یکشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۹۳

توییتر و فیس‌بوک چه واقعیتی را از شما پنهان می‌کنند؟

آیا فیس‌بوک و توییتر همچنان زمینه‌های ارتباطی بی‌طرف باقی مانده‌اند؟

در حال حاضر فیس‌بوک و توییتر به جای شما تصمیم می‌گیرند و به جای شما فکر می‌کنند. در این مورد چه می‌دانید؟!
توییتر تا به حال فضایی بوده است که بسیاری از کاربرانش در مقایسه با شبکه اجتماعی قدرتمند دیگر، فیس‌بوک، آن را به عنوان فضایی متفاوت و حرفه‌ای توصیف می‌کردند. از نگاه آن‌ها، فیس‌بوک جایی است که صاحبانش در پی پول و تجارت هستند و در این راه بسیاری از روش‌ها را تست و اجرا می‌کنند. در حالی که توییتر در پی احترام به مخاطبانش بوده و هدفش صرفا ایجاد یک زمینه ارتباطی مناسب برای افراد جهان است. اما همه چیز همین طور نماند.
فیس‌بوک در حال حاضر، به اختیار خودش پست‌های دوستان‌تان را برای شما به صورتی که برای شما «بیشتر مرتبط» باشد در نیوزفید شما نمایش می‌دهد. یعنی فیس‌بوک پست‌های دوستان‌تان را بر اساس زمانی که آن‌ها آن پست‌ها را گذاشته‌اند برای شما نمایش نمی‌دهد بلکه خودش به جای شما تصمیم می‌گیرد که کدام پست‌ها بیشتر به شما مرتبط است و آن‌ها را برای شما نمایش داده و بقیه را «فیلتر» می‌کند.
حالا مدیر بخش اقتصادی توییر هم اعلام کرده است که توییتر نیز همین کار را خواهد کرد و توییت‌ها را از فیلتر «مرتبط بودن» گذرانده و به کاربران نمایش می‌دهد و دیگر مانند گذشته نیست که توییت‌ها بر اساس زمان انتشار نمایش داده شوند.
دلیل این اتفاق نیز واضح است. توییتر تلاش می‌کند با درگیر کردن بیشتر کاربرانش، نظر سرمایه گذاران بیشتری را جلب کند و در این راه نیز قرار نیست لزوما احترام به نظر مخاطب پیگیری شود.
این اتفاق که در فیس‌بوک و توییتر رخ داده است فقط یک اتفاق اقتصادی نیست بلکه تبعات اجتماعی دارد. همانطور که «Zeynep Tufekci» جامعه‌شناس می‌گوید، توییتر و فیس‌بوک در حال تبدیل شدن به یک روزنامه هستند و دیگر یک زمینه ارتباطی خنثی و بی‌طرف محسوب نمی‌شوند. این فیس‌بوک و توییتر هستند که برای شما تصمیم می‌گیرند به کدام اخبار گوش دهید یا کدام خبر‌ها و حرف‌ها به شما ربطی ندارند!
منبع: گیگا اُ اِم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر