دوشنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۳

جزییاتی از گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته یی رژیم ایران

1:46:14 PM 1393/6/17
یوکیا آمانو
یوکیا آمانو


مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی یکبار دیگر در گزارش جدید خود نسبت به ابعاد نظامی برنامه هسته یی رژیم ایران و مخفیکاری این رژیم در زمینه ارائه اطلاعات این فعالیتها به آژانس ابراز نگرانی کرد

آمانو در این گزارش درباره ابعاد نظامی برنامه هسته یی رژیم می نویسد: آژانس کما کان نسبت به وجود فعالیتهای آشکار نشده مرتبط با امور هسته یی که سازمانهای نظامی مربوطه در آن دخیل بوده اند از جمله فعالیتهای مرتبط با توسعه یک کلاهک هسته یی برای موشک نگران باقی مانده است. رژیم ایران ملزم شده است تا به طور کامل با آژانس در زمینه همه موضوعات باقیمانده به ویژه آنها که نگرانی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته یی رژیم ایران را بالا می برد، همکاری نماید که این امر شامل اجازه دسترسی بدون تأخیر به همه سایتها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس می باشد.

آمانو در ماده 63 این گزارش تأکید می کند که آژانس از نوامبر 2011 به این سو، اطلاعات بیشتری در ارتباط با ابعاد نظامی برنامه هسته یی رژیم به دست آورده و می افزاید: ضمیمه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل، تحلیل مفصلی از اطلاعات در دسترس آژانس در آن زمان را ارائه نمود که نشان می داد رژیم ایران فعالیتهایی را اجرا کرده است که با توسعه یک وسیله انفجاری هسته یی مرتبط است. بنا به ارزیابی آژانس این اطلاعات معتبر هستند. آژانس از نوامبر 2011 اطلاعات بیشتری به دست آورده است که تحلیل مندرج در ضمیمه مذکور را بیشتر مورد تأیید قرار می دهد.

یوکیا آمانو در این گزارش ضمن اشاره به مذاکراتش در تهران با مقامات رژیم و جلسات کارشناسی آژانس با مقامات رژیم بر ادامه فعالیتهای رژیم در سایت پارچین تأکید می کند و می افزاید:
از زمان گزارش قبلی مدیرکل، آژانس از طریق تصاویر ماهواره یی در محل مشخصی از پارچین فعالیتهای ساختمانی در حال اجرا را مشاهده نموده که نشان دهنده برداشتن / جایگزین کردن یا بازسازی سازه های دیوار خارجی دو ساختمان اصلی سایت است. در یکی از این ساختمانها سقف آن برداشته و جایگزین شده است. شواهدی از انباشتهای مواد، پس مانده ها و تجهیزات نشان می دهد که احتمالاً فعالیتهای ساختمانی به دو ساختمان دیگر سایت گسترش پیدا کرده است. این فعالیتها به احتمال زیاد توانایی آژانس برای اجرای یک راستی آزمایی مؤثر را تضعیف کرده است. مهم است که ایران جواب سؤالات آژانس را ارائه نموده و اجازه دسترسی به مکانهای مشخص مورد سؤال را صادر نماید.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید می کند: برخلاف قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، رژیم ایران پروتکل الحاقی را اجرا نمی کند. (بنابراین) آژانس در موقعیتی نخواهد بود که تضمین معتبری را درباره فقدان مواد و فعالیتهای هسته یی اعلام نشده در ایران ارائه دهد مگر این که و تا زمانیکه رژیم ایران همکاری لازم را با آژانس از جمله اجرای پروتکل الحاقی به عمل آورد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر