پنجشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۳

جام جهانی فوتبال در برزیل؛ «خشونت علیه زنان؟ من با ۱۸۰ تماس می‌گیرم»


zanan bresilمهرخانه: بر طبق اخبار منتشره توسط نهاد زنان ملل متحد، در حالی‌که اکنون مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان در کشور برزیل در حال برگزاری است، در این رویداد نیز موضوع حمایت از حقوق زنان مورد توجه قرار گرفته است؛ تا آن‌جاکه در شهرهای مختلف محل برگزاری مسابقات فوتبال میان تیم‌های ملی کشورهای مختلف از سراسر جهان، تابلوها و بیل‌بُردهای تبلیغاتی متعدد با موضوع مقابله با خشونت علیه زنان دیده می‌شود. در بسیاری از این تابلوها، این پیام دیده می‌شود: «خشونت علیه زنان؟ من با ۱۸۰ تماس می‌گیرم»

بنا به گزارش نهاد زنان ملل متحد، مسافران و توریست‌های بسیاری که به برزیل سفر کرده‌اند در اغلب معابر، اتوبوس‌ها، متروها و ایستگاه‌های موجود در سراسر شهرهای برزیل، با این پیام‌های تبلیغاتی در خصوص مقابله با خشونت علیه زنان مواجه می‌شوند.
این کمپین دولتی با هدف تأکید بر مسئولیت پذیری عمومی ‌در قبال پایان دادن به خشونت علیه زنان در کشور برزیل ایجاد شده و ۲۴ ساعته برای کمک به زنان و دختران قربانی خشونت، اعلام آمادگی کرده است.
بر طبق آمارهای منتشره در سایت نهاد زنان ملل متحد، بالغ بر ۴۰ درصد از زنان برزیلی در طول زندگی خود، تجربه قربانی‌شدن یکی از اشکال مختلف خشونت؛ خصوصاً خشونت خانگی را دارند.
در سال ۲۰۱۲، بیش از ۵۰.۶۱۷ مورد تجاوز به عنف در کشور برزیل گزارش شده است و بالغ بر ۹۲.۰۰۰ زن در فاصله ساله‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲، به دلیل خشونت کشته شده‌اند.
بر طبق آخرین اقدامات به‌عمل‌آمده در کشور برزیل برای مقابله با خشونت علیه زنان، یک شماره اضطراری (۱۸۰) برای کمک‌رسانی به زنان و دختران قربانی اشکال مختلف خشونت اعلام شده است. به موجب تماس خود زنان قربانی خشونت و یا هر فرد مطلع دیگری، این امکان برای زنان قربانی خشونت فراهم می‌شود که از خدمات ملی و محلی این شبکه جهت کمک به زنان قربانی خشونت برخوردار شوند.
در طرح و برنامه راه‌اندازی شماره ۱۸۰ برای کمک به زنان قربانی خشونت، برخی از سازمان‌ها و مؤسسات برزیلی فعال در زمینه حمایت از حقوق زنان نیز مشارکت فعال داشته‌اند.
علاوه بر تبلیغات گسترده در معابر عمومی ‌در سطح کشور، نهاد زنان ملل متحد در تحقیقات به‌عمل آورده، اذعان کرده است که علاوه بر کمک‌رسانی از طریق تلفن ثابت (به طور نمونه شماره ۱۸۰ در کشور برزیل) تکنولوژی و فناوری موبایل و تلفن‌های همراه نیز می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از ارتکاب خشوت علیه زنان داشته باشد. به طور نمونه اشاره شده است به نتایج به‌دست آمده در برخی از شهرهای بزرگ در جهان از جمله دهلی، مراکش و ریودوژانیرو که استفاده از خدمات تلفن همراه توانسته است نقش مؤثری در پیشگیری از ارتکاب خشونت علیه زنان و یا کمک و مساعدت به قربانیان خشونت داشته باشد.
نماینده نهاد زنان ملل متحد در کشور برزیل از اینکه این کشور توانسته است از گردهمایی جهانی کشورها استفاده بهینه در راستای ارتقای حمایت از حقوق زنان کند، ابراز خرسندی کرده و بر لزوم ارتقای دسترسی زنان قربانی خشونت به خدمات و سرویس‌های عمومی‌ و نیز پیشگیری از ارتکاب خشونت علیه زنان تأکید کرده است.
پی‌نوشت
۱. “Violence against women? I’ll call 180″
۲. a Network of Specialized Services of Assistance to Women
۳. از آن جمله می‌توان به the Women’s Collective of Feira de Santana, اشاره کرد که یک سازمان فعال در زمینه حقوق زنان در کشور برزیل است.
۴. http://www.unwomen.org/en/news/stories/2014/6/world-cup-fans-to-be-greeted-with-new-app

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر