شنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۹۴

کردستان و یک هفته فضای میلیتاریزه +عکس



کردستان و یک هفته فضای میلیتاریزه1394/02/25



 گزارش آژانس خبررسانی کُردپا:
 


 روز پنج‌شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه، تجمع شهروندان مهابادی در مقابل هتل "تارا" در اعتراض به مرگ مبهم فریناز خسروانی، کارمند "هتل تارا" با دخالت نیروهای حکومتی به خشونت کشیده شد.

شهروندان مهابادی در این تجمع اعتراضی، خواستار محاکمه عاملین مرگ فریناز خسروانی شدند.

این تجمع به صورت مسالمت آمیز آغاز شده بود، اما با حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و نظامی و برخورد آنها، به خشونت گراییده شد.

در این اعتراضات ٢٣ نفر زخمی شدند که یک نفر از آنها به دلیل وضعیت وخیم به یکی از بیمارستان‌های ارومیه انتقال یافته بود.

پس از حرکت‌های اعتراضی مهاباد، نیروهای نظامی و امنیتی به صورت هماهنگ شده، بازداشت شهروندان مهابادی را آغاز و ده‌ها نفر نیز از سوی دستگاه امنیتی حکومت ایران بازداشت شدند.

تعدادی از این بازدشت‌ها، در منازل شخصی بازداشت شدگان و با حمله نیروهای امنیتی و بدون در دست داشتن هیچ حکم قضایی صورت گرفت.

شاهدان عینی به خبرنگار آژانس کُردپا گفته‌اند: "به دلیل شلیک نزدیک گلوله‌های ساچمه‌ای، به تعدادی از زخمی شدگان بیشتر از ٤٠ ساچمه اصابت کرده است".

اسامی دقیق و مستند ٣٠% از بازداشت شدگان و مصدومین اعتراضات اخیر کردستان در اختیار آژانس خبررسانی کُردپا قرار دارد. اما با توجه به خواست بخش اعظمی از خانواده‌ها، اسامی محفوظ و انتشار داده نمی‌شود.
هرچند پیشتر، اسامی‌هایی در رسانه‌ها منتشر گردیده بود که اکثر آنها تایید نشده بودند.

شاهدان عینی می‌گویند، تعداد زخمی شدگان بیشتر از تعداد اعلام شده است و شهروندان مصدوم به دلیل ترس از بازداشت توسط نهادهای نظامی و امنیتی، به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

به گفته یکی از بستگان یکی از خانواده‌ها‌ی بازداشت شدگان اخیر اعتراضات شهر مهاباد، خانواده بازداشت‌شدگان مهابادی هنگام مراجعه جهت پیگیری وضعیت فرزندان و بستگانشان با مطالبه ٥٠ میلیون تومان وجه نقد روبرو شده‌بودند.

دیگر شهرهای کردستان نیز همچون سردشت و سنندج، در مقیاس کمتر، شهروندان با بازداشت و برخورد فیزیکی نظامیان و نهادهای امنیتی روبرو شدند.

نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران، جهت ممانعت از برگزاری تجمع اعتراضی شهروندان کُرد در حمایت از شهروندان مهابادی، فضای اکثر شهرهای کُردستان از جمله ارومیه، مریوان، سقز، سنندج و بوکان را میلیتاریزه کرده بودند.

علی‌رغم فضای امنیتی در کردستان، شهروندان سردشتی، تجمع اعتراضی را در حمایت از اعتراضات مهاباد برگزار کردند.

در حاشیه‌ی اعتراضات کردستان، اداره‌ی اطلاعات مهاباد، خانواده فریناز خسروانی را تهدید کرده‌و به آنها اعلام کرده‌اند که از مصاحبه با رسانه‌ها خودداری کنند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز، با صدور بیانیه‌ای درباره حوادث شهر مهاباد اعلام کرد: ایران سابقه‌ی طولانی در سرکوب اعتراضات مردمی دارد.

در این بیانیه آمده بود: ما طبق مستندات و شواهد موجود می‌توانیم ثابت کنیم که‌ایران سابقه‌ی طولانی در سرکوب معترضان داشته‌و به‌همین دلیل است که‌ایران باید به‌جای سرکوب معترضان می‌بایست کمیته‌ا‌ی برای پیگیری و بررسی واقعه‌ی کشته‌شدن فریناز خسروانی تشکیل دهد.

در راستای اعتراضات اخیر کردستان، شماری از فعالان سیاسی و مدنی کردستان، در فراخوانی مردم کُردستان را به برگزاری اعتصاب سراسری در روز پنج‌شنبه بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه فراخواندند.

یکی از سازمان دهندگان این اقدام در تماسی تلفنی به آژانس خبررسانی کُردپا اعلام کرده بود: یکی از هدف‌های ما جلب توجه اذهان عمومی داخلی و خارجی به صلح‌طلب بودن ملت کُرد است.

به دنبال این فراخوان، علیرغم ازدحام معمول در روزهای پایان هفته، سنندج و مهاباد شاهد یک تعطیلی نسبی بود.

در مریوان نیز، تعطیلی برخی مغازه‌ها غیر معمول عنوان و فضای شهر نیز امنیتی و میلیتاریزه اعلام شده بود.

بنا به گزارش‌های رسیده به آژانس کُردپا، شمار چشمگیری از نیروهای نظامی و یگان ویژه از ارومیه به مهاباد منتقل شده‌اند که تا کنون نیز این قوای کمکی همچنان در مهاباد مستقر است.

خبرنگار کُردپا گزارش داد که به دلیل کمبود جا برای اسکان، این نیروها در حیاط پادگان سپاه برای اسکان آنان چادر برپا شده است.

به دنبال افزایش تنش‌ها در کُردستان، رادفر، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی، در جلسه‌ای که روز جمعه هجدهم اردیبهشت‌ماه، با حضور خبرنگاران در سالن جلسات معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری آذربایجان‌غربی برگزار شد، ضمن تکذیب تعرض به فریناز خسروانی، از وجود متهم احتمالی سخنانی را عنوان کرد.

این مقام استانی در بخشی از سخنان خویش به دلیل وجود این اعتراضات و نیز سوزاندن هتل تارا از جانب اعتراض کنندگان، شهرستان مهاباد را به عدم توسعه تهدید نمود و عنوان کرد: "این رویداد و تحرکات جوانان قابل درک است، اما جایگاه مهاباد و حرکت رو به رشد آن را زیر به سوال می‌برد".

معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استانداری آذربایجان غربی در ادامه احزاب دموکرات و کومله را بانی اصلی این اعتراضات عنوان کرده و گفته بود: دو روز اخیر شبکه‌های ماهواره‌ای بازیچه در دست بیگانه‌، عناصر دموکرات و کومله این جریان را هدایت می‌کنند.

برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ارتباط دادن این حرکت‌ها به سازمان‌های مخالف حکومت اسلامی ایران، توسط خود حکومت، سیاستی برای سرکوب آزادانه و برخوردها شدید می‌باشد.

همچنین، قادر سهرابی، امام جمعه مهاباد، معترضانی را که اقدام به آتش زدن هتل تارا نمودند را افرادی "فرصت‌طلب" خواند که با هدف سودجویی و فرصت‌طلبی دست به چنین اقداماتی زده‌اند.

سخنان این امام جماعت منجر گردید که روز گذشته، نماز جمعه شهر مهاباد با عدم شرکت شهروندان مهابادی روبرو گردد.

26558.jpg
26561.jpg
26559.jpg
26560.jpg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر