مقام های وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان روز سه شنبه 29-04-2014 از آغاز فعالیت آزمایشی ماهواره فضایی موسوم به "افغان ست یک" در این کشور خبر دادند.

براساس گزارش العربیه.نت، نصرت الله رحیمی، سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در کابل گفت، کار تغییر موقعیت این ماهواره در فضا 20 روز زمان برد و در آینده نزدیک به بهره برداری سپرده خواهد شد.

رحیمی افزود:" خوشبختانه ما توانستیم در ظرف 20 روز ماهواره در موقعیت 48 درجه شرقی افغانستان قرار گرفت، و تقریباً سه روز می شود که فعال شده و نشرات آزمایشی خود را شروع کرده است. این یک دستاورد بزرگ برای افغانستان است و در روزهای نزدیک از طرف رئیس جمهور افغانستان به بهره برداری سپرده خواهد شد."

رحیمی تاکید کرد، با فعالیت رسمی این ماهواره، زمینه دسترسی به شبکه های تلویزیونی افغانی در تمام نقاط افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی و شرق میانه با کیفیت بالا مساعد خواهد شد.

او گفت:" با آغاز فعالیت این ماهواره تمام نشرات تلویزیون های افغانستان در قرا و قصبات و مناطق دور دست افغانستان دیده خواهد شد نه تنها در افغانستان بلکه در آسیای مرکزی، شرق میانه به شمول ترکیه تمام تلویزیون های افغانستان دیده خواهد شد. ما می توانیم از طریق همین ستلایت در بخش مخابرات و انترنت استفاده کنیم."

افغانستان می تواند سالانه 15 میلیون دالر درآمد داشته باشد

نصرت الله رحیمی، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان علاوه کرد، درحال حاضر از عمر این ستلایت هفت سال باقیمانده و افغانستان می تواند با فعال کردن این ماهواره سالانه در حدود 15 میلیون دالر آمریکایی درامد داشته باشد.

این درحالیست که سه ماه قبل وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان با یک شرکت اروپایی بنام "یوتل ست" توافقنامه ای را امضا کرد که براساس آن، موقعیت ماهواره "افغان ست یک" بسوی افغانستان تغییر جهت داده شد.

براساس گزارش¬ها، شرکت یوتل ست برای فعلاً 36 ماهواره در مدار زمین دارد که براساس امضا توافقننامه میان وزارت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی افغانستان و این شرکت یکی از این ماهواره ها در اختیار افغانستان قرار داده شده است.