پنجشنبه، تیر ۱۰، ۱۳۹۵

#ایران#iran# شروع مرحله شگفتی ها با دیدار لهستان و پرتغال

مرحله یک چهارم نهائی- یورو ۲۰۱۶



 
پنج‌شنبه  ۱۰ تير ۱٣۹۵ -  ٣۰ ژوئن ۲۰۱۶


برنامه مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۶ به شرح زیر است:

لهستان - پرتغال؛ پنجشنبه ۱۰ تیر/ شهر مارسی ساعت ۲٣:٣۰

بلژیک - ولز؛ جمعه ۱۱ تیر/ شهر لیل ساعت ۲٣:٣۰

آلمان - ایتالیا؛ شنبه ۱۲ تیر/ شهر بوردو ساعت ۲٣:٣۰

فرانسه - ایسلند؛ یکشنبه ۱٣ تیر/ شهر سنت دنی ساعت ۲٣:٣۰

اخبار روز -کرد سنندجی: از روزی که طرح افزایش تیمهای مرحله نهائی یورو ۲۰۱۶ توسط میشل پلاتینی مطرح و تصویب شد مخالفین و موافقینی مواضع خود را نسبت به این طرح اعلام کردند که طبق اخبار رسانه ها تعداد مخالفین این طرح در مقیاس با تعداد موافقین کمتر بوده و در سطح کلان فوتبال آلمان ها و –لوو - سر مربی تیم ملی آلمان از مخالفین جدی این طرح بوده اند.

در ایران که بعضی اوقات تعدادی از افراد شاخص که سالها است بدون داشتن رقابتی همیشه کاسه داغ تر از آش هستند چنان بر طبل مخالفت زده اند گوئی ایران یکی از تیمهای اروپائی است! تازه غافل از این که اگر ایران هم در اروپا بازی می کرد افزایش تعداد تیمها که برای ایران امتیازی بود و امکان حضور را در مرحله نهائی رقابتها فراهم می کرد.

از این منظر معتقدند که کیفیت بازیهای انجام شده این دوره رقابت‌ها در مقایسه با یورو ٢٠٠٨ و ٢٠١٢ از سطح پایین‌تری برخوردار است.

 دلیل آن را هم برگزاری بازی‌ها با ٢٤‌تیم و افزوده‌شدن هشت تیم نسبت به دوره گذشته به رقابت‌ها ذکر می کنند.

اما واقعیت چنین نیست! چرا؟

فوتبال کاملا حرفه ای در کشورهای اروپائی صاحب نام فراتر از بیش بینی ها مرزهای خود را گسترش داده و کشورهای رده دوم و سوم این قاره رویگرد سریعی بطرف حرفه ای شدن به سبک کشورهای طراز اول فوتبال در این قاره داشته اند. از طرفی بر خلاف پندار مخالفین افزایش تعداد تیمها؛ بجز تیمهای جمهوری ایرلند, سوئد, اوکراین, رومانی و مجارستان که از طریق پلی آف به یورو ۲۰۱۶ رسیدند تیمهائی مثل ایسلند, ترکیه, ولز , ایرلند شمالی, اسلواکی, آلبانی و لهستان بطور مستقیم به مرحله نهائی صعود کردند.

 نتیجه چنین رویدادی به معنی بیشرفت فوتبال در این کشورها است که توانسته اند در حضور تیمهائی مثل یونان هلند, نروز , دانمارک بطور مستقیم به مرحله نهائی صعود کنند.

از هشت تیم مجارستان، اوکراین، نروژ، دانمارک، سوئد، جمهوری ایرلند، بوسنی و هرزگوین و اسلوونی که به مرحله پلی آف رسیدند اوکراین ,سوئد ,دانمارک و جمهوری ایرلند از تیمهای مطرح اروپا هستند که در بین این تیمها بوسنی و مجارستان ناشناخته تر از بقیه هستند.

یکی از ایرادت مهمی که به یوفا وارد است نحوه صعود تعدادی از تیمها به مرحله نهائی بود شاید برای خیلی ها جای سوال باشد که چطور ممکن بود با وجود این که در مرحله مقدماتی اوکراین و نروژ ۱۹ امتیازی بودند ولی این تیم ملی ترکیه بود که با ۱٨ امتیاز به عنوان بهترین تیم سوم در بین تمامی گروه ها انتخاب شد؟

فرمول صعود به مرحله نهایی یورو ۲۰۱۶ متاثر از یک گروه پنچ تیمی و شش تیمی بودن گروههای هشتگانه دیگر بود که می توانست فرمول بهتری را جایگزین کنند.

از طرفی دیگر موضوع اقتصادی و حمایتهای مالی یوفا که برای تیمهای صعود کننده در نظر گرفته می تواند برای پیشرفت و تشکیل کلاسهای آموزشی پایه و تاسیس آکادمی ها فوتبال در این کشورها هزینه شود. 

اتحادیه فوتبال اروپا مبلغ ۳۰۱ میلیون یورو به ۲۴ تیم حاضر در این رقابتها اختصاص داده است.

 این رقم در رقابتهای دوره قبل ۱۹۶ میلیون یورو بود. هر تیم از همان ابتدا هشت میلیون یورو به دلیل حضور در رقابتها دریافت می کند. بقیه پاداش هایی که یک تیم دریافت می کند بستگی به عملکرد آن در رقابتها دارد. تیم قهرمان رقابتها هشت میلیون یورو به اضافه پاداش هایی که در مراحل قبلی کسب کرده، دریافت خواهد کرد. بیشترین جایزه ای که یک تیم می تواند در این رقابتها از آن خود کند ۲۷ میلیون یورو است منوط به اینکه در همه بازی های خود - هفت بازی - برنده شود. با توجه به اینکه تیم های حاضر در یک چهارم نهایی رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی ندارند بنابراین هیچ تیمی جایزه کامل دریافت نخواهد کرد.

فهرست کلی پاداش های یورو ۲۰۱۶ به این شرح است:
* تیم قهرمان ۸ میلیون یورو
* نایب قهرمان ۵ میلیون یورو
* راهیابی به نیمه نهایی: ۴ میلیون یورو
* راهیابی به یک چهارم نهایی: ۲/۵ میلیون یورو
* راهیابی به یک هشتم نهایی: ۱/۵ میلیون یورو
* بردن هر بازی گروهی : یک میلیون یورو
* حضور در قرعه کشی: ۵۰۰ هزار یورو
 
اگر مرحله نهائی با شرکت ۱۶ تیم برگزار می شد هشت تیم دیگر از این مزایای نقدی محروم بودند. در حالی که افزون بر این مزایا کشورهای شرکت کننده و فدراسیون های فوتبال شان درآمدهای دیگری از جمله درآمدهای تبلیغاتی و فروش البسه و اقلام ورزشی و اسپانسری را در دسترس دارند.

از امروز مرحله یک چهارم نهائی آغاز خواهد شد و در نخستین دیدار لهستان به مصاف پرتغال در شهر مارسی می رود. این بازی ساعت ۱۱و٣۰ دقیقه شب به وقت تهران و ۲۱ بوقت اروپا انجام می شود. در مرحله حذفی همیشه شگفتی ها بیشتر روی داده و باید دید از امشب شاهد چنین موردی خواهیم بود؟
!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر