سه شنبه، 13 خرداد ماه 1393 = 03-06 2014
اعتماد: بيماريهاي وارداتي همچون كرونا از آن دست بيماريهايي
هستند كه اوج زمان شيوع و بروز آنها فصل بهار و زمستان است و حال كه به
نيمه آخرين ماه بهار رسيدهايم به نظر ميرسد كه ويروس وارداتي بايد بار
خود را بربندد و از كشور خارج شود. اما جالبتر از نگراني درباره بروز و
ابتلا به بيماري، واكنشهاي مقامات مسوول و نهادهاي مرتبط با سلامت بوده
چنان كه پس از اعلام وزارت بهداشت درباره طرح احتمال ابتلاي دو خواهر
كرماني بر اثر مجاورت با يك زاير بازگشته از عربستان كه طي هفتههاي گذشته
شناسايي شده و مورد مداوا قرار گرفتند اما يكي از بيماران به علت بيماري
زمينهيي و حاد بودن علائم بيماري فوت كرد، سازمان حج و زيارت و مركز پزشكي
هلال احمر اظهارات مسوولان وزارت بهداشت درباره احتمال انتقال بيماري از
زايران عمره را تكذيب كرده واكنشهاي تندي نسبت به گفتههاي مسوولان وزارت
بهداشت درباره چگونگي انتقال بيماري به خواهران كرماني از خود بروز دادند.
سعيد اوحدي؛ رييس سازمان حج و زيارت كه براي ملاقات با وزير حج عربستان در
مكه به سر ميبرد در مورد ابتلاي دو خواهر از شهرستان رفسنجان كرمان به
ويروس كرونا گفت: بنابر اعلام وزارت بهداشت، آزمايش دو خواهر از شهرستان
رفسنجان در خصوص ابتلا به ويروس كرونا مثبت اعلام شده، اما هنوز هيچ سندي
مبني بر اينكه آنها از زايران عمره اين ويروس را گرفته باشند، ارائه نشده
است. به گفته رييس سازمان حج و زيارت، دو خواهر كرماني از زايران ايران در
عمره مفرده جاري كه از 26 آذر سال گذشته آغاز شده نيز نبودهاند. اوحدي در
مورد وضعيت زايران ايراني عمره كه اكنون در سرزمين وحي به سر ميبرند،
افزود: زايران ايراني در كمال سلامت قرار دارند و تا به امروز هيچ مورد
مشكوكي در مورد ابتلاي زايران ايراني به ويروس كرونا گزارش نشده است.
همچنين سيد علي مرعشي؛ رييس هيات پزشكي جمعيت هلال احمر با بيان اينكه هيچ
زاير ايراني تاكنون به كرونا مبتلا نشده است، تصريح كرد: شايعه ابتلاي يكي
از مجريان تلويزيون به بيماري كرونا هرگز صحت ندارد. مرعشي ادامه داد:
براساس گزارشهاي دريافتي از عربستان در داخل اين كشور نيز شيوع بيماري
كرونا، كاهش يافته و تدابير ويژهيي براي كنترل اين ويروس انجام شده است.
رييس مركز هيات پزشكي حج و زيارت افزود: كرونا در عربستان در حال افول است و
طبق پيشبينيهاي انجام شده اين بيماري همهگير نخواهد شد. واكنش منفي اين
مسوولان نسبت به طرح احتمال انتقال بيماري از كشور عربستان به ايران در
حالي است كه نخستين موارد ابتلا به بيماري كرونا ويروس يا مِرس از سال 2012
ميلادي در كشور عربستان ديده شده است. تكذيب و واكنش مقامات ايراني مرتبط
با حج نسبت به انتقال كرونا از عربستان به ايران در حالي است كه روز گذشته
خبرگزاري «فرانسه» به نقل از وزارت بهداشت الجزاير اعلام كرد: «دو مورد
مشاهده شده از ابتلا به بيماري مهلك مرس (سندروم تنفسي خاورميانه/Middle
East Respiratory Syndrom) در اين كشور مربوط به دو مسافري است كه اخيرا از
عربستان سعودي بازگشتهاند. اين دو الجزايري كه 66 و 59 ساله هستند، براي
زيارت به شهرهاي مقدس عربستان سفر كرده بودند.»همچنين مهر گزارش داد كه
عربستان در حال حاضر پايتخت بيماري كرونا در جهان است و هر چند وقت يكبار
از اين كشور خبرهاي تازهيي ميرسد. بنا بر گزارش مهر شبكه خبري العالم به
نقل از دكتر «سامي بادواد» مدير امور بهداشتي جده خبر داده كه ويروس كرونا
به عنوان عامل مستقيم در مرگ افراد در گواهي فوت ثبت نميشود. بدينترتيب
احتمالا آمار تلفات ناشي از اين بيماري در عربستان بيش از آمار اعلام شده
است و مقامات سعودي در اعلام تلفات پنهانكاري ميكنند.
چندي قبل هم از عربستان خبر رسيد پادشاه عربستان به
دنبال افزايش نگرانيها از گسترش ويروس كرونا در اين كشور « عبدالله
الربيعه» وزير بهداشت را بركنار و «عادل فقيه» وزير كار اين كشور را به حفظ
سمت به سرپرستي اين وزارتخانه انتخاب كرد. بعد از آن وزارت بهداشت عربستان
از درگذشت «ايمن حمدان سيمي» (?? ساله) رييس بخش خون در بيمارستان «ملك
فهد» در جده بر اثر ابتلا به ويروس كرونا خبر داد. عربستان سعودي در چند
وقت اخير بعد از بازرسي از درمانگاه ايراني موجود در اين كشور، از ادامه
فعاليت آنها جلوگيري كرده است. به گزارش خبرنگار حج نيوز در عربستان،
ماموران سعودي فعاليتهاي پزشكي درمانگاههاي ايراني را غيرقانوني ميدانند
و جلوي فعاليت آنها را ميگيرند.
ایران پرس نیوز
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر