درگیریهای اخیر در کشور عراق، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی را افزایش داد و به پیش بینی یک گزارش، با وجود آنکه خطر "فوری" عرضه نفت از این کشور را تهدید نمی کند، اما تقاضای جهانی برای آنرا افزایش خواهد یافت.

"آژانس بین المللی انرژی (IEA)"، مستقر در پاریس، در گزارش ماهیانه روز جمعه 13 ژوئن 2014 خود اعلام کرد "نگرانی ها از تاثیر رویدادهای اخیر عراق بر عرضه نفت این کشور، در صورتیکه این درگیریها گسترش نیابد، فعلا تحقق نخواهد یافت."

به گزارش (IEA )، درگیریهای اخیر عراق در شمال این کشور اتفاق افتاده، که تولید نفت در آن از ماه مارس گذشته متوقف بوده است. بر اساس این گزارش، عمده نفت عراق در حال حاضر از حوزه های جنوبی این کشور تولید می شود و از طریق بندر بصره صادر می گردد.

بر اساس این گزارش "اگرچه ظرفیتهای عراق برای تولید نفت زیاد است، اما مشکلات این کشور هم در این راه کم نیست." در روزهای اخیر شبه نظامیان اسلامگرا، کنترل دو شهر مهم در شمال عراق را بدست گرفته و در حال پیشروی به سوی بغداد، پایتخت این کشور هستند.

ناآرامیها در عراق، قیمت نفت در آمریکا و دیگر بازارهای جهانی را طی هفته جاری 4 درصد افزایش داد. شاخص وست تکزاس روز جمعه با 38 سنت افزایش به 106.91 دلار برای هر بشکه رسید، و شاخص برنت نیز با 31 سنت افزایش 113.41 دلار شد.

عراق هم اکنون روزانه 3.3 میلیون بشکه نفت تولید می کند، و بعد از پادشاهی سعودی، دومین تولید کننده سازمان اوپک است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است که درگیریهای شمال عراق بر تولید نفت این کشور بی تاثیر هم نبوده است، و هم اکنون کار بازگشایی خط لوله کرکوک به بندر جیهان در کنار دریای مدیترانه را بخطر انداخته است. این خط لوله از ماه مارس گذشته به دلیل خرابکاری بسته شده است.