سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از وضعیت بازداشت و سلامت روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی که با وجود بیماری از درمان لازم محروم شده‌اند، اعلام کرد.
سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران را یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی می‌داند.
سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران را یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی می‌داند
رضا انتصاری، حمیدرضا مردادی، مصطفی عبدی، کسری نوری و افشین کرم‌پور، روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران همکار سایت مجذوبان نور، سایت نزدیک به دراویش گنابادی، و وکلای زندانی آن‌ها امیر اسلامی، فرشید یداللهی، مصطفی دانشجو و امید بهروزی از تاریخ ۹ شهریورماه در اعتراض به وضعیت بازداشت خود در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند. گزارشگران بدون مرز وضعیت سلامت برخی از آن‌ها را «وخیم» توصیف کرده است.
این فعالان رسانه‌ای در پی یورش وزارت اطلاعات از تاریخ ۱۰ تا ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۰ در شهرهای مختلف ایران از جمله، تهران و شیراز بازداشت شدند و در تاریخ ٢٢ تیرماه ١٣٩٢ از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به هفت تا ۱۰ سال زندان محکوم شدند. آن‌ها هم‌اکنون در زندان‌های اوین و نظام شیراز زندانی هستند.
سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است برخی از آن‌ها از جمله رضا انتصاری، مصطفی دانشجو، حمیدرضا مردادی و افشین کرم‌پور به شکل جدی بیمار و بارها در زندان دچار عارضه‌های مختلف شده‌اند. با این حال همچنان از درمان لازم، محروم و مقامات قضائی و امنیتی زندان به‌ندرت به آن‌ها اجازه بستری شدن در بیمارستان را می‌دهند.
رضا معینی، پژوهشگر دفتر ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز در این‌باره گفت: «در حالی‌که تصاویر علی خامنه‌ای رهبر حمهوری اسلامی، که در بیمارستان بستری است، در همه رسانه‌های جهان منتشر شده است، بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران از درمان محروم هستند.»
وی با بیان این‌که «سلامت و جان آن‌ها در سکوت و بی‌تفاوتی در خطر قراردارد»، افزود: «رعایت حق سلامت زندانیان یکی از وظایف نظام است. اهمال در این اصل بنیادین به معنای ارتکاب جرم عدم همیاری با انسان در خطر است.»
این سازمان مدافع حقوق فعالان رسانه‌ها در جهان یادآور شده است که بنا برمیثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران یکی از امضاکنندگان آن است، محروم کردن از درمان پزشکی می‌تواند نقض ممنوعیت شکنجه و رفتار ظالمانه ، ضدانسانی و یا تحقیرآمیز محسوب شود. میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حق همگان را برای بهره‌مند شدن از امکانات بهینه پزشکی تضمین می‌کند.
افزون بر آن، در مجموعه موازین تصویب‌شده از سوی نهادهای سازمان ملل درباره رفتار با بازداشت‌شدگان و زندانیان، برای بیمارانی که نیاز به درمان ویژه دارند، انتقال به اماکن نگاهداری ویژه یا به بیمارستان‌ها پیش‌بینی شده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران را یکی از سرکوب‌گرترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی می‌داند. در رتبه‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۱۴، ایران در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.
رادیو زمانه