سه‌شنبه، شهریور ۲۵، ۱۳۹۳

«با حافظ و زیر سایه بتهوون»


در بزرگداشت لودویک فون بتهوون موسیقیدان نامدار همه ساله در چنین روزهایی برنامه‌های هنری گوناگون از اجرای موسیقی کلاسیک و مدرن گرفته تا نمایش و رقص و سخنرانی و شعرخوانی در زادگاه این نابغه موسیقی در شهر بن برپا می‌شود.


در جوار ده‌ها برنامه گوناگون این بار حافظ شیرازی و غزل‌‌های جاودانه‌اش نیز حضوری چشمگیر داشت. منوچهر رادین، بازیگر، کارگردان و نمایشنامه نویس پیش‌کسوت تئآتر که بیست و پنج سالی است در آلمان به سر می‌برد اجراکننده این بخش از برنامه در خانه بتهوون بود.
منوچهر رادینمنوچهر رادین
آقای رادین برنامه را با غزل معروف «بیا تا گل برافشانیم» با صدای بلند و به صورت دکلمه و آواز برای حاضران خواند و سپس دو خواننده سرشناس زن و مرد آلمانی با صداهای سوپرانو و باس به او پیوسته و به نوشته روزنامه‌ها یک آواز سه صدایی گوشنواز ارائه کردند.
منوچهر رادین در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن اشاره به جزییات برنامه‌ای که اجرا کرد، می‌گوید با حافظ و زیر سایه بتهوون در جشن و جشنواره شهر بن شرکت کرد:
«خیلی دل‌انگیز بود برای من و به خصوص این که من همراه حافظ و پشت سر حافظ و زیر سایه بتهوون رفتم در این جشن شرکت کردم. برای من خیلی افتخار بود. من فکر کردم چه جوری می‌توانیم خودمان را مقداری مال این محیط هم بکنیم. تطبیق بدهیم. ما کشور شعریم و کشور امید باید باشیم و کشور جشن و شادی باید باشیم و کشور کار، تولید. همه اینها با هم دیگر هستند. من آرزو می‌کنم این چنین رخدادهایی هم در ایران باشد. برنامه ما این است که این کار را در وین، اتریش، هامبورگ، برلین،‌ کلن و فرانکفورت هم اجرا کنیم.»
به جز منوچهر رادین که در جشنواره امسال بتهوون شرکت داشت، تاکنون کمتر دیده شده هنرمندی از ایران برای اجرای برنامه به این فستیوال دعوت شده باشد. اگرچه استاد محمدرضا شجریان در اولین کنسرتش در آلمان همراه گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان در تالار بزرگ بتهوون در شهر بن به اجرای برنامه پرداخت. پس از آن زنده‌یاد همایون خرم هم همراه با گروهش در خانه بتهوون کنسرتی برگزار کرد.
در طول جشنواره یک ماهه بتهوون که همچنان در شهر بن آلمان ادامه دارد،‌ شماری از گروه‌های موسیقی از غرب وشرق دنیا هم شرکت دارند و به اجرای برنامه‌های ویژه خود در بیش از ۲۰ مکان می‌پردازند. یکی از این دست برنامه‌ها که تاکنون اجرا شده رقص سماع از ترکیه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر