پنجشنبه، آذر ۰۵، ۱۳۹۴

#ایران#iran# از مرزهای بسته تا لب دوزی ایرانیان



خبرگزاری بام– تعدادی از پناهجویان ایرانی که با موج پناهجویان خاورمیانه‌ای عازم اروپا شده‌اند پشت درهای بسته در مرز یونان و مقدونیه در اقدامی اعتراضی لبهای خود را دوختند.

به گزارش بام ارگان خبری بنیاد اکبر محمدی؛ این پناهجویان از روز جمعه ۲۹ آبان تا کنون، به دلیل اعتراضات در تبعیض‌های حاکم در مرز روی خط راه آهنی که یونان را به مقدونیه متصل می‌کند مستقر شده‌اند.

بنا بر همین گزارش در گفتگو با یکی از پناهجویان حاضر در جمع به نام معین که با همسرش محیا در این وضعیت پشت مرزها مانده‌اند مطلع شده‌ایم که تمامی پناهجویان از کشورهای مختلف اجازه قانونی از پلیس دریافت می‌کنند و تنها ایرانیان اجازه خروج ندارند.
این پناهجو افزود: هیچ امکاناتی به ایرانیان داده نشده و همگی در پشت مرزها در سرما مانده‌اند. عده‌ای را در چادرهایی اسکان داده اما امکانات برای همه کافی نیست و کمپ ها به پناهجویان غیر ایرانی اختصاص داده شده است. به گفته معین سرویس های بهداشتی در کمپ‌ها غیر قابل استفاده‌اند و هیچ کدام از پناهجویان قادر به استفاده از آنها نیستند.

در ادامه گفتگو با معین مسائل و جزئیات ایرانیان مطرح شد که وی در این باره می‌گوید: ایرانیان بدون پتو مجبور شده‌اند بر روی زمین و سنگ‌ها بخوابند و به دلیل اعتراض در برابر این تبعیض نژادی عده‌ای از آنها اقدام به لب دوزی کرده اند. 



بسیاری از ایرانیان مانده در پشت مرز مقدونیه لباس‌های خود را در سرما از تن در آورده‌اند و روی بدن، بازوها و پیشانی خود واژه‌هایی از جمله «ایران، فقط آزادی» نوشته‌اند و عده‌ای که از پناهجویان مسیحی هستند صلیب روی بدن خود نقش کرده اند.
معین می‌گوید: اینجا افغانی‌ها، الجزایری‌ها، عرب‌ها و سوری‌ها و دیگر پناهجویان اجازه خروج دارند اما راه را بر روی ایرانیان بسته‌اند و آنها همگی در اعتراض به این اقدام روی خط راه‌آهن یونان- مقدونیه نشسته‌اند.

وی افزود: تمام ایرانی‌های مانده در پشت مرز به دلیل مشکلات اجتماعی، سیاسی و مذهبی مجبور به ترک کشور خود شده‌اند و هیچ کدام دلیل رفتنشان مسائل اقتصادی نبوده است اما با وجود اطلاع همگان از سرکوب، بازداشت و افزایش فشارها در ایران باز هم اجازه خروج به ما نداده‌اند در حالی که به روشنی می دانند ما در سرزمینمان از کوچکترین حق قانونی محرومیم و زندگی و آسایش را از ما سلب کرده‌اند.
در این میان امروز عده‌ای از عرب‌هایی که با عنوان پناهجو وارد آنجا شده‌اند سعی در خروج از مرز دیگری را داشته‌اند که پلیس مانع شد و آنها برای باز شدن راه به پلیس حمله‌ور شده‌اند که در این هنگام جمعی از ایرانیان برای جلوگیری از یورش پناهجویان عرب به پلیس حاضر در مرزها دور آنها حلقه زده و مانع از هجوم آنها شده‌اند.


معین می گوید: ما نه قصد بر هم زدن آرامش کشوری را داریم و نه قصد تخریب و آسیب زدن به کسی را، تنها به دنبال یافتن سرزمینی امن که آسایش و آرامش از دست رفته ما را به ما باز‌گرداند پا در این راه گذاشتیم اما در این میان با وجود حمایت ما از پلیس در مقابل پناهجویان عرب باز هم هیچ اقدامی برای ایرانیان صلح طلب نشده است و مرزها همچنان بر روی ما بسته می‌باشد.
وی به نمایندگی از پناهندگان مانده در پشت مرزها افزود: ما جمعی از پناهندگان از حق زندگی کردن محروم شده‌ایم و به دنیال سرزمینی امن که آسایش و امنیت را از ما نگرفته و اجازه .حداقل حقوق قانونی را به ما بدهند راهی شده‌ایم و بازگشتمان به همان روشنی که مسئولان می‌دانند مساوی با زندان شکنجه و شاید احکام سنگین‌تر و مرگ باشد.
نوشین ارشادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر