چهارشنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۹۳

آغاز دور هفتم مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمريکا
وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمريکا

نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
در آستانه آغاز دور هفتم مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک، رئیس هیئت نمایندگی آمریکا خانم وندی شرمن، گفته است که سقف در خواستی ایران برای غنی سازی قابل پذیرش نیست.

معاون وزارت امورخارجه آمریکا که نمایندگی این کشور در مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵ را برعهده دارد، طی سخنانی در دانشگاه جرج تاون پیرامون برنامه اتمی ایران گفت: تهران نمی‌تواند جهان را به قبول میزان کنونی غنی سازی در این کشور متقاعد نماید.
خانم شرمن گفته است: البته در مذاکرات طرفین با برخی موضوعات اساسی که باید حل شود آشنا شده‌اند، اما ما همچنان در برخی موارد اساسی با طرف متقابل فاصله داریم که از آن جمله است ظرفیت و وسعت غنی سازی که ایران می‌تواند داشته باشد.
خانم شرمن می‌گوید: انتظار او این است که ایران تلاش کند در موارد محوری میزان غنی سازی اورانیوم به جهان بقبولاند که ظرفیت موجود قابل پذیرش است. وی می‌گوید: ولی این گونه نیست، اگر این طور بود، ما وارد این دوره مذاکرات سخت و پر زحمت نمی‌شدیم.
لازم به یاد آوری است که هر دو طرف ایران و غربی در مورد دورهفتم مذاکرات در نیویورک خوشبینی چندان بروز نداده‌اند.
عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و رئیس هیئت نمایندگی ایران گفته بود که انتظار نمی رود در نیویورک توافق نهایی به دست آید. وی گفته بود که در موارد اساسی اختلافات باقی است.
مجید تخت روانچی، یکی دیگر از اعضای هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی پس از مذاکرات دو جانبه با فرستاده‌های آمریکا گفته بود که اختلافات میان ایران و ۱+۵ جدی است و افزوده بود که «ایران حاضر نیست به هر قیمت و هزینه‌ای» به توافق دست پیدا کند.
طبق برنامه تعیین شده، قرار است دور هفتم مذاکرات بعد از ظهر امروز، چهارشنبه و فردا پنج شنبه با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و خانم کا‌ترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار گردد.
این آخرین دور مذاکرات با حضور خانم آشتون خواهد بود. خانم آشتون در پایان ماه نوامبر دو ماه دیگر جای خود را به خانم فدریکا موگرینی، وزیر امور خارجه ایتالیا خواهد سپرد که به عنوان رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا برگزیده شده است.
بنابر گزارش‌ها به مناسبت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیورک طی روزهای این هفته وزرای امور خارجه هفت کشورمذاکره کننده یعنی ایران و ۱+۵ در نیویورک حضور خواهند داشت و احتمال می‌رود دیدارهای جداگانه‌ای میان آنان صورت گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر