شنبه، اردیبهشت ۱۹، ۱۳۹۴

افشاگريهاي رئیس سابق سازمان سیا : اشتباه سبب درگیری آمریکا در جنگ شد


world 51838

سازمان سیا مرتکب اشتباهات جدی شد که منجر به آغاز درگیر شدن آمریکا در جنگ خاور میانه و تقویت القاعده شد. این را قائم مقام سابق سیا درآن موقع در کتاب جدید , حالا او عذر خواهی میکند , افشاء میکند.
کتاب " جنگ بزرگ در عصر ما" بقلم مایکل مورل قائم مقام این سازمان در هفته آینده منشر میشود. آما چند منبع مطبوعاتی آنرا قبلا مطالعه کرده اند. این کتاب به سه دهه از شغل او در این سازمان بر میگردد . اما عمدتا راجع به ضد تروریسم و اغلب به پیامد سیاسی شکست در این مورد میپردازد.
محتوای آن حاوی چندین نکته غیر منتظره میباشد.
مایکل مورل از جمله مجموعه ای از اشتباهات و خطا های اصلی را از مقامات علنی میکند که منجر شد آیالات متحده باتکای بر آنها به صدام حسین در عراق در سال دو هزار و سه حمله کرد .ازجمله سازمان سیا اساس را بر این گذاشته بود که صدام حسین سلاح کشتار جمعی داشتو از جمله با القاعده همکاری داشت.
اطلاعاتی که بعدا بی اساس بودن نشان داده شد, ولی آنها توسط کالین پاول بعنوان دلیل جنگ و حمله به عراق در اختیار سازمان گذاشته شد.
در این کتاب مایکل مورل از کالین پاول عذر خواهی میکند که قضاوت غلط راجع به عراق مسبب در گیر شدن آمریکا در جنگ شد.
او از دیک چنی معاون رئیس جمهور وقت آمریکا شکایت دارد که شخصا سازمان سیا را زیر فشار میگذاشت بهر قیمتی ارتباطی بین صدام حسین و القاعده پیدا کند , ارتباطی که هرگز وجود خارجی نداشت.
سازمان سیا تحلیل غلطی هم از تاثیر سیاسی بهار عرب بر روی شبکه القاعده در خاورمیانه ارائه داد. تحلیل این بود که شبکه القاعده در این انقلاب مردمی تضعیف میشود و شاید منحل گردد. کاملا بر عکس شد . القاعده ریشه اش را محکم کرد.
تفسیر مایکل مورل در این کتاب این بود که " بهار عرب مبدل به زمستان سرد برای آمریکا در مبارزه با تروریسم شد"
در کتاب او هم دمو کرات و هم جمهوری خواهان را مورد انتقاد قرار میدهد ,مورل مینویسد هیچ مدرکی موجود نیست که کاخ سفید تلاش کرد آنرا درمورد حمله به سفارتش دربنغازی در لیبی در سال دو هزار دوازده مخفی کند. اتهامات اکنون شتاب گرفته ( ازجمله از طرف جمهوری خواهان ) بعد از اینکه هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت که اکنون کاندیدای ریاست جمهوری میشود. اما مورل آنرا رد میکند و بازی سیاسی میداند( رادیو اکو). سارمان سیا و یا سایر مقامات مورد اتهام بانتقادات مورل پاسخی نداده اند. . رادیو اکو مینویسد که چیزهائی که او میگوید مثل دینامیت است.
DN.SE سوئدي5مي 2015

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر