دبی-العربیه.نت فارسی
پژوهشی جدید با عنوان «تحقیق از مردم سوریه» که توسط مرکز «همکاری و
انتقال رسانه ای» Media in Cooperation and Transition با همکاری گروهی از
پژوهشگران در دانشگاه آمریکایی بیروت، نظارت پروفسور جاد ملکی و اسپانسری
وزارت امور خارجه آلمان انجام شده است، نشان داده است که شبکه «العربیه»
موثرترین رسانه میان مردم سوریه در داخل و خارج این کشور است. شبکه «الحدث»
وابسته به موسسه العربیه که به منظور گسترش خدمات خبررسانی تاسیس شده است
نیز حضور موثری در این زمینه دارد و توانسته با شبکه های مشهور خبری، رقابت
کند.
برپایه پژوهشی که بر استفاده سوری ها از رسانه ها در داخل و خارج سوریه متمرکز شده است، از بیش از 1400 شهروند سوری در داخل سوریه (دمشق، دیرالزور، حماه، حمص، الرقه و مناطق کرد) و همچنین اردوگا های آوارگان در اردن، لبنان و ترکیه، نظر سنجی شده است.
این پژوهش نشان از برتری مطلق شبکه «العربیه» در زمینه های تاثیر گذاری، پی گیری و مصداقیت خبر دارد. «العربیه» در این زمینه با فاصله ای آشکار، از دیگر رسانه های عربی پیشی گرفته است. این در حالی است که شبکه های تلویزیونی، بر فرهنگ مصرف رسانه ای سوری ها چیره شده و محبوب ترین وسیله میان مردم این کشور است. به گونه ای که «بیش از نیم میلیون سوری روزانه بیش از دو ساعت شبکه های تلویزیونی را از راه تلویزیون و اینترنت برای پی گیری اخبار و برنامه های تفریحی، پی گیری می کنند. در مقابل روزانه کمتر از یک ساعت به روزنامه و رادیو اختصاص می دهد.»
گروه پژوهشگران از افراد جامعه آماری خواستند تا شبکه های تلویزیونی محلی و ماهوراه ای را که برای دست یابی به اخبار جاری سوریه به دیگر رسانه ها ترجیح می دهد، بنویسند.
شبکه «العربیه» با تفاوت قابل ملاحظه ای از رقبای خود پیشی گرفت و در مرتبه نخست ایستاد. در مرتبه دوم شبکه «الجزیره» قرار گرفت و سپس شبکه «اورینت» که اپوزیسیون است، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. شبکه «سما» که هوادار نظام اسد است، در رتبه چهارم ایستادم. شبکه تازه متولد شده «الحدث» با شبکه های خبری همچون «بی بی سی»، «خبری سوریه»، «اسکای نیوز عربی»، «بین الملل سوریه»، «ارتش آزاد سوریه»، «المنار» و «حلب الیوم» رقابت کرد.
بنا بر این پژوهش، حتی در بیرون سوریه، «العربیه»، بیشتر از دیگر رسانه ها پیگیری می شود در میان بینندگان، قابل اعتماد تر است. این اعتماد و پی گیری به ویژه در اردوگاه های آوارگان در اردن و لبنان دیده می شود. نتیجه این پژوهش نشان از برتری مطلق «العربیه» در حضور، پی گیری، پوشش، رصد کردن و سرعت انتقال خبر دارد.
برپایه پژوهشی که بر استفاده سوری ها از رسانه ها در داخل و خارج سوریه متمرکز شده است، از بیش از 1400 شهروند سوری در داخل سوریه (دمشق، دیرالزور، حماه، حمص، الرقه و مناطق کرد) و همچنین اردوگا های آوارگان در اردن، لبنان و ترکیه، نظر سنجی شده است.
این پژوهش نشان از برتری مطلق شبکه «العربیه» در زمینه های تاثیر گذاری، پی گیری و مصداقیت خبر دارد. «العربیه» در این زمینه با فاصله ای آشکار، از دیگر رسانه های عربی پیشی گرفته است. این در حالی است که شبکه های تلویزیونی، بر فرهنگ مصرف رسانه ای سوری ها چیره شده و محبوب ترین وسیله میان مردم این کشور است. به گونه ای که «بیش از نیم میلیون سوری روزانه بیش از دو ساعت شبکه های تلویزیونی را از راه تلویزیون و اینترنت برای پی گیری اخبار و برنامه های تفریحی، پی گیری می کنند. در مقابل روزانه کمتر از یک ساعت به روزنامه و رادیو اختصاص می دهد.»
گروه پژوهشگران از افراد جامعه آماری خواستند تا شبکه های تلویزیونی محلی و ماهوراه ای را که برای دست یابی به اخبار جاری سوریه به دیگر رسانه ها ترجیح می دهد، بنویسند.
شبکه «العربیه» با تفاوت قابل ملاحظه ای از رقبای خود پیشی گرفت و در مرتبه نخست ایستاد. در مرتبه دوم شبکه «الجزیره» قرار گرفت و سپس شبکه «اورینت» که اپوزیسیون است، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. شبکه «سما» که هوادار نظام اسد است، در رتبه چهارم ایستادم. شبکه تازه متولد شده «الحدث» با شبکه های خبری همچون «بی بی سی»، «خبری سوریه»، «اسکای نیوز عربی»، «بین الملل سوریه»، «ارتش آزاد سوریه»، «المنار» و «حلب الیوم» رقابت کرد.
بنا بر این پژوهش، حتی در بیرون سوریه، «العربیه»، بیشتر از دیگر رسانه ها پیگیری می شود در میان بینندگان، قابل اعتماد تر است. این اعتماد و پی گیری به ویژه در اردوگاه های آوارگان در اردن و لبنان دیده می شود. نتیجه این پژوهش نشان از برتری مطلق «العربیه» در حضور، پی گیری، پوشش، رصد کردن و سرعت انتقال خبر دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر