سه‌شنبه، شهریور ۲۵، ۱۳۹۳

معضل جدید ایزدی‌ها در پناهگاه‌های کردستان عراق: دست و پنجه نرم کردن با کنسروهای تاریخ گذشته


http://observers.france24.com/fa/content/20140912-nourriture-perimee-distribuee-refugies-yazidis-irak


در تصاویری که از سوی پناهجویان ایزدی در کمپ آوارگان کندال در نزدیکی شهر دهوک در کردستان عراق برای ما ارسال شده است، کنسروهایی از سوی ارگان های کردستان عراق در بین پناهجوها پخش شده که دو سال از تاریخی که روی آنها درج شده گذشته است. همین مسیله باعث اعتراض پناهجویان ایزدی شده؛ آنها از دریافت و استفاده این کنسروها سرباز زده اند و نسبت به پخش چنین کنسروهایی اعتراض کرده اند.
در پی اعتراض گسترده پناهجویان ایزدی، پخش این کنسروها از سوی مقامات کردستان عراق در پناهگاه متوقف شده است.
بر روی یک سری از محصولات تاریخ سپتامبر سال 2012 و کمپانی آلمانی تولید کننده آن دیده میشود. اما بر روی یک سری دیگر از محصولات تنها تاریخ ژانویه 2013 ثبت شده و نامی از کمپانی تولید کننده این کنسروهای گوشت نیست.





تاریخ تولید و نام کمپانی تولید کنند کنسروها در تصاویر بالا دیده میشود. به گفته ناظران ما، کنسورهایی که عکسشان در بالا دیده میشود قابل استفاده به نظر میرسند این در حالی که است که کنسروهای گوشت بی نام و نشانی که عکسشان در پایین دیده میشود غیرقابل استفاده هستند


 
 
در پی تماس فرانس24 با کمپانی آلمانی، سخنگوی این کمپانی مدعی شد تاریخ روی محصولات تاریخ تولید آنهاست و این محصولات تا سال 2015 کاملا قابل مصرف هستند. سخنگوی این کمپانی اعلام کرد هیچ ایده ای ندارد که چگونه این محصولات سر از عراق درآورده اند و این محصولات در واقع قبلا به ارتش آلمان فروخته شده اند.
اما در مورد کنسروهای دسته دوم از آنجایی که هیچ مشخصه ای ندارند، امکان ردیابی کمپانی تولیدی آنها نیز وجود ندارد اما ناظران ما در کردستان عراق تایید میکنند این کنسروها بوی بدی میدهند و قابل مصرف نیستند.



 
محل توزیع کنسروها در دهوک کردستان عراق
شرکت کننده

این بار اول نیست که کنسرو غیرقابل استفاده بین پناهجوها پخش میشود

حیدر دمیر سردبیر سایت "ایزدی پرس"در آلمان در این رابطه به ناظران میگوید:

فرستاده ویژه ما در دهوک در چند کنسرو را باز کرده است، بسیاری از آنها به نظر قابل استفاده میرسیدند اما کنسروهای گوشت-که نام و نشانی ندارند- بوی بدی میداده اند و قابل استفاده نبوده اند.
مردم در پناهگاه اعتراض کرده اند و خواستار توضیحات مقام های مسوول در این رابطه شده اند. حدود سه هفته پیش محصولاتی تاریخ مصرف گذشته بین پناهجوها پخش شده بود که برخی افراد را مسوم کرد در نتیجه مردم از آن به بعد توجه بیشتری به این موضوع میکنند. برای ما واقعا جای سوال است که چرا این محصولا بین مردم پخش شده است.


 
تصویر پناهجویان ایزدی که در پی استفاده کنسروهای مسموم پیش از این در درمانگاه بستری شده بودند
 

این گزارش توسط الکس کپرون روزنامه نگار فرانس24 نوشته شده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر