جمعه، شهریور ۲۱، ۱۳۹۳

چطور از محتوای وبلاگ خود پشتیبان بگیرید

معمولاً برای هر پستی که در وبلاگ خود می‌نویسیم کلی فکر می‌کنیم. بعد از مدتی هم آن چه نوشته‌ایم بخشی از تجربه و خاطرۀ ما می‌شود، اگر وبلاگ از دست برود ساعت‌ها کار و زحمت‌مان به هدر می‌رود.
 از بین رفتن وبلاگ هم چیز غیرممکنی نیست. اگر از یک سرویس میزبانیِ وب جا گرفته‌اید، ممکن است سرورهایشان دچار مشکل شود، یا مدت ثبت نام دامنۀ شما به پایان رسیده باشد و امکان تمدید نداشته باشید. گاهی شده که افراد تصمیم می‌گیرند وبلاگ‌شان را پاک کنند ولی بعداً پشیمان می‌شوند. شاید وبلاگ شما هک شود و از دسترستان خارج شود. شاید بدخواهی به مسئولین وبلاگ گزارش دهد که شما شرایط استفاده را زیر پا گذاشته‌اید و شما را از صحنه حذف کنند. اگر از وبلاگ‌های مقیم ایران استفاده می‌کنید، در صورت فیلتر شدن بعد از مدتی محتوای وبلاگ هم حذف می‌شود. خلاصه این که خطرات زیادی متوجه نوشته‌های شماست و بهتر است از همین حالا به فکر پشتیبان گرفتن باشید.
اگر در ورد پرس یا بلاگر وبلاگ دارید، می‌توانید از ابزار اکسپورت آن‌ها استفاده کنید. هر دو به شما امکان می‌دهند که محتوای وبلاگ را به شکل یک فایل .xml  در هارد دیسک خود انبار کنید. اگر هم می‌خواهید مطالب را از وبلاگ دیگری منتقل کنید امکان ایمپورت هم به شما می‌دهند. در ورد پرس از طریق منوی ابزار به این امکان دست پیدا می‌کنید و در بلاگر از طریق تنظیمات.
ورد پرس امکان پشتیبان گیری در دراپ باکس را نیز به شما می‌دهد. حتی می‌توانید برنامه ریزی کنید که هر چند وقت یک بار محتوای وبلاگ به طور خودکار در فولدر مخصوص دراپ باکس شما ذخیره شود.
والت پرس (VaultPress) امکان خوبی برای پشتیبان گیری از وبلاگ ورد پرس است که هم وبلاگ و هم کامنت‌ها را به طور بی درنگ ذخیره می‌کند ولی متأسفانه مجانی نیست.
phpMyAdmin ابزار قدرتمند دیگری است که برای حرفه‌ای‌ها خیلی خوب کار می‌کند. این برنامه به شما امکان می‌دهد که مستقیماً در پایگاه داده‌هایMySQL  دست ببرید و وبلاگ خود را فرمت کنید. بسیاری از میزبانان وب آن را ادغام کردند ولی می‌توانید به طور مجانی هم دانلود کنید.
BackupBuddy هم یک وسیلۀ خوب و منعطف و امن برای سازمان‌ها و یا شرکت‌هایی است که چند وبلاگ مختلف و بزرگ دارند. البته این هم پولی است.
BlogBackupr یک  گزینۀ دیگر است که یک نسخۀ مجانی هم دارد. اطلاعات را از طریق فید آر اس اس می‌گیرید و در نتیجه با همه وبلاگ‌ها کار می‌کند. به طور اتوماتیک هم روزانه آپدیت می‌گیرد و نسخه مجانی‌اش دستی است.
حتی اگر نمی‌خواهید از یکی از این سرویس‌ها استفاده کنید، با شیوۀ معمولی کُپی/پیست در یک فایل وُرد از پست‌های خود پشتیبان بگیرید.
منبع: بلاگ وب رنکنیگ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر