منابع هیئت مذاکره کننده فلسطینی در قاهره روز چهارشنبه 13-8-2014 اعلام کردند که پیشرفت هایی در مذاکرات میان اسرائیل وفلسطینی ها در باره غزه صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از اعضای ارشد هیئت مذاکره کننده فلسطینی در مصر به این خبرگزاری گفته است که پیشرفت هایی در مذاکره میان فلسطینی ها و اسرائیل در خصوص غزه صورت گرفته است.

این در حالی است که روز گذشته مذاکرات غیر مستقیم میان فلسطینی ها و اسرائیل که با نظارت مستقیم مصر صورت می گیرد، متوقف شده بود.

هیئت فلسطینی مذاکره توضیحات بیشتری در باره جزئیات این پیشرفت های حاصل شده، نداده است. اما منابع فلسطینی دیگر می گویند توافقی در سطح وسیع فلسطینی- عربی و بین المللی درباره توقف عملیات های اسرائیلی در نوار غزه با تضمین های عربی- مصری و آمریکایی حاصل شده است. که طی این توافق، آتش بس فوری برقرار و پس از آن حماس و بقیه گروه ها درباره مراحل بعدی آن یعنی پایان دادن به محاصره غزه و بازسازی آن با طرف های اسرائیلی ، بین المللی و عربی گفت وگو کنند.

مصر با حمایت کشورهای عربی و غربی در این مذاکرات تلاش می کند که آتش بس موقت میان فلسظینی ها و اسرائیل را به آتش بس دائمی مبدل سازد. این آتش بس روز که به مدت 72 ساعت بوده است روز دوشنبه تمدید شد. و مهلت آن تا بامداد روز پنج شنبه به پایان خواهد رسید.

مذاکرات امروز چهارشنبه برای فلسطینی ها بسیار سرنوشت ساز به نظر می رسد.

پیشتر هیئت فلسطینی اعلام کرده بود که در صورتی که خواسته های فلسطینیان از جمله پایان دادن به محاصره غزه، برآورده نشود، مهلت آتش بس را تمدید نخواهند کرد.

طبق این گزارش هیئت اسرائیلی مذاکره کننده نیز برای بررسی خواسته های فلسطینی ها و مشاوره با مقامات بلند پایه این کشور، قاهره را به قصد تل آویو ترک کرده اند.