پنجشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۳

آتش سوزی جنگلها از مغان تا اتوبان تهران-ساوه

پنجشنبه، 29 خرداد ماه 1393 = 19-06 2014

از جنگل هاي مرزي مغان تا اتوبان تهران-ساوه؛
آتش به جان چهارشنبه افتاد

روزنامه ابتکار: روز گذشته مهمترين عامل آسيب‌هاي جاني و مالي در کشور آتش بود. در واقع در چند منطقه کشور با وقوع آتش سوزي هم تلفات جاني و مالي، هم مراتع و جنگل‌ها که ثروت‌هاي ملي هستند در آتش سوختند. مهمترين خبرهايي که با محوريت عامل بودن آتش در رسانه‌هاي کشور منتشر شد در اين گزارش آمده است و البته ذکر اين نکته بايسته و شايسته است که با آغاز فصل گرم و آفتاب داغ تابستان با خشک کردن رطوبت موجود در گياهان، اشيا و... احتمال آتش سوزي و گسترش ان را بيشتر کرده است بايد مراقب بود که در اين فصل از هر عملي که امکان آتش سوزي را فراهم مي آورد پيش گيري کنيم.در بعضي از اين موارد به علت کمبود امکانات عمليات اطفاي حريق با مشکل همراه بود.
جنگل هاي مرزي پارس آباد مغان آتش گرفت
وقوع آتش سوزي مهيب در جنگل هاي مرزي شهرستان پارس آباد مغان که از ديروزشروع شد خسارت هايي به منابع طبيعي اين منطقه وارد کرده است.خانش خداويردي زاده رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري پارس آباد سه شنبه شب گفت:«بر اثر اين آتش سوزي تا کنون صدها اصله از درختان جنگلهاي نوار مرزي ايران و جمهوري آذربايجان طعمه حريق شده است.» وي گفت:« به دنبال بروز اين حادثه نيروهاي آتش نشاني و اداره حفاظت محيط زيست، مرزباني و نيروي انتظامي با حضور در محل، براي مهار اين آتش سوزي تلاش مي کنند.»وي، با بيان اينکه اين آتش سوزي بسيار گسترده است، گفت:« کمبود امکانات، عمليات اطفاي حريق و جلوگيري از سرايت آن به ساير نقاط جنگلي را مشکل ساخته است.»وي، با اعلام اينکه تنها يک دستگاه آتش نشاني در عمليات مهار آتش سوزي حضور دارد، خواستار بسيج امکانات منطقه و مشارکت جدي ساير دستگاه ها در اين عمليات شد.او اضافه کرد: علاوه بر جنگل هاي مرزي ايران، عرصه هاي جنگلي جمهوري آذربايجان نيز هم اکنون در آتش مي سوزد.فرماندار پارس آباد نيز با تاييد خبر آتش سوزي جنگل هاي مرزي پارس آباد در کناره هاي رود ارس گفت: اين آتش سوزي در جنگل هاي پايين دست روستاي دوستلو کندي اتفاق افتاده است.ايرج بيگدلو در حين عزيمت به محل آتش سوزي به خبرنگار ايرنا، گفت:« هنوز علت اين آتش سوزي مشخص نيست.»آتش سوزي جنگل هاي اين شهرستان به حدي وسيع است، که ستون هايي از دود آسمان منطقه را فرا گرفته و شعله هاي آتش از کيلومترها آن طرف تر نمايان است. پارس آباد در نقطه صفر مرزي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان و شمال استان اردبيل واقع است. پيش از اين چندين بار منابع و مناطق جنگلي در حاشيه ارس در جمهوري آذربايجان دچار آتش سوزي شده بود اما اين نخستين باردر طول سال هاي اخيراست که مناطق جنگلي پارس آباد مغان در يکي از شمالي ترين مناطق مرزي جمهوري اسلامي دچار آتش سوزي مي شود.
آتش جان يک شهروند تهراني را گرفت
سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، از حريق مرگبار يک منزل مسکوني در اقدسيه خبر داد. سيد جلال ملکي در اين‌باره گفت:« به دنبال اعلام يک مورد حادثه حريق در ساعت 11:43 ديروز، ستاد فرماندهي آتش نشانان سه ايستگاه را به محل حادثه واقع در اقدسيه خيابان لنگري اعزام کرد. » وي با اشاره به حضور آتش نشانان در محل حادثه افزود: «محل حادثه يک ساختمان پنج طبقه مسکوني بود که يکي از واحدهاي آن در طبقه سوم دچار حريق شده بود. » سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، با بيان اينکه آتش‌نشانان توانستند اين پيرزن را بدون آسيب‌ديدگي از اين واحد خارج کنند گفت:« پس از نجات اين پيرزن وي مدعي شد که فرزندش در اتاق خوابي که درش قفل است محبوس شده است. » ملکي اضافه کرد: «آتش‌نشانان وارد ساختمان شده و همزمان با گروهي که مشغول اطفاي حريق بودند عمليات نجات اين جوان را در دستور کار خود قرار دادند که پس از مدتي با باز کردن در با پيکر سوخته شده روبرو شدند. آتش‌نشانان اين جوان 28 ساله را به عوامل اورژانس تحويل دادند که آنان پس از بررسي علائم حياتي، مرگ وي را به خاطر شدت جراحات وارده تاييد و اعلام کردند. » وي افزود: «آتش‌نشانان پس از اطفاي کامل حريق و تخليه دود در ساعت 12:30 به عمليات خود خاتمه داده و محل را به عوامل انتظامي تحويل دادند. » به گفته سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، علت اين حادثه از سوي کارشناسان سازمان آتش‌نشاني بررسي و اعلام خواهد شد.
آتش اتوبان تهران - ساوه را مسدود کرد
رئيس اداره راه و شهرسازي شهرستان زرنديه از واژگوني يک دستگاه تريلي حامل تينر در لاين غربي آزادراه تهران - ساوه در محدوده زرنديه خبر داد. رضا حاجتي افزود:« به دليل اين واژگوني آتش‌سوزي در هر دو محور صورت گرفته و شعله‌هاي آتش بسيار زياد و غيرقابل کنترل است.» وي اضافه کرد: «کليه نيروهاي امدادي شهرستان و مسئولين شهرداري مأمونيه به محل حادثه اعزام شدند.» حاجتي ادامه داد: «با تلاش نيروهاي امدادي يک لاين از آزادراه باز شده است.»

ایران پرس نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر