سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۹۳

عدنان حسن‌پور در فهرست یکصد قهرمان مطبوعاتی جهان قرار گرفت
1393/02/09 - 2014/04/29 - 19:12 تهرانچاپکردن‌تعداد خوانندگان این مطلب67 اندازە فونت: اندازە فونت بزرگتر کن‌اندازە فونت کوچکتر کن‌‌

عدنان حسن‌پور در فهرست یکصد قهرمان مطبوعاتی جهان قرار گرفتآژانس کُردپا: قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار زندانی ایران در فهرست ١٠٠ قهرمان اطلاع‌رسانی در جهان قرار گرفت.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، فهرستی یکصد نفری از روزنامه‌نگاران ٦٥ کشور جهان توسط گزارشگران بدون مرز انتشار یافت که چهار تن از آنان در زندان‌های حکومت اسلامی ایران محبوس هستند.

این فهرست در آستانه‌ی سوم ماه مه‌ی( ١٣ اردیبهشت‌ماه)، روز جهانی آزادی مطبوعات انتشار یافته و ژیلا بنی‌یعقوب، عدنان حسن‌پور، سیامک قادری و سعید متین‌پور جزو قهرمانان اطلاع‌رسانی لقب گرفته‌اند.

کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد: قهرمان‌های اطلاع‌رسانی منبع الهامی برای همه زنان و مردانی هستند که به نبرد برای آزادی باور دارند. آنان آمال خود را "در خدمت منافع عامه" قرار داده‌اند به این عنوان ارزش نمونه بودن را دارند.

خردسال‌ترین چهره این فهرست، اودون تات از کامبوح و کهن‌سال‌ترین، محمد ضیاالدین از کشور پاکستان است.

عدنان حسن‌پور هم‌اکنون در زندان مرکزی محل زادگاهش، مریوان محبوس می‌باشد و قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار زندانی در ایران است.

عدنان حسن‌پور در تاریخ ٥ بهمن ماە ١٣٨٥ بازداشت و پس از تحمل چندین ماه حبس انفرادی در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج، در تاریخ ٢٢ خرداد ٨٦ در دادگاه انقلاب شهر مریوان یه صورت غیر علنی محاکمه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محارب شناخته شده و به مجازات اعدام محکوم گردید که حکم صادره در تاریخ ٢٦ تیرماه ٨٦ به یکی از وکلای وی ابلاغ شد. این حکم پس از گذشت سه ماه در شعبه ٣٢ دیوان عالی کشور بررسی و در نهایت ناباوری تأیید شد. بلافاصله پس از تأیید حکم، وکلای وی (آقایان صالح نیک‌بخت و سیروان هوشمندی)با درخواست اعاده دادرسی پرونده را دوباره به دیوان عالی برگشت داده و نهایتاً اینبار در شعبه‌ی دیگری از دیوان عالی حکم اعدام لغو گردید. پس از اعلام عدم صلاحیت دادگاه و قاضی قبلی از سوی وکلا، این بار در دادگاه انقلاب شهرستان سنندج در دو نوبت (١٦ شهریور و ١١ بهمن ٨٧) و باز به صورت غیر علنی محاکمه شد و به تحمل ٣١ سال حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم با اعتراض وکلا در دادگاه تجدیدنظر به ١٦ سال تقلیل یافت. وی از تاریخ دستگیری تاکنون حتی ١ روز هم اجازه رفتن به مرخصی را نداشته است.

حکم اعدام وی با اعتراض مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، سازمان گزارشگران بدون مرز، اتحادیه اروپا، انجمن جهانی قلم و فعالین مدنی خارج و داخل کشور همراه بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر