جمعه، آبان ۰۵، ۱۳۹۶

#ایران# یک ایرانی و یک افغان در میان نامزدهای دریافت جایزه آزادی رسانه سال ۲۰۱۷


 27.10.2017

 

گزارشگران بدون مرز و شبکه تی وی فایو موند روز هفتم نوامبر برنده امسال خود را در زمینه آزادی رسانه اعلام خواهند کرد. مراسم اعطای جایزه در فروم جهانی دموکراسی در استراسبورگ برگزار خواهد شد و سه نفر شامل یک روزنامه‌نگار، یک شهروند خبرنگار و یک رسانه به عنوان برگزیده اعلام خواهند شد.
در میان ۱۸ نامزد دریافت این جایزه یک روزنامه‌نگار افغان و یک شهروند خبرنگار ایرانی حضور دارند.


معصومه حیدری، روزنامه‌نگار ۳۵ ساله افغان، یکی از نامزدهای این جایزه در بخش روزنامه‌نگاران است. او که یک شبکه رادیویی ویژه زنان ایجاد کرده، مسایلی مانند خشونت علیه زنان، جایگاه زنان در جامعه و وضعیت آنها را در مناطقی که سنت‌های محلی و مذهبی در آنها قدرت دارد، پوشش می‌دهد. او پیش از این به عنوان گزارشگر و مجری در چندین رسانه و رادیو در هرات فعالیت کرده است. رادیوی او به نام رادیو سحر، بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد اما در سال ۲۰۱۰ به دلیل مشکلات مالی و امنیتی پخش برنامه از آن متوقف شد. این رادیو از سال ۲۰۱۶ دوباره با مدیریت معصومه حیدری فعالیت خود را از سر گرفته است.

سهیل عربی، شهروند روزنامه‌نگار ایرانی هم برای بخش شهروند روزنامه‌نگاری نامزد دریافت جایزه شده است. او که در سال ۲۰۱۳ دستگیر شده، یک عکاس مقیم تهران بوده که به دنبال فشارهای وارد در زندان، به ایجاد گروهی در فیس بوک که اسلام و حکومت ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهد، اعتراف کرده است. دادگاه نخست سهیل عربی را به اعدام محکوم کرد اما در نهایت حکم اعدام او نقض و به هفت سال و نیم زندان محکوم شد. همسر او نیز در تابستان گذشته برای هشت روز دستگیر و مورد خشونت و آزار قرار گرفت.

جایزه سالانه آزادی مطبوعات از سال ۱۹۹۲ برای جلب توجه عمومی به اهمیت آزادی رسانه‌ها، به روزنامه‌نگاران و رسانه‌هایی که به شکل قابل توجه بر این آزادی تاکید کرده‌اند، اهدا می‌شود.

مبلغ این جایزه ۲۵۰۰ یوروست.


رادیوزمانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر