پنجشنبه، اردیبهشت ۲۴، ۱۳۹۴

آخرین گزارش از وضعیت شهرهای کُردنشین / اعتصاب عمومی بازار

  اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۴

Mehabad Mesh



ماف نیوز: وضعیت آشفته‌ و جو خفقان شدید امنیتی در شهرهای کُردنشین ایران ادامه داشته و فعالین کُرد نیز درخواست کرده‌اند تا امروز پنجشنبه، اعتصاب سراسری شکل گیرد و تا لحظه‌ی انتشار این خبر نیز در چندین شهر، نقاط حساس شهر و بازارها در سکوت مطلق به سر میبرند.
به گزارش ماف نیوز، در بیش‌تر شهرهای کُردستان، از جمله، مریوان، ارومیه، مهاباد، پیرانشهر، سنندج، کرمانشاه، سقز، بوکان، سردشت و اشنویه، پلیس مرتبا در حالت آماده‌باش و گشت‌زنی هستند تا با هرگونه تجمع، برخورد کنند.
گزارشات رسیده از سنندج، سردشت، پیرانشهر، مهاباد و برخی مناطق دیگر، حاکی از اعتصاب عمومی بازار است.
اعتراضات، اعتصاب و تجمعات در شهرهای کُردنشین، در پی عدم روشن‌شدن ماجرای خودکشی دختر مهابادی به نام “فریناز خسروانی” مهماندار هتل “تارا”ی مهاباد شکل می‌گیرد که گفته شده است از سوی هتلدرا، تبانی تجاوز به وی از سوی یک مامور اطلاعاتی صورت گرفته بود، در پی حمله‌ی مامور اطلاعاتی و بستن دربها از سوی صاحب هتل، مجبور به پریدن از پنجره‌ی طبقه‌ی چهارم هتل شده و جان خود را از دست داد.
صاحب هتل و ادارات مرتبط حکومتی اما وجود هرگونه تبانی برای تجاوز جنسی به فریناز را مردود اعلام کرده‌اند.
فعالین مدنی اما تاکید دارند که خانواده‎‌ی فریناز خسروانی، در پی تهدیدها و فشارهای اداره‌ی اطلاعات مجبور به سکوت شده است. اما برادر فریناز، در گفتگو با یکی از آژانس‌های خبری، هرگونه ارتباط قبلی خواهرش با بازرش را تکذیب کرده است.
از سوی دیگر تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر در شهرهای مختلف کُردنشین بازداشت شده و تا قرار ۱۸۰ ملیون تومان وثیقه نیز برای برخی از بازداشت‌شدگان صادر شده اما از وضعیت بیش از ۹۰ درصد بازداشت‌شدگان، اطلاع دقیقی در دست نیشت.
بعد از شکل‌گرفتن اعتراضات مهاباد، یکی از معترضین به نام “آکام تلاج” نیز از ساعات نخستین اعتراضات در روز پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته تصویر وی در شبکه‌های اجتماعی انتشار داده شد، در وضعیت وخیمی به سر برده و پزشکین از وی قطع امید کرده‌اند.
همچنین “سلمان امام زنبیلی، هژیر قهرمانی، فواد شریعت‌پناه، مولود خوانچه زرد، جمال معینی، رحمان انباز و اسماعیل خالندی” که پیشتر بعد از اتمام تحصن سراسری فرهنگیان در روز پنجشنبه‌ی هفدهم اردیبهشت ماه از سوی اداره‌ی اطلاعات این شهرستان احضار و ۴ روز مورد بازجویی قرار گرفته بودند، بعد از آزادی و تعهد کتبی، این بار از سوی اداره‌ی اطلاعات مورد تهدید قرار گرفته‌اند که نباید در تجمعات اعتراضی مرتبط با فریناز خسروانی شرکت کنند.
صبح روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی نیز جمعی از فعالین این شهرستان، در جلوی فرمانداری شهرستان پیرانشهر دقایقی تحصن کردند اما با دخالت نیروهای پلیس، تحصن‌ بر هم زده شده و یکی از معترضین به نام “یعقوب عمری” بازداشت شد.
همچنین طبق گزارشات رسیده از گزارشگران ماف نیوز در شهرهای مختلف، پلیس و نیرهای گارد ویژه در شهرهای مختلف، مشغول بازرسی خانه‌های فعالین مدنی بوده و به آنها اعلام شده است باید از هرگونه‌ تجمعات اعتراضی در جهت حمایت اعتراضات مهاباد و سایر شهرها، خودداری کنند. با این وجود تدارک اعتصاب سراسری شهرهای کُردنشین غزب ایران در حمایت از اعتراضات مهاباد برای امروز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه صورت گرفته و بسیاری از شهرها و مناطق در اعتصاب بازار به سر می‌برند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر