آمریکا اعلام کرد که 130 نظامی به اقلیم کردستان عراق اعزام کرده است. این در حالی است که بریتانیا برای انتقال اسلحه به این اقلیم برای مقابله با شبه نظامیان گروه تندروی داعش، اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چاک هگل وزیر دفاع آمریکا سه شنبه 12 آگوست اعلام کرد که دولت باراک اوباما 130 نظامی اضافه به اربیل پایتخت اقلیم کردستان اعزام کرد.

آقای هگل در بیانیه خود خاطرنشان کرد: «این نظامیان اوضاع ماموریت انسانی آمریکا در کردستان را ارزیابی می کنند و راههای انجام عملیات برای کمک به آوارگان عراقی که در کوه سنجار توسط شبه نظامیان داعش محاصره شده اند را بررسی می کنند.»

ده ها هزار ایزدی مذهب عراقی پس از تصرف مناطق محل سکونتشان توسط گروه داعش، به کوه سنجار پناه برده اند. آن ها هم اکنون در این کوهستان محاصره شده اند. هواپیماهای آمریکایی از یک طرف با حملات هوایی خود مانع از نزدیک شدن شبه نظامیان به آن ها می شوند و از سوی دیگر، کمک های انسانی برایشان برایشان می رسانند.

از سویی بریتانیا سه شنبه اعلام کرد که از کشورهای دیگر، اسلحه به نیروهای اقلیم کردستان که در حال جنگ علیه تندروهای اسلامگرا هستند، انتقال خواهد داد.

لندن همچنین افزود که هلیکوپترهایی از نوع شینوک برای کمک در ماموریت های انسانی، به عراق ارسال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه ای که آن را دفتر دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا منتشر کرده، آمده است: «شمار اندکی از هلیکوپترهای شینوک را برای استفاده از آن ها در ماموریت های انسانی به منطقه خواهیم فرستاد.»

این بیانیه افزوده است: «همچنین با انتقال جنگ افزارهای نظامی ضروری از کشورهای دیگر برای کمک به نیروهای کرد موافقت کردیم.»

این بیانیه اشاره ای به نام کشورهایی که قصد دارند کمک تسلیحاتی به کردها بکنند، نکرده است.

این بیانیه پس از آن صادر شد که فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا، جلسه ای با کمیسیون وضعیت اضطراری برگزار کرد و نخست وزیر بریتانیا با همتای استرالیایی اش، تلفنی گفت و گو کرد.

پیش از این آمریکا اعلام کرده بود کمک های تسلیحاتی خود را به نیروهای پیشمرگه کرد برای مقابله با شبه نظامیان داعش، آغاز کرده است.