مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق از حیدر العبادی نخست وزیر جدید این کشور، اعلام حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده، سه شنبه 12 آگوست در تماس تلفنی با مسعود بارزانی از او خواست با حیدر العبادی برای تشکیل «دولتی متکثر که کسی را حذف نکند و همه عراقی ها را نماینده همه عراقی ها باشد» همکاری کند.

این بیانیه افزوده است که بارزانی در این گفت و گوی تلفنی با بایدن، حمایت خود را از آقای عبادی اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که آماده است با «عبادی و دیگر رهبران عراق برای گردآوری همه فرقه ها در این کشور برای مقابله با چالش های امنیتی، اقتصادی و سیاسی، همکاری کند.»

کردها با نخست وزیری مجدد نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق مخالف بوده و بر کناره گیری او از این سمت اصرار می کردند.

در نتیجه تنش ها میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در دوره آقای مالکی، بودجه اقلیم قطع شده بود. این مساله اقتصاد کردستان را تحت تاثیر قرار داد.

مناطق مورد مناقشه و صادرات نفت، مهمترین دو مساله مورد اختلاف میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور است. اما حملات اخیر گروه تندروی داعش و پیشروی این گروه به سمت مناطق تحت کنترل کردها باعث شد که این اختلاف ها فروکش کند.

با این وجود کردها و سنی ها بر موضع خود بر ضرورت کنار رفتن مالکی از قدرت اصرار کردند. آن ها سیاست های او را عامل بحران های کنونی عراق می دانند.