یکشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۹۳

آیندۀ افغانستان و ناتو

یکشنبه 07 سپتامبر 2014

 
DR
نوشتۀ عزیز احمد فرد
در اجلاس ناتو در پشتیبانی از افغانستان، اعلان شد که، به چهار ملیارد دالر پیش بینی شده، یک ملیارد دیگر هم اضافه میشود و کمک های این سازمان نظامی، در پشتیبانی از ارتش افغانستان، به 5.1 ملیارد دالر ارتقا پیدا میکند.

ناتو بعد از جنگ جهانی دوم و در دفاع از کشورهای غربی در برابر کشورهای کمونیستی ایجاد شد و در این اواخر، در حالیکه غربی ها میتوانستند ناتو را منحل کنند چون دیگر بلاک کمونیستی وجود ندارد، ولی آنرا نگه داشتند و برای آن ماموریت های جدیدی در نظر گرفتند. افغانستان، مهم ترین ماموریت ناتو در طول تاریخ آن بوده است و جنگ با طالبان و القاعده، در واقع، دلیل وجود جدیدی به ناتو داده است.
میز گرد امشب، در بررسی روابط ناتو با افغانستان است. اجلاس این سازمان نظامی که در ویلز انگلستان برگزار شد و در آن آقای بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان از این کشور نمایندگی کرد، علاوه بر تایید کمک های مالی به ارتش افغانستان، یک ملیارد دالر اضافی هم، برای کمک به افغانستان در نظر گرفته است. یعنی در حالیکه اوضاع افغانستان، به دلیل شکست انتخابات، خوب نیست، و تشویش و نا امیدی گریبانگیر مردم شده است، این خبر به معنی تداوم کمک غربی ها به افغانستان است.
در این برنامه، مهمانان ما عبارتند از آقایان، دکتر احمد سیر مهجور، پژوهشگر در علوم اجتماعی، دکتر کریم پاکزاد، پژوهشگر در مسایل سیاسی، و ژنرال سید شریف هاشمی، سابق رئیس کشف وزارت دفاع افغانستان.
بعد از شرح اوضاع، شرکت کنندگان این گفتگو روی مشکلات افغانستان با پاکستان تاکید میکنند که نمیخواهد افغانستان به ثبات برسد. هیئت حکومتی فعلی به شمول شخص حامد کرزی هم در این بحث مورد انتقادات شدید قرار میگیرد و انگشت روی برخورد قومی و سمتی سیاسیان افغانستان گذاشته میشود، که مانع پیشرفت دموکراسی میشود.
آقای هاشمی، روی کمبود امکانات ارتش صحبت میکند و میگوید که اردوی افغانستان، بسیاری از امکانات نظامی را در اختیار ندارد. با این امکانات مالی باید ارتش افغانستان مجهز شود و نیروهای هوایی و توپخانه و اسلحۀ سنگین تدارک دیده شود. ولی در عین زمان، باید اعتماد سازی شود.
میز گرد با آقایان،
دکتر احمد سیر مهجور، پژوهشگر در علوم اجتماعی،
دکتر کریم پاکزاد، پژوهشگر در مسایل سیاسی،
و ژنرال سید شریف هاشمی، سابق رئیس کشف وزارت دفاع افغانستان.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر