عبد الستار بيرقدار سخنگوی رسمی دادگستری عراق، روز یکشنبه 29 نوامبر اعلام کرد، عبدالفلاح السودانی، وزیر بازرگانی حکومت نوری المالکی به اتهام فساد مالی به 7 سال زندان محکوم شد.
وی در مصاحبه ای با خبرگزاری های محلی عراق، گفت: «دادگاه جنایی کربلا طی جلسه ای به پرونده عبد فلاح السودانی وزیر فراری که پیشتر وزیر تجارت بود، رسیدگی کرد و بنا به مستنداتی که دادگاه در دست داشت وی به 7 سال زندان محکوم شد».
یکی از اتهامات وارد بر السودانی اتهام وی به وارد کردن چای فاسد در عراق است. دادگاه حکمی برای توقیف اموال وی صادر کرده است.
السودانی در سال 2005 یعنی زمان ابراهیم جعفری وزیر آموزش و پرورش عراق بود و سپس در زمان نوری المالکی از سال 2006 تا 2009 وزیر بازرگانی شد.
وزیر نوری المالکی نه تنها در دادگاه رسمی محکوم شد بلکه محکومیت او در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد.
پیش از محکومیت السودانی، دادگاهی در عراق با صدور حکمی «رحیم العکیلی» یکی دیگر از وزرای نوری المالکی را که مورد حمایت ایران بود، به طور غیابی به 7 سال زندان محکوم کرد.
دستگاه قضایی عراق طی حکمی در تاریخ 21 اوت 2015 اعلام کرد، دادگاه کیفری چهار فقره حکم علیه «رحیم العکیلی» درخصوص مسائل مربوط به فساد صادر کرده است.
العکیلی در سال 2013 در پی فشار احزاب سیاسی، به طور رسمی استعفای خود را به نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق تحویل داد و مالکی نیز چهار روز بعد با استعفای وی موافقت کرد.
نهادهای بین المللی می گویند حکومت نوری المالکی فاسدترین حکومت در تاریخ معاصر عراق بوده است.
نوری مالکی مورد حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران و همپیمان درجه یک تهران به شمار می رفت.
به تازگی اعتراض های گسترده ای علیه فساد در عراق صورت گرفته و حیدر العبادی نخست وزیر عراق دستور داده است تا پرونده های فساد مقام های دولتی از گذشته تاکنون بازگشایی و بررسی شود.