پنجشنبه، شهریور ۲۷، ۱۳۹۳

وضعيت نگران كننده اميد كوكبي در زندان

27 شهریور 1393
اميد كوكبي، دانشجوي زنداني در ايران، با وجود وخامت وضعيت جسماني خود هنوز اجازه درمان در خارج از زندان را نيافته است. اميد كوكبي، ۳۳ ساله اهل گنبد كاووس، مبتلا به سنگ كليه و ناراحتي قلبي است و از مدتي پيش به درد شديد دندان نيز مبتلا شده است.

آقاي كوكبي دانشجوي فوق دكتراي فيزيك تجربي با گرايش ليزر دانشگاه آستين تگزاس، در سال ۱۳۸۹ هنگامي كه قصد بازگشت به آمريكا را داشت، در فرودگاه بازداشت و سپس به اتهام جاسوسي براي اسراييل به ۱۰ سال زندان محكوم شد.
پيشتر و به گزارش نهادهاي مدافع حقوق‌بشر دليل صدور حكم زندان براي اميد كوكبي، عدم همكاري او با برنامه هسته‌يي جمهوري اسلامي اعلام شده بود.
هادي قائمي، سخنگوي كمپين بين‌المللي حقوق‌بشر در ايران در گفتگو با بخش فارسي صداي آمريكا در اين زمينه گفت «‌با وجود اميدواري‌هايي كه با روي كارآمدن دولت (حسن) روحاني نسبت به آزادي زندانيان سياسي از جمله اميد كوكبي به‌وجود آمد، شرايط بهبودي نيافته است».
به گفته آقاي قائمي همزمان با حضور احتمالي حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران در نيويورك، براي شركت در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد، گروهي از انجمن‌هاي علمي آمريكا در پي آن هستند كه مسأله زنداني شدن اميد كوكبي را پيگيري كنند.
آقاي كوكبي در طول بازداشت خود بارها با رد اتهامات وارد شده به خود، اعلام كرده است كه موازين دادرسي حقوقي در مورد او رعايت نشده است.
گروهي از نخبگان علمي و دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه صنعتي شريف دانشگاهي، كه اميد كوكبي مدرك كارشناسي خود را آن‌جا دريافت كرده است، پيشتر در نامه‌هايي مشترك خواستار آزادي او شده بودند.
اميد كوكبي، برنده جايزه ساخاروف، جايزه حقوق‌بشر پارلمان اروپا و هم‌چنين جايزه سال ۲۰۱۴ انجمن فيزيك آمريكا است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر