یکشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۳

دانستني‌هاي جالب درباره جام‌جهاني: از ممنوع شدن تعويض بازيکن تا مسن‌ترين و جوان‌ترين بازيکنان

06 ارديبهشت 1393 - 
جام جهاني امسال در برزيل بيستمين دوره برگزاري خود را شاهد خواهد بود و تاکنون اتفاقات جالبي در اين مسابقات رخ داده است
اولين مسابقه فوتبال در جام‌جهاني سيزدهم جولاي 1930 بين دو تيم فرانسه و مکزيک برگزار شد که فرانسه با نتيجه چهار بر يک در رقابت‌هاي جام‌جهاني به ميزباني اروگوئه به پيروزي رسيد.
 در کل 13 تيم در اولين دوره رقابت‌هاي جام‌جهاني حضور داشتند. به جز اروگوئه که ميزبان بود، آرژانتين، بلژيک، برزيل، بوليوي، شيلي، فرانسه، مکزيک، پاراگوئه، پرو، روماني، آمريکا و يوگسلاوي در اين مسابقات شرکت داشتند.
 کشورهاي آمريکاي جنوبي و اروپا به ترتيب 9 و 10 بار قهرمان جام‌جهاني شدند. آيا مي‌دانستيد هيچ قاره ديگري نتوانسته در جام جهاني قهرمان داشته باشد؟
 قهرمانان جام‌جهاني به تعداد قهرماني‌ها:
برزيل: 5 قهرماني، ايتاليا: 4 قهرماني، آلمان (غربي): 3 قهرماني، اروگوئه: 2 قهرماني، آرژانتين: 2 قهرماني، انگليس: يک قهرماني، فرانسه: يک قهرماني، اسپانيا: يک قهرماني
 چه کسي مي‌گويد تيم‌هاي ميزبان هيچ مزيتي ندارند؟ از 19 دوره جام‌جهاني که تاکنون برگزار شده، 6 عنوان قهرماني به کشورهاي ميزبان رسيده است.
 در همه رقابت‌هاي جام‌جهاني از سال ۱۹۸6 تا 2002 به عنوان مربي حضور داشته اما در تيم‌هاي مختلف: مکزيک، کاستاريکا، آمريکا، نيجريه و چين.
ششتيم در يک دوره حضور خود در اين مسابقات شکست نخورده‌اند اما در همان دوره از رقابت‌ها قهرمان هم نشدند. اين تيم‌ها که شکست نخورده‌اند، عبارتند از: اسکاتلند در سال 1974 (يک پيروزي و دو تساوي)، برزيل در سال 1987 (چهار پيروزي و سه تساوي)، انگليس در سال 1982 (سه پيروزي و دو تساوي)، کامرون در سال 1982 (سه تساوي)، بلژيک در سال 1988 (سه تساوي) و نيوزيلند در سال 2010 (سه تساوي)
  تنها کسي که در رقابت‌هاي جام‌جهاني فوتبال مردان و جام‌جهاني کريکت بازي کرده است، ويو ريچاردز بود که براي آنتيگوا در جام جهاني فوتبال و براي هند غربي در کريکت به ميدان رفته است. اليسه پري استراليايي نيز در جام‌جهاني فوتبال زنان (2011) و جام جهاني کريکت (2009) شرکت کرده است
 راجر ميا از تيم ملي کامرون مسن‌ترين بازيکني است که در جام‌جهاني به ميدان رفته است. وي 42 سال و 39 روز سن داشت که آخرين مسابقه‌اش را مقابل روسيه در جام‌جهاني 1994 انجام داد. نورمن وايت سايد از ايرلند شمالي که با سن 17 سال و 41 روز در در ديدار مقابل يوگسلاوي در سال 1982 در رقابت‌هاي جام‌جهاني به ميدان رفت، جوان‌ترين بازيکن اين مسابقات تاکنون است.
 تعويض پيراهن يک بار در سال 1986 رسما ممنوع شد و دليل آن هم اين بود که فيفا نمي‌خواست بازيکنان در زمين مسابقه برهنه شوند.
 بيشترين تعداد تماشاگران در ديدار بين دو تيم اروگوئه و برزيل در ورزشگاه ماراکانيا در جام‌جهاني 1950 ريودوژانيرو بود که 199 هزار و 854 نفر اين بازي را تماشا کردند.
 در جام‌جهاني 1950 تنها يک گروه وجود داشت که برنده را مشخص مي‌کرد و مرحله حذفي يا فينالي برگزار نشد.
متداول‌ترين نام خانوادگي در رقابت‌هاي جام‌جهاني گونزالز يا گونزالس است و متداول‌ترين نتيجه در اين مسابقات نتيجه يک بر صفر است.
برزيل تنها کشوري است که از سال 1930 تا 2010 در تمام دوره‌ها به ميدان رفته است و آنها به دليل ميزباني به صورت خودکار در رقابت‌هاي جام‌جهاني 2014 نيز حضور دارند.
جام‌جهاني 2010 تنها دوره‌اي بود که هيچ کشوري براي اولين بار در اين مسابقات حضور نداشت؛ هرچند اسلواکي و صربستان پيش از اين در قالب يک کشور واحد به جام‌جهاني آمده بودند.
 هيچ کشور ميزباني در دور اول حذف نشد تا زماني که جام‌جهاني 2010 در آفريقاي جنوبي برگزار شد و اين کشور در مرحله اول از دور مسابقات کنار رفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر