق نباید قطعنامه‌های 6گانه شورای امنیت را نقض می‌کرد و می‌بایست برچیده شدن کامل برنامه اتمی نامشروع آخوندها را دنبال می‌کرد و برای فریبکاری آخوندها هیچ جایی باقی نمی‌گذاشت.
با این‌حال همین اندازه عقب‌نشینی اجباری از سوی رژیم آخوندی و نقض برخی از خط قرمزهای خامنه‌ای، تعادل رژیم را برهم زده، ولایت‌فقیه را تضعیف کرده و بحران را در درون رژیم در همه زمینه‌ها افزایش می‌دهد.. با توجه به ضعفها و بحرانهای رژیم ایران اگر کشورهای 5+1 یک سیاست قاطع اتخاذ کرده بودند، این رژیم به ناگزیر همه برنامه‌های اتمیش را رها می‌کرد. با این همه، بزرگترین ضعف سیاست مماشات با رژیم ایران و این توافق سکوت نسبت به مسأله حقوق‌بشر و سرکوب در ایران و سلطه‌جویی ملاها در منطقه است. اما تاریخ نشان داده مماشات با قدرتهای فاشیستی چه عاقبت فاجعه‌باری دارد.
نه مماشات با این رژیم راه‌حل است، نه چشم دوختن به جناحهای درونی آن.
اما جایگزین مماشات، جنگ نیست. بلکه تغییر رژیم در ایران به دست مردم و مقاومت ایران است. این تنها تضمین حل بحران هسته‌یی رژیم ملاهاست.
از این‌رو در شرایط کنونی ما برای یک سیاست مسئولانه و قاطع در قبال رژیم ایران یعنی مهم‌ترین تهدید منطقه و جهان امروز تأکید می‌کنیم. این سیاست عبارت است از:
اولاً، مسدود کردن همه راه‌ها و شکاف‌هایی که آخوندها با استفاده از آن می‌توانند به بمب دست یابند.
ثانیاً، به‌رسمیت‌ شناختن اراده مردم ایران برای سرنگونی فاشیسم دینی در ایران و استقرار دموکراسی و حاکمیت مردم.
ثالثاً، خلع‌ید از رژیم ایران و اخراج پاسداران و نیروی تروریستی قدس از منطقه به‌ویژه از عراق و سوریه.

سخنران بعدی کنفرانس در کنگره نینا ایستون به وخامت وضعیت حقوق‌بشر و تشدید اعدام‌ها توسط رژیم در دوران آخوند روحانی پرداخت، و گفت:
اعدام به نسبت جمعیت در ایران بیش از هر کشور دیگر در جهان است. کودکان (هم) هدف قرار می‌گیرند.
بان کی‌مون، دبیرکل ملل‌متحد می‌گوید: حداقل 160 کودک در صف اعدام قرار دارند.
وی سپس به جنبش اعتراضی معلمان ایران پرداخت، و افزود: بیش از 200 معلم در هنگام اعتراض در برابر مجلس دستگیر شدند. آنها خواستار آزادی همکاران خود از زندان بودند. مقامات امنیتی دست به سرکوب علیه معلمانی زدند که در برابر پارلمان تجمع کرده و پلاکارد در دست داشتند.
نینا ایستون در پایان سخنانش تصریح کرد:
در حالیکه ما رو به جلو حرکت می‌کنیم کار اصلی با (رژیم) ایران تازه شروع شده است. (بحث) فقط مربوط به مسئله هسته‌یی نیست، بلکه مربوط به حمایت این حکومت از نیروهای مزدور در خاورمیانه و همچنین سابقه حقوق‌بشری آن است.
پس از آن مایک کافمن با اشاره به مماشات دولت اوباما در قبال رژیم گفت: که این اقدامات، «تحت این درک غلط» صورت می‌گیرد «که اگر شما با (رژیم) ایران مثل هر کشور مسئول دیگر در جامعه بین‌المللی برخورد کنید، (رژیم) ایران به‌طور بنیادین تغییر رفتار خواهد داد و خودش دست از تلاش برای رسیدن تسلیحات اتمی برمی‌دارد و خودش دست از تروریسم دولتی برمی‌دارد. و من فکر می‌کنم که این یک ماجراجویی بسیار خطرناک برای آمریکا و منطقه و جهان است.
در ادامه کنفرانس در کنگره آمریکا قاضی تد پو رئیس زیرکمیته تروریسم در کنگره با برشمردن شکافها و نواقص توافق اتمی و امتیازات ناموجهی که به حکومت آخوندی ارائه شده، رژیم را «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» جهان نامید، و تصریح کرد:
(در) همه این بحثها در مورد (رژیم) ایران و توافق، یک چیز که به‌سادگی نادیده گرفته شد، نقض حقوق‌بشر (رژیم) ایران علیه مردم خودش است. اعدامها در ملأعام صورت می‌گیرد. اعدامها بدون محاکمه صورت می‌گیرد. سرکوب علیه مردم در ایران بسیار نگران‌کننده است. بالاترین امید برای صلح جهانی و صلح در ایران این است که مردم ایران شانسی برای تغییر رژیم داشته باشند. فکر می‌کنم که سیاست خارجی ما باید این باشد. چرا که سیاست آخوندها تغییر نکرده است.
سپس برد شرمن از اعضای ارشد دموکرات درکمیته امور خارجی کنگره به سخنرانی پرداخت، و گفت: تنها چند ماه از ورودم به کنگره سپری شده بود که در سال 1997 در برابر همکارانم گفتم، تهدید شماره یک علیه امنیت ملی آمریکا برنامه اتمی رژیم ایران است. من می‌خواهم به‌طور خاص از سازمان مجاهدین و سایر سازمانهایی که به ایجاد حکومتی جدید در ایران متعهدند تشکر کنم. من ماه گذشته این افتخار را داشتم که در کنفرانس بین‌المللی برای دموکراسی در ایران شرکت داشته باشم؛ البته از طریق نوار ویدیویی، هر چند تمایل داشتم حضوری در پاریس باشم. من در آن زمان این شانس را داشتم که از سازمان مجاهدین تشکر کنم؛ چرا که اولین سازمانی بود که برنامه مخفی اتمی (رژیم) ایران را در آن زمان افشا کرد. من همچنین از فرصت استفاده کردم تا از خانم رجوی به‌خاطر تعهدش به حقوق زنان در خاورمیانه تشکر کنم».
برد شرمن در ادامه سخنانش تأکید کرد که شرط کمک آمریکا به دولت عراق، باید تضمین حقوق اشرفی‌ها در لیبرتی باشد.
وی در ادامه درباره توافق اتمی وین، گفت:
(این‌که) آمریکا وارد یک توافق با شکاف با (رژیم) ایران می‌شود دلیلی بر این نیست که ما از سایر فعالیتهای آنها در سراسر جهان چشم‌پوشی کنیم. حکومتی که در درون (کشور) هر دو ساعت یک نفر را اعدام می‌کند و حتی یکی از آن اعدامها نتیجه آیین دادرسی مدنی و مجازات جرایم اساسی نیست. بسیاری از آنها به‌خاطر فعالیتهای سیاسی است.
(رژیم ایران هم‌چنین) اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی است، این رژیمی است که در شراکت با بشار اسد مسئول کشتن 200هزار نفر است. به همین خاطر است که روز بعد از این توافق اتمی، من لایحه‌یی را ارائه خواهم داد تا با فعالیتهای غیراتمی این رژیم برخورد شود. ما نمی‌توانیم برای حکومتی که از هواپیما برای رساندن مزدوران به دمشق استفاده می‌کند هوانوردی مدنی فراهم کنیم. ما نمی‌توانیم اجازه واردات از اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی به آمریکا را بدهیم.
وی با تأکید بر لزوم حفظ تحریم‌های غیراتمی بر حکومت آخوندی، افزود: این تحریم‌ها پا بر جا خواهند بود چون آنها دهها هزار نفر را ظرف چند ماه می‌کشند. این تحریم‌ها پا برجا هستند.
به‌خاطر این‌که آنها یکی از بدترین پرونده‌های نقض حقوق‌بشر را در جهان دارند.
دکتر مایک ماکوفسکی مدیر بنیاد دو حزبی سیاست‌گذاری تا سال 2013 در سخنرانی خود بر شکاف‌های توافق انگشت گذاشت و نسبت به فریبکاریهای رژیم هشدار داد و گفت: تقلب بخشی از دی.ان.ای.این رژیم است.
وی همچنین خاطرنشان کرد که رژیم ایران بالاترین میزان اعدامها به نسبت جمعیت را در جهان دارد و علاوه بر سرکوب مردم خود، اصلی‌ترین حامی تروریسم بین‌المللی است.
دکتر ماکوفسکی این استدلال دولت اوباما را که آلترناتیو این توافق جنگ است رد کرد و بر لزوم اعمال فشار بر رژیم آخوندی و برخورد با دخالتهای آن در منطقه تأکید کرد.
آخرین سخنران کنفرانس در کنگره آمریکا سفیر جوزف دیترانی فرستاده ویژه در مذاکرات شش کشور با کره شمالی با اشاره به تجارب خود در این رابطه، گفت:
آژانس به جهان گفته است هرگز به پارچین دسترسی پیدا نکرد و ابهامات زیادی وجود داشت. عقیده بر این بود که آنها مشغول فعالیتهایی بودند؛ (مثل) آزمایشات انفجارهای شدید و کار روی ماشه برای تسلیحات هسته‌یی. شما می‌دانید که وقتی از موضوع مانیتورینگ و راستی‌آزمایی صحبت می‌کنید، بخشی از هر توافق است، این فقط مربوط به ورود به تأسیسات اعلام‌شده و داشتن دسترسی به تأسیسات مشکوک اعلام‌نشده نیست، بلکه مربوط به داشتن دسترسی به اسناد، تکنیسین‌ها و دانشمندان است. منظور نمونه‌برداری و بردن آن نمونه‌ها به خارج از کشور است تا بتوان (آن‌را)  مورد آزمایش قرار داد. به‌نظرم این نوعی پروتکل روتین برای هر روند راستی‌آزمایی و مانیتورینگ آژانس است. اینها مسائلی است که لازم هستند.
سفیر دیترانی در ادامه سخنانش بر لزوم برخورد با نقض حقوق‌بشر و دخالتهای تروریستی رژیم در منطقه نیز تأکید کرد.
در پایان کنفرانس در کنگره آمریکا، سفیر بلومفیلد در سخنان اختتامیه خود ضمن قدردانی از تلاش جوامع ایرانیان در آمریکا برای برگزاری این جلسه، گفت: می‌خواهم احترام خود را نثار خانم رجوی در پاریس کنم. او یک طرح 10 ماده‌یی ارائه کرده که شامل ایرانی غیراتمی، برابری زن و مرد، حقوق برابر برای همگان و حاکمیت مردمی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر