پنجشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۳

انتشار رایگان آلبوم جدید یوتو

 پنج شنبه 11 سپتامبر 2014 - 20 شهریور 1393

گروه راک یوتو (U۲) تازه‌ترین آلبوم خود را به طور رایگان در اختیار ۵۰۰ میلیون کاربر آی‌تیونز قرار می‌دهد.
این اولین آلبوم یوتو، گروه ایرلندی است که در پنج سال گذشته منتشر می‌شود و خبر دسترسی رایگان آن از سوی تیم کوک، مدیر عامل اپل اعلام شد.
آی‌تیونز یک نرم‌افزار چندرسانه‌ای است که توسط شرکت اپل تولید شده است. از این برنامه برای انتقال، خرید و دانلود موسیقی، فیلم، کتاب و غیره... از روی کامپیوتر به روی آی‌فون وآی‌پد وآی‌پاد استفاده می‌شود.
تیم کوک این خبر غیر منتظره را در کالیفرنیا و در حین رونمایی از نسل جدید تلفن همراه آی‌فون و ساعت هوشمند شرکت اپل اعلام کرد.
سپس یوتو با اجرای زنده یکی از ترانه‌های خود مراسم را به پایان رساند.
'ترانه های معصومیت' عنوان جدید آلبوم یوتو است و بونو، خواننده اصلی گروه انتشار آن را بسیار "تکان دهنده" توصیف کرد.
بونو گفت: "تنها با فشار یک دکمه آلبومی که مضمون آن حاوی شخصی‌ترین مسائل ماست، در اختیار نیم میلیارد نفر قرار می‌گیرد."
او در ادامه گفت: "کاشکی آهنگسازی و ترانه‌سرایی هم به همین آسانی بود."
گروه یوتو که امروزه به عنوان یکی از معروفترین و محبوبترین گروه‌های موسیقی در جهان شناخته می‌شود، در دهه ۷۰ شکل گرفت و شهرتش در اوخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ با انتشار آلبوم‌هایی شاخص چون 'درخت جاشوا' ( Joshua Tree) و 'عزیزم مواظب باش' (Achtung Baby)، عنوانی الهام گرفته از اتحاد دو آلمان، به اوج شهرت رسید.
در سال جاری نیز از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر انتشار آلبومی جدید از یوتو شنیده می‌شد اما این به فکر کسی نمی‌رسید که شرکت اپل ممکن است چنین خبری را همزمان با به بازار آمدن تولیدات جدیدش اعلام کند.
پیش از این آخرین آلبوم یوتو تحت عنوان "افقی نامعلوم" در ۲۰۰۹ منتشر و پرفروشترین آلبوم بریتانیا شد. اما با آنکه فروش آن در سطح بین‌المللی از مرز نیم میلیارد نسخه گذشت بازهم یوتو از میزان استقبال آن ناراضی بود و در گفتگویی با روزنامه گاردین گفته بود که "پدیده‌ای به نام آلبوم موسیقی دیگر در حال انتقراض است."
تاکنون چندین هنرمند معتبر و مشهور از جمله بیانسه، آلبوم‌های خود را به طور رایگان و یا با هزینه‌ای بسیار کم در اختیار عموم قرار داده‌اند اما این یک روال عادی نیست و هنوز اقدامی بسیار نادر به شمار می‌رود.
در ۲۰۰۷ گروه ردیوهد (Radiohead) آلبوم خود را برای دریافت با هزینه‌ای به انتخاب خریدار روی اینترنت قرار داد.
در همان سال نسخه‌های مجانی آلبوم پرینس تحت عنوان 'سیاره زمین' در ضمیمه روزنامه دیلی میل، چاپ بریتانیا پیوست شد و به طور رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.
بعد از آن هم در سال ۲۰۱۰ نسخه‌های رایگان تک آهنگ 'بیست ده' (۲۰ten) در ضمیمه چندین نشریه و روزنامه در اروپا قرار گرفت.
یوتو پیش از این هم با اپل همکاری داشته است اما شرایط قرارداد با آی‌تیونز برای انتشار این آلبوم هنوز اعلام نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر