دوشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۵

#ایران#iran# وضعیت فاجعه بار محیط زیست ایران ..


دوشنبه 7 تیر 1395

 

گزارشی از روزنامه حکومتی ابتکار:

 جدل پدر کویرشناسی ایران با سازمان محیط زیست 


پرویز کردوانی، پدر کویرشناسی ایران در گفت و گو با روزنامه «ابتکار» معتقد است، امروز ریزگردها جای حرکت شن‌های روان را گرفته‌اند و بهتر است از پاشیدن ریگ برای مقابله با ریزگردها استفاده کرد.

 او بیان کرد: از یزد به بافق حدود 100 کیلومتر است که منطقه پوشش ریگ دارد و باد و باران توان فرسایش خاک را ندارد. از یزد تا جندق جاده دو طرف ریگی است. همین باعث شد که به این فکر بیافتم که ما هم از طبیعت استفاده کنیم.

 هر کجا که دره یا رودی وجود داشته باشد در آن ریگ وجود دارد. یک بیل مکانیکی می‌تواند ریگ‌ها را بکند و آن را با کامیون به سطح بیابان منتقل کند. پس از تخلیه آن غلتک می تواند آن را صاف کند. از همه مهمتر این است که یک بار برای همیشه است.

به اعتقاد کردوانی، مسئولان اعلام کرده اند که 17 کانون ریزگرد در 14 استان در کشور شناسایی شده‌اند. اما آنچه که آنها شناسایی کرده اند تپه‌‌های ماسه‌ای است. او با بیان اینکه ماسه ریزگرد ندارد، گفت: پیش از این برای تثبیت ماسه از مالچ استفاده می کردند و امروز که ما درگیر ریزگرد شده‌ایم باز هم می خواهند روی تپه های ماسه ای مالچ بپاشند.



او در رابطه با دلایل عدم استقبال مسئولان ذیربط از این طرح گفت: می گویند ریگ گران تمام می شود. در صورتی که وجود میزان کمی از ریگ در یک سطح وسیع می تواند جلوی ریزگردها را بگیرد.

گرچه کردوانی معتقد است که ریگ ریزی تنها دوای درد بی درمان ریزگرد در ایران است اما شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در رابطه با طرح پیشنهادی پروفسور کردوانی، جغرافیدان و پدر کویر شناسی ایران به «ابتکار» گفت: این که ریگ به جای مالچ بپاشیم، مردود و خلاف اصول علمی است و در دراز مدت موجب تخریب سرزمین می شود. دلایل مخالفت با این موضوع کاملا علمی است که حضورا نیز در این رابطه با جناب کردوانی صحبت کرده‌ایم اما او همچنان بر این موضوع پافشاری می کند.

او ادامه داد: این تئوری از نظر منابع طبیعی مردود است چرا که زمینی که ریگ روی آن پاشیده می شود پوشش گیاهی خود را از دست می دهد، باید گفت که چنین تئوری در سطح وسیع نیازمند شن و ماسه ای است که در سطح کشور موجود نیست. به طور مثال برای 100 هکتار زمین باید 20 میلیون تن شن و ماسه پاشید، آقای کردوانی هیچ توجهی به قیمت نکرده است.

او فکر می کند که یک ماشین کمپرسی با همان قیمت های قدیم کار می کند. براساس یک برآورد تقریبی ریگ پاشی یک هکتار بالغ بر 100 میلیون خرج دارد. این تئوری با این هزینه در برنامه های دولت نمی گنجد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر