سه‌شنبه، آبان ۰۹، ۱۳۹۶

#ایران# رامین حسین پناهی؛ اولین دیدار پس از ۴ ماه بی خبری

   

 

 31.10.2017



به گزارش خبرگزاری هرانا، پس از گذشته بیش از چهارماه از زمان بازداشت رامین حسین پناهی توسط نیروهای سپاه پاسداران در سنندج هیچگونه خبری از سرنوشت وی در اختیار خانواده نامبرده قرار نگرفت.
خانواده حسین پناهی در طی مدت زمان پس از بازداشت رامین جسین پناهی شاهد بازداشت و محکومیت تعداد دیگری از اقوام و همینطور افشین حسین پناهی برادر این زندانی بودند.
پیگیری های مستمر خانواده برای کسب اطلاع از سرنوشت رامین تا امروز راه به جایی نبرده بود حتی گزارش شده بود تلاش والدین سالخورده این زندانی برای اعتراض مقابل اداره اطلاعات سنندج منجر به بازداشت کوتاه مدت آنان شده بود.
سرانجام پس از مدت طولانی بی خبری، امروز مادر رامین حسین پناهی برای نخستین بار پس از آزادی موفق به دیدار فرزند خود شد.
امجد حسین پناهی برادر رامین و افشین در گفتگو با گزارشگر هرانا تایید کرد “سرانجام عصر امروز، از طرف اداره اطلاعات به مادرم تلفن زده می شود و بهش می گویند که بیاید به ترمنیال تهران در سنندج، که بعد از آن با یک ماشین وزارت اطلاعات آنها را به مکان نامعلومی می برند و در آنجا برادرمان رامین را ملاقات می کند.”
آقای حسین پناهی اضافه کرد “به گفته مادرم در این مکان دوبین عکاسی و فیلمبرداری آماده کرده بودند، که بعد از اعتراض رامین و سر باز زدن از ملاقات جلوی دوربین ها، دوربین ها را بر می دارند و نهایتا مادرم وی را ملاقات می کند. به گفته مادرم خوشبختانه رامین در سلامتی کامل بسر می برد.”
لازم به یادآوری است روز جمعه مورخ اول تیرماه نیروهای سپاه پاسداران یک فعال سیاسی به نام رامین حسین پناهی را در حوالی سنندج به ضرب گلوله زخمی و دستگیر کردند.
پس از واقعه روز جمعه در سنندج نیروهای امنیتی به بازداشت تعدادی از اقوام رامین حسین پناهی پرداختند از جمله در همان روز واقعه، ۱ تیرماه ۱۳۹۶، زبیر، احمد و افشین حسین پناهی، برادر رامین در منزل شخصی خود بازداشت شد.
مورخ ۳  آبان ماه آخرین جلسه دادرسی به اتهامات احمد، زبیر و افشین حسین پناهی، سه متهم یک پرونده که نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند در محل شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار شد.در این جلسه زبیر و احمد حسین پناهی به ترتیب به تحمل ۶ و ۵ سال حبس محکوم شدند. افشین حسین پناهی دیگر متهم این پرونده نیز به تحمل ۸ سال و نیم زندان محکوم شد.
پیش تر امجد حسین پناهی، برادر افشین حسین پناهی در این رابطه به گزارشگر هرانا گفته بود “هر سه این افراد متهم به تبلیغ علیه نظام و همکاری با گروههای کرد مخالف نظام از طریق مشارکت در برگزاری مراسم عید نوروز شدند.”
برادر افشین و رامین حسین پناهی در رابطه با این موضوع در گفتگو با هرانا گفت “افشین از ابتدا بدون هیچ اتهام مشخصی بازداشت شد و اکنون نیز تنها برای ایجاد رعب وحشت و زهر چشم گرفتن از خانواده ما برای عدم پیگیری پرونده رامین به وی این حکم را دادند.”
 دومین جلسه محاکمه این افراد در مدت کوتاهی برگزار شد، احمد و زبیر حسین پناهی که پس از یکماه بازداشت مورخ ۵ مردادماه با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه آزاد شده بودند. پس از دریافت حکم دادگاه را ترک کردند اما افشین حسین پناهی پس از پایان دادرسی دوباره به زندان مرکزی سنندج بازگردانده شد.

خانواده حسین پناهی پیش تر در تظلم خواهی خود به گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، خانم اسما جهانگیر نامه ای نوشتند

همچنین باید اشاره کرد روز ۹ تیرماه، سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است با انتشار بیانیه ای، بازداشت پنج تن از بازداشت شدگان وقایع اخیر سنندج را به مثابه ” ناپدید شدن اجباری” خواند و خواستار آشکارا شدن سرنوشت و محل نگهداری آنان و همچنین شفاف سازی در رابطه با وضعیت رامین حسین پناهی که پس از واقعه سنندج بصورت زخمی بازداشت شده است شد. این سازمان از مقامات ایرانی خواست هر چه سریعتر به آزادی سایر افرادی که صرفا بخاطر نسبت خانوادگی با رامین حسین پناهی بازداشت شده اند اقدام کند.
در مردادماه نیز نامە سرگشادە جمعی از فعالین مدنی کردستان خطاب بە استاندار در مورد وضعیت رامین حسین پناهی انتشار یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر