شنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۹۳

از زهر اتمی تا دغدغه فرهنگی

6:22:08 AM 1393/6/15

هم چنانکه انتظار می رفت امام جمعه نمره موقت نظام، بخش عمده نمایش جمعه، 14شهریور را به تأیید و توضیح اظهارات روز پنجشنبه خامنه ای در جمع خبرگان نظام اختصاص داد و تلاش کرد تناقض گوییهای ولی فقیه ارتجاع را با تناقض گوییهای بیشتری توجیه کند. اگر به آنچه در نمایش جمعه سایر شهرها نیز مطرح شده توجه کنیم همین وضعیت به چشم می خورد. در مجلس آخوندها هم دوگانه گویی یک خط برجسته در تمامی جر و بحثهای جاری است. در قوه قضاییه نظام نیز با کمی دقت تناقض گوییها را می توان میان اظهارات سردمداران مختلف آن دید. به این ترتیب می توان گفت دو گانه گویی یک پدیده عام در اظهارات و مواضع سردمداران رژیم از خامنه ای تا سایر کارگزاران آن است که به اشکال مختلف ظاهر می شود. مثلاً در اظهارات خامنه ای در جمع خبرگان ارتجاع این تناقض گوییها در چند زمینه مختلف ظاهر شد. اول در بحث مربوط به مذاکرات اتمی و رابطه با غرب، خامنه ای از یک طرف رفسنجانی و باندش را به عنوان کسانی که خواهان «تسلیم به غرب» هستند مورد حمله قرار داد و از طرف دیگر با تأیید کامل از دولت روحانی و هشدار به باندها برای خودداری از تخریب آن، عملاً مذاکرات و قرار داد اتمی را مورد تأیید قرار می دهد. می گوید: دولت «در این یک سال کارهای زیادی انجام داده و توفیقات فراوانی داشته است»، این در حالی است که خود روحانی و وزیر خارجه اش اصلی ترین کار طی یک سال گذشته را «شکست بن بست مذاکرات» و امضای قرار داد موقت اتمی با 1+5 می دانند. این یکی از مهم ترین تناقض گوییهای خامنه ای است که تقریباً هر بار به صحنه می آید به ترتیبی تکرار می کند. این تناقض گویی خامنه ای در موضوع مشخص اتمی است. علاوه بر این شاهد تناقض موضع گیریهایش در قبال موضوعهای مختلف مربوط به رژیم هستیم. مثلاً در حالی که گفتگوهای اتمی و در نهایت خوردن زهر راتأیید می کند، نسبت به خطرات ناشی از شکافهای باندی و شکاف در امور «فرهنگی» هشدار می دهد و ابراز وحشت می کند در حالی که شکاف و پیامدهای آن خود ناشی از زهر اتمی است.

وقتی انواع تناقض گوییها در اظهارات و مواضع ولی فقیه ارتجاع این چنین موج می زند نماینده اش یعنی آخوند احمد خاتمی هم که موظف به تأیید اظهارات خامنه ای است جز تناقض گویی راهی ندارد. از یک طرف علیه آمریکا دود و دم می کند که مذاکرات بی فایده است از یک طرف می گوید به خواست خامنه ای همه باید دولت را و تمامی برنامه ها یش از جمله مذاکرات اتمی را مورد تأیید و حمایت قرار دهند. این بخشی از تناقض گوییهای امام جمعه نمره موقت تهران است. او در ادامه نسبت به خطرات «فرهنگ» ابراز وحشت می کند و می گوید اجلاس خبرگان «آکنده بود از دغدغه های فرهنگی». در حالی که خودش هم می داند که ایجادشکاف در آنچه او «فرهنگ» می نامد پیآمد ناگزیر خوردن زهر اتمی است. هم چنان که گفتیم این تناقض گوییها و مواضع دوگانه در همه جای نظام به چشم می خورد.

حالا سؤال این است که ریشه این همه تناقض گویی نهادینه در نظام آخوندی چیست؟ جواب به طور خلاصه این است که نظام ولایت بر سر دو راهی خوردن یا نخوردن تمامیت جام زهر گیر کرده است. اگر نخورد با خفگی اقتصادی و اجتماعی مواجه است و اگر بخورد با شکافهایی مواجهه می شود که از آن سیل بنیان کن خلق بیرون خواهد زد و بنیانش را بر خواهد کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر