مشکلات مالی که با بروز برخی مشکلات اقتصادی و تحریمها، عدیده شده مدتهاست بزرگترین واحد تولید واگن کشور را دچار چالش کرده است.
به گزارش ایسنا، واگن پارس اراک با حدود 900 نفر پرسنل، قدمتی حدود 40 سال و مساحتی حدود 33 هکتار به عنوان یک شرکت مادر در حوزه صنعت ریلی شناخته شده و معدن منابع و ذخایر استاندارد علمی و تجربیات کارآمد در حوزه صنعت ریلی است که از بیستودوم تا سیام مردادماه توسط مدیرعامل تعطیل اعلام شد و از اول شهریورماه تاکنون نیز کارگران و کارکنان کارخانه اعتصاب کردهاند و خواستار توجه به مطالبات خود شدهاند که در این میان مدیرعامل این کارخانه وعده داده قراردادی در حال انعقاد است که با انجام آن تحولی بزرگ در کارخانه ایجاد خواهد شد.
این شرکت در عمر 40 ساله خود مانند دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی فراز و نشیبهای بسیاری را طی کرده و البته پروژههای ارزشمندی را به انجام رسانده است اما چندی است که مشکلات، بیش از پیش خودنمایی میکنند تا جایی که برخی کارگران اعتصاب را برای بهبود شرایط انتخاب کردهاند.
یکی از کارکنان این کارخانه در گفتوگو با ایسنا با اشاره اعتصاب کارکنان واگن پارس درباره علت این اعتصاب اظهار کرد: اجرای طرح طبقهبندی مشاغل و مزایای کارکنان، عدم مدیریت صحیح و نامنظم بودن پرداخت حقوق از جمله دلایلی است که کارگران را مجبور به اعتصاب کرده است. در حال حاضر 30 درصد حقوق تیر ماه و همچنین 100 درصد حقوق مرداد ماه هنوز پرداخت نشده است.
وی با تأکید بر اینکه دریافتی کارگران بین 800 تا یک میلیون و 100 هزار تومان است، افزود: با پرداخت 30 درصد این حقوق عملا گذران زندگی در چنین شرایط اقتصادی ممکن نیست.
این کارگر کارخانه با تأکید بر اینکه کارگران سرمایه و توان اصلی کارخانه هستند اما نیازهای آنها مورد توجه قرار نمیگیرد، افزود: با توجه به این همه توانایی چرا این شرکت باید با مشکلات مالی روبرو باشد؟ از طرفی وزارت صنعت نیز با آزاد کردن واردات واگن، به نوعی تولید واگن را کم کرده و در نهایت موجب بیکاری و عدم بکارگیری تمامی ظرفیت تولید میشود، پس این وزارتخانه نیز در عدیده شدن مشکلات مقصر است.
او افزود: ما کارکنان شرکت واگنپارس به علت بدقولی شرکت به بانکها و مؤسسات مالی نه میتوانیم ضامن شویم و نه میتوانیم وام دریافت کنیم و در کنار این موضوع از امکانات رفاهی نیز برخوردار نیستیم.
وی انجام تمامی این پروژهها و تأمین قطعه، تولید و تحویل به موقع به مشتری را نیازمند منابع مالی عنوان و اظهار کرد: این شرکت توانایی تولید واگنهای مترو را با تولید 77 دستگاه کامل و 203 دستگاه استراکچر بدنه واگن مترو اثبات کرده است و علیرغم اینکه فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در جامعه جا افتاده است و اکثر کلانشهرها زمینه و زیرساخت خطوط مترو را دارند اما اکثرا برای تأمین سود و منفعت واردکنندگان، واگنهای مترو وارد میشوند در صورتی که چند شرکت واگنساز میتوانند در تولید واگن مترو با یکدیگر همسو شوند و در نهایت نیاز کشور را برطرف کنند.
[تاريخ مطلب: شانزدهم شهريور ۱۳۹۳ برابر با هفتم سپتامبر ۲۰۱۴] پیک ایران
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر