باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به منظور قانع کردن نوری مالکی نخست وزیر عراق برای کناره گیری از قدرت، از سوی قانون‌گذاران آمریکایی، تحت فشار قرار گرفته است.

این قانون‌گذاران معتقدند که مالکی در مقابله با شورش شبه نظامیان شکست خورده و کشور خود را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که اوباما چهارشنبه ۱۸-۶-۲۰۱۴، به منظور بررسی گزینه‌های ایالات متحده برای ورود به بحران عراق با رهبران کنگره تشکیل جلسه داد، مسئولان بلندپایه‌ای از دولت او در جلسه منتقدان مالکی شرکت کردند؛ منتقدانی که مالکی را مسئول بحران کنونی عراق به دلیل شکستش در حل و فصل شکاف‌های مذهبی می‌دانند.

ژنرال مارتن دمبسی رئیس ستاد فرماندهی مشترک ارتش آمریکا در جلسه کنگره این کشور گفت دولت مالکی که شیعیان آن را رهبری می‌کنند، خواستار کمک نیروی هوایی آمریکا برای مقالبه با شبه نظامیان سنی شده است.

ژنرال دمبسی نگفت که آیا واشینگتن به این درخواست عمل خواهد کرد یا نه، اما خاطرنشان کرد که ارتش آمریکا عجله‌ای برای انجام حملات هوایی در عراق ندارد چرا که باید وضعیت بحرانی شفاف‌تر شود تا «هدف به شکل صحیحی انتخاب گردد.» به نظر می‌رسد اوباما تا حدود زیادی با ارتش در این زمینه هم نظر باشد.

اوباما روز چهارشنبه، کنگره را در جریان اوضاع عراق قرار داد. او همچنین گزینه‌های مد نظر خود از جمله «افزایش کمک امنیتی» به این کشور را به منظور مقابله با شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، به بحث گذاشت.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوباما در جلسه‌ای که در کاخ سفید برگزار کرد «گزارشی از تلاش‌های دولت آمریکا به منظور مقابله با خطر دولت اسلامی عراق و شام از راه تشویق رهبران عراق برای کنار گذاشتن اختلاف‌های مذهبی خود و عمل کردن برای وحدت ملی» ارائه داد.

یک مسئول بلندپایه در دولت آمریکا گفته است که اوباما هنوز تصمیم نهایی بر سر چگونگی تعامل با بحران عراق را نگرفته است.

یک منبع در کمیته امنیت ملی آمریکا می‌گوید که دولت اوباما، رایزنی‌های آرامی با کنگره آغاز کرده تا بودجه‌ای برای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی به منظور کمک در عملیات آمریکا در عراق، مد نظر قرار داده شود.

ایالات متحده آمریکا، که نیروهایش را سال ۲۰۱۱ از عراق بیرون کشیده، می‌گوید که پیش از تصمیم اوباما برای هرگونه اقدام نظامی علیه گروه داعش، بغداد باید گام‌هایی در مسیر آشتی مذهبی بردارد.

مالکی هنوز نشان نداده که حاضر به تشکیل دولتی با حضور همه طیف‌ها باشد.

دیال فانشتاین سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعات در مجلس سنای آمریکا می‌گوید: «صریح بگویم، دولت مالکی اگر آشتی بخواهد، باید برود.»

جان مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه، خواستار انجام حملات هوایی علیه مواضع شبه نظامیان اسلامگرا در عراق شد. او در عین حال از اوباما خواست که به مالکی توضیح دهد «وقتش به پایان رسیده است.»

دولت اوباما به صورت علنی خواستار کناره گیری مالکی نشده است اما ناخرسندی خود را از او نشان داده است.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در جلسه کنگره گفته است: «دولت کنونی عراق به تعهدات خود در تشکیل دولت وحدت ملی با حضور سنی‌ها، کردها و شیعیان عمل نکرده است.»

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است: «مالکی برای حکمرانی که در آن همه حضور داشته باشند و کسی حذف نشود، اقدامی نکرده و او در خلق وضعیت کنونی و بحرانی که امروز در عراق شاهد هستیم، سهیم بوده است.»

کارنی درخواست کناره گیری مالکی را مطرح نکرد. او گفت «این ما نیستیم که بر سر کناره گیری مالکی تصمیم می‌گیریم.»