چهارشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۵

#ایران#iran# گاردین : فشار بین المللی بر ایران برای لغو اعدام قاچاقچیان مواد مخدر

29.6.2016

 

 خبرگزاری حکومتی خرداد: روزنامه "گاردین" با انشار گزارشی اشاره کرده است که ایران از سوی نهادهای بین المللی برای پایان دادن به مجازات اعدام علیه قاچاقچیان مواد مخدر تحت فشار است و به همین خاطر به نظر می رسد که با کمبود کمک مالی قابل توجهی مواجه شده است.
 این روزنامه بریتانیایی می نویسد:"تعداد فزاینده ای از کشورهای اروپایی تصمیم گرفته اند که کمک های مالی خود به ایران را برای مبارزه با مواد مخدر قطع کنند اگرچه دفتر سازمان ملل متحد در امور مرتبط با مواد مخدر سال پیش با اختصاص 20 میلیون دلار برای ایران در مسیر مبارزه موافقت کرد.

 با این حال، کشورهای اروپایی دیگر تمایلی به مشارکت در این زمینه ندارند از جمله بریتانیا، ایتالیا، آلمان، اتریش، دانمارک، ایرلند و نروژ. دو مقام ایرانی بدین خاطر و به دلیل لغو کمک های بین المللی گلایه کرده اند هفته گذشته محمد جعفر منتظری دادستان کل ایران قدرت های "امپریالیستی" را سرزنش کرد و آنان را عامل اعتیاد جوانان به مواد مخدر دانست.
 پیش تر نیز مقام های دیگر ایرانی از عدم همکاری اروپایی ها در این زمینه با ایران خبر داده بودند. ایران همسایه افغانستان است و با چالش قابل توجه مواد مخدر مواجه است ایران جمعیت جوان مستعد ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر ارزان را دارد".

به گزارش حکومتی  خرداد، این روزنامه در ادامه اشاره می کند که ایران در طول سال گذشته بیش از هزار نفر را اعدام کرده که بیش از نیمی از آنان در ارتباط با جرایم مواد مخدر بوده اند.

 با این حال، کاهش قابل توجهی در میزان اعدام در سال جاری دیده می شود (در حدود 200 اعدام) اما فعالان حقوق بشری می گویند که هنوز خیلی زود است که به این نتیجه رسید که سیاست ایران تغییر کرده است.

این روزنامه اشاره کرده که ایران تمایل خود برای پایان دادن به اعدام های مرتبط با جرایم مواد مخدر را اعلام کرده است و در ماه دسامبر گذشته 70 نماینده مجلس طرحی را برای پایان دادن به اعدام در این زمینه مطرح کردند.

 دادستان کل ایران نیز هفته گذشته گفت که آن نهاد گمان نمی کند که اعدام شیوه ای مناسب برای مقابله با قاچاق مواد مخدر بوده باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر