سه‌شنبه، آبان ۰۹، ۱۳۹۶

#ایران# پناهجویان از خروج از اردوگاه پاپوآ گینه نو خودداری می‌کنند




پناهجویان معترض در محل اردوگاه تحصن کرده و خواستار رسیدگی به درخواست‌هایشان شده‌اند
31.10.2017

با به سر آمدن مهلت تخلیه اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس در پاپوآ گینه نو، شماری از ساکنان اردوگاه از خروج از این محل خودداری کرده‌اند.

به گزارش بی بی سی، صبح سه‌شنبه، ٩ آبان (٣١ اکتبر)، مهلت دولت پاپوآ گینه نو برای تعطیل کردن اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس به سر آمد در حالیکه دولت این کشور و مسئولان مهاجرتی استرالیا از ساکنان اردوگاه خواسته بودند پیش از این زمان، آن را تخلیه کنند.

این اردوگاه یکی از مکان‌هایی است که دولت استرالیا در اجرای سیاست سختگیرانه در مورد پناهجویان، آن را برای اسکان پناهجویان در مدت رسیدگی به درخواست پناهندگی آنان در اختیار گرفته بود. سال گذشته، دیوان عالی پاپوآ گینه نو نگهداری افراد در این محل را به منزله محبوس کردن آنان بدون محاکمه و حکم قضایی دانست و به علت مغایرت این اقدام با موازین حقوق بشر و قانون اساسی این کشور، دستور تعطیلی آن را صادر کرد.

به ساکنان این اردوگاه گفته شده که می‌توانند به اردوگاه مشابهی در جزیره نارو انتقال یابند، به عنوان پناهجو یا پناهنده در پاپوآ گینه نو بمانند، به کشورشان بازگردند یا کشور دیگری، از جمله کامبوج را برای پناهندگی بپذیرند.

ساکنان اردوگاه گفته‌اند که در صورت خروج از اردوگاه، نسبت به امنیت جانی خود در جامعه محلی اطمینانی ندارند. به گفته آنان، در گذشته پناهجویان توسط برخی از ساکنان بومی جزیره مورد حمله قرار گرفته‌اند و مقامات دولت‌های استرالیا و پاپوآ گینه نو هیچگونه تمهیداتی برای حفظ امنیت آنان پیش بینی نکرده‌اند.

به گفته مقامات استرالیایی، این اردوگاه در اختیار ارتش پاپوآ گینه نو قرار گرفته و این نگرانی وجود دارد که نفرات ارتش برای تصرف آن به این محل وارد شوند در حالیکه پناهجویان دروازه‌های ورودی اردوگاه را بسته‌اند و در نظر دارند تا رسیدگی به درخواست‌هایشان در این محل بمانند.

از صبح سه‌شنبه، آب اردوگاه قطع شده و غذایی به آن ارسال نخواهد شد. پناهجویان گفته‌اند که این وضعیت را پیش‌بینی کرده بودند و به همین دلیل، مقادیری غذای خشک ذخیره کرده‌اند و امیدوارند بتوانند با جمع کردن آب باران، نیاز خود به آب را هم تامین کنند.

خبرگزاری فرانسه پیامک‌های بهروز بوچانی، پناهجوی ایرانی ساکن اردوگاه را منتشر کرده که گفته است که ساعت پنج صبح به وقت محلی، نگهبانان اردوگاه پست خود را ترک کردند و افزوده است که "در اینجا امنیتی وجود ندارد و پناهجویان درهای ورودی را قفل کرده‌اند." وی وضعیت اردوگاه را "بحرانی" توصیف کرده و افزوده است که "پناهجویان وحشتزده‌اند، ما هرلحظه انتظار داریم نفرات نیروی دریایی (پاپوآ گینه نو) به اینجا حمله کنند."

ایان رنتول، وکیل استرلیایی پناهجویان گفته است که حامیان پناهجویان دادخواستی را به دیوان عالی پاپوآ گینه نو تسلیم کرده و خواسته‌اند مانع از بستن اردوگاه شود و دستور دهد که دولت ارسال غذا، آب و سایر خدمات مورد نیاز ساکنان اردوگاه را از سر بگیرد.

هنوز مقامات استرالیایی نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند اما برخی رسانه‌های محلی گفته‌اند که صبح سه‌شنبه، تعدادی از ماموران و مقامات استرالیایی مستقر در جزیره مانوس با اتوبوس عازم فرودگاه این جزیره شدند.

براساس این گزارش، اطلاعیه‌ای بر در اردوگاه نصب شده و با اعلام اینکه این محل اردوگاه به ارتش پاپوآ گینه نو بازگردانده شده، به ساکنان اردوگاه هشدار داده است که "همین حالا به اقامتگاه‌های دیگر نقل مکان کنید" این اطلاعیه گفته است که "هرکس که در این اردوگاه باقی بماند ممکن است به دلیل اشغال غیرقانونی یکی از پایگاه‌های نظامی پاپوآ گینه نو به زور از این محل انتقال یابد."

دولت استرالیا پناهجویانی را که به طور غیرقانونی به سواحل این کشور وارد شوند بازداشت و به اردوگاه‌های پناهجویی در جزیره نارو در اقیانوس آرام و جزیره مانوس متعلق به پاپوآ گینه نو اعزام می‌کرده است. این افراد اجازه ورود به خاک استرالیا را ندارند. سیاست دولت در این زمینه و شرایط این اردوگاه‌ها با انتقاد شدید مدافعان حقوق پناهجویان در استرالیا و خارج از آن کشور مواجه بوده و سازمان ملل نیز وضعیت آنها را قابل قبول ندانسته است. به گفته منتقدان، اقامت طولانی در این اردوگاه‌ها به سلامت روانی پناهجویان آسیب می‌زند
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر