یکشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۳

قربانی شدن کارگران معادن جنوب کرمان

یکشنبه، 23 شهریور ماه 1393 = 14-09 2014

حوادث معادن جنوب کرمان در هاله‎اي از ابهام همچنان قرباني مي‎گيرد و بي‎توجهي مسوولان و مديران شرکت معدن فارياب نسبت به اين امر سايه ناامني بر سر کارگران انداخته است.


به گزارش خبرگزاري فارس از منوجان، هنگامي که حادثه و اتفاقي در حوزه معادن کشور رخ مي‎دهد، ما به دنبال مقصر و يا کسي هستيم که اين مسئوليت و مديريت را بر عهده دارد، اما اين امر به رفع مشکلات کمکي نمي‎کند.
با ابراز تأسف تنها چيزي که به آن توجه نمي‎شود، ايمن‎سازي است، اما در پي مقصر يافتن، ما را از اين اصل مهم دور مي‎کند.
مديران و مسئولان شرکت معدن فارياب بايد به دنبال راهکارهايي اساسي باشند و برنامه و ابزاري صحيح و منطقي داشته باشند تا چنين اتفاق‎هايي رخ ندهد، زيرا نداشتن برنامه و نظارت درست بر معادن سبب مي‎شود که در آينده دچار حوادث و اتفاق‎هاي ناگوار ديگري باشيم. جاي بسي تأسف است که مديرعامل اين شرکت در جلسه‎اي بيان مي‎کند «اينگونه حوادث بر اثر اين رخ مي‎دهد که کارگران جنوب کرمان فرهنگ کار را نمي‎دانند» و اين خود توهين بزرگي به مردم منطقه است. هنوز چند هفته‎اي از فوت يکي از کارگران شرکت معدن فارياب به نام ابراهيم جعفري‎شيب‎کوه بر اثر ريزش سقف تونل نمي‎گذرد که باز حادثه‎اي ناگوار رخ داد و موجب فوت کارگر ديگري به نام سعيد محمودي و زخمي شدن دو کارگر ديگر شد که اين نشان از مديريت ضعيف اين شرکت دارد و مسئولان بايد دراين زمينه چاره‎اي بينديشند.
مديران و مسوولان اين شرکت براي رفع نواقص ايمني موجود کاري نمي‎کنند و هر از چند گاهي اتفاقي رخ مي‎دهد، اما هيچ‎کس جوابگو نيست.
با اينکه شرکت معدن فارياب بخش خصوصي است، اما بايد نحوه صحيح استخراج معدن، رعايت اصول ايمني و تأمين امکانات را براي کارگران مد نظر قرار دهد، زيرا اين نکات به بهبود وضعيت معدن و افزايش بهره‎وري کمک مي‎کند، اما به اذعان کارگران اينگونه نيست. آيا دستگاه نظارتي وجود ندارد که با بررسي، ارزيابي و کار کارشناسي با اينگونه حوادث برخورد کند و يا فقط بايد به پيدا کردن مقصر بسنده کرد، زيرا عوامل زيادي مي‎تواند در اين حادثه دخيل باشد. نياز است که تجهيزات اين شرکت به روز و جديد شود، زيرا در بحث حوادث معادن در کشور نقص ايمني بيشترين نقش را داشته و نبود تجهيزات به همراه نظارت از جمله دلايل بروز چنين حوادث ناگواري بوده است. آيا شرکت معدن فارياب مسئول ناظر و فني بر اجراي قوانين و رعايت ثبات ايمني ندارد که موجب به وجود آمدن چنين مشکلات و حوادثي در اين معدن مي‎شود.
اين شرکت براي جلوگيري از اين حوادث تلخ تمهيداتي در نظر نگرفته است در صورتي که رفع نواقص ايمني تا حدودي مي‎تواند از به وجود آمدن مشکلات مزبور جلوگيري کند.
در اين راستا بايد صاحبان معدن و يا مديراني که در انجام وظيفه خود کوتاهي يا قصور کرده شناسايي و با آن‎ها برخورد شود. حوادث معادن در جنوب کرمان در هاله‎اي از ابهام همچنان قرباني مي‎گيرد که شايد مهم‎ترين دلايل در بحث اتفاق‎هاي ناگواري که در اين معدن رخ مي‎دهد، نبود سيستم‎هاي ايمني، تجهيزات استاندارد و همچنين نبود نظارت کافي از سوي متوليان امر و بي‎توجهي مسئولان و مديران شرکت معدن فارياب باشد که سايه ناامني بر سر کارگران انداخته است.
يکي از کارگران شرکت معدن فارياب در اين زمينه در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در اين شرکت نواقص ايمني وجود دارد، اما اقداماتي براي رفع اين مشکلات صورت نگرفته است.
يکي ديگر از کارگران اين شرکت نيز بيان کرد: در شرکت معدن فارياب ايمني قراردادي يک‎طرفه است در صورتي که ايمني را بايد اداره کار انتخاب کند. وي بيان داشت: اين شرکت طي سه ماه گذشته چهار نفر کشته و سه نفر زخمي داشته است، اما کسي جرأت ندارد که در منطقه خطرساز کار نکند، زيرا قرارداد ما يک‎طرفه و به نفع شرکت است و سرپيچي از اين امر اخراج کارگران را در پي دارد.
اين کارگر تصريح کرد: در اين شرکت شوراي کارگري و امنيت شغلي وجود ندارد به همين دليل بايد مسئولان در اين زمينه تلاش کنند تا حق و حقوق کارگران ضايع نشود. ايوب فلاحي فرماندار منوجان نيز اظهار داشت: پس از به وجود آمدن اين حادثه جلسه‎اي با رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان برگزار شد‎ و هم‎اکنون دليل اين حادثه در شرکت معدن فارياب در دست بررسي است. وي گفت: بايد کارگران در بدو ورود به معدن توسط کارفرمايان خويش آموزش‎هاي لازم را در زمينه کار و ايمني ببينند تا شاهد به وجود آمدن چنين مشکلات و حوادثي در آينده نباشيم. فلاحي با اشاره به اينکه به دليل تکرار اين حوادث تلخ درگذشته اين مسئله توسط کارشناسان مورد بررسي قرار مي‎گيرد، عنوان کرد: مسئولان و مديران اين شرکت نيز بايد براي ايمن‎سازي اقدامات لازم را انجام دهند. به گزارش فارس، معدن کروميت شهرستان منوجان در غرب اين منطقه قرار دارد.
ایران پرس نیوز 



به امیدسرنگونی این رژیم ضدبشروجنایتکار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر